Hallå
Har kurat mitt barn i över en vecka och det går hittills mycket bra. De problem som varit är att han har vaknat något för tidigt på morgonen och i natt så fick han ett återfall och vaknade och var ledsen i nästan en timme.
Till frågan
Hur länge ska man ramsa? Ska man ramsa tills han lugnar ner sig även om man får ramsa väldigt länge? Ibland när han skriker så känns det som om han inte lyssnar på ramsan även om man tar i och överröstar honom och man kan ramsa om och om igen utan bättring. Har då gått in och buffat tills han lugnar sig men efter det blir han vrålarg igen. På morgonen har jag till slut avbrytit och gjort god morgon (kanske inte så bra....) inom marginalkvarten.
Jättetacksam för hjälp!!!
när sluta ramsa?
när sluta ramsa?
mamma till Marcus f?dd juli -04
Hej.
Om han vaknar så ramsa x4 ordentligt precis när han vaknar. Ingen tvekan utan tydligt att nu ska du fortsätta sova. Om han sedan blir arg och irriterad, så kan du inte göra så mycket åt det. Arg får man vara. Avvakta, avvakta och avvakta. Om du efter ett tag tycker att det liksom får vara nog, så ramsar du en gång till x4 högt och tydligt så att budskapet går igenom. Detta ska dock inte ske förrän du ärberedd att gå in tillhonom för du orkar inte höra mer arga skrik.
Om han däremot bryter ihop och blir ledsen måste du ramsa ner honom direkt.
När han sedan lugnar sig, från arg eller ledsen och blir tyst, så kommer bekräftelsen x1 eller x2.
Hur länge i livet du ska ramsa vet jag inte, men du får väl hålla på upp till tonåren
/LO
Om han vaknar så ramsa x4 ordentligt precis när han vaknar. Ingen tvekan utan tydligt att nu ska du fortsätta sova. Om han sedan blir arg och irriterad, så kan du inte göra så mycket åt det. Arg får man vara. Avvakta, avvakta och avvakta. Om du efter ett tag tycker att det liksom får vara nog, så ramsar du en gång till x4 högt och tydligt så att budskapet går igenom. Detta ska dock inte ske förrän du ärberedd att gå in tillhonom för du orkar inte höra mer arga skrik.
Om han däremot bryter ihop och blir ledsen måste du ramsa ner honom direkt.
När han sedan lugnar sig, från arg eller ledsen och blir tyst, så kommer bekräftelsen x1 eller x2.
Hur länge i livet du ska ramsa vet jag inte, men du får väl hålla på upp till tonåren
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Fru Majsan