Vaknar på natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
joakim

Vaknar på natten

Inlägg av joakim »

Tom, 14 månader kurades när han var ca 8 månader. Det tog några månader men nu har vi fått honom att somna skönt, utan att gråta sig till sömns. Han somnar i regel på 5-10 minuter och är oftast på gott humör. Nu, de senaste två månaderna, har han börjat vakna på nätterna mellan 3 och 5 gånger. Han är ledsen och ofta ställer han sig upp. Vi går in, lägger honom ner och ramsar ut. Nästan alltid somnar han om fint med en gång. Men nu undrar vi varför han vaknar hela tiden och inte somnar om av sig själv. Och hur ska vi göra?
Det kan nämnas att han under den här tiden fått flera kindtänder och att han lärt sig gå.
Dessutom har han börjat vakna tidigare. Han lägger sig 19.30 och ska vakna 7.30 men börjar jollra redan omkring 6.40. Ofta ligger han först och leker och sedan tröttnar han och börjar skrika på oss, ytterst sällan somnar han om. Vi går in och lägger honom ner när han rest sig och försöker i övrigt ramsa utifrån när han är otålig, är han nöjd och ligger och pratar låter vi honom oftast vara.
På dagen sover han bra, somnar glatt efter några minuter och sover mellan en och en halv och två timmar. Dock vaknar han oftast en gång under tiden men somnar om när vi varit inne eller ramsat från dörren.
Hur ska vi få honom att sova utan hjälp hela natten och under dagsluren, och sova ända fram på morgonen?
Malin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej joakim och välkommen hit till forumet :D :!:

Vad skönt att höra att kurningen av lille Tom gått bra, nu ska vi hjälpas åt att lösa den här sista fnurran också!

Jag tycker ni verkar ha lite VÄL mycket trafik in till gossen på natten, och han har "lärt" sig att när han vaknar så måste han ha hjälp av er att somna om, genom att ni går in och lägger ner honom!
Han är stora killen nu, och KAN lägga sig själv, så här gäller det att ni har is i magen och ger honom chansen att fixa sina uppvak själv!

Nu gäller det att ni avvaktar på natten när han vaknar!
Och när ni känner att NU jäsiken måste jag gå in - DÅ ramsar ni! Han kan ramsan, och vet att det ska sovas då.
Ramsa alltså, och avvakta igen!
OM det inte lugnar sig, om han blir ledsen (arg och förbaskad får han vara...) då går du in och lägger ner och UT med ramsan!

Och så tycker jag ni ska införa toppenverktyget väckarklocka, som får ringain morgonen, samma tid varje morgon. Ni kan välja att ha klockan utanför hans dörr, eller inne hos honom, men det viktiga är att han får vara med och stänga av den!
Vi har klockan inne på tjejernas rum, och går in till dem när den ringer, och så stänger vi den tillsammans. Det här brukar små barn anamma väldigt fort, och lära sig att morgonen inte börjar förrän klockan ringer!

JAg tror ni har lite väl mycket sömn på schemat också, 13½ timme per dyg är lagom för en dryga ettåring, så se till att dagvilan MAX är 1½ timme - och se också till att ni väcker även de passen!

Sen vill jag tipsa om januari månads krönika (gå på "krönikor"-fliken här ovanför) den tror jag du har STOR glädje av!

Vad tror du om det här?

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
joakim

Tack

Inlägg av joakim »

Tack för konkreta och bra tips! Vi provar!
Malin o Joakim
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Låter bra!
Och fråga om det är nåt som känns oklart!

Har ni läst krönikan (förlåt en tjatmaja :oops: :lol: ) :
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

:heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "