Vagna bort nattmål, 2-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
heltor

Vagna bort nattmål, 2-månaders

Inlägg av heltor »

Hej,
Jobbar med att vagna bort nattmålen för min 9-veckors son, Buster. Gjorde samma sak med dottern för tre år sedan (fortfarande säker sovare!), men känner att jag vill få bekräftelse på att jag hanterade nattens situation rätt. Trots att jag tycker att jag borde kunna metoden har vi kört sex nätter istället för de tre som Barnaboken anger. Med Liv tog det i och för sig över två veckor eftersom vi vagnade för mycket och för ofta, men det tycker jag att vi har koll på nu.

Buster har natt 22-06 och inatt vaknade han som vanligt 02.30. Vanligtvis börjar han skrika direkt och somnar om efter ca fem minuter och några få, korta vagningsomgångar. Nu låg han bara och gnölade och sög på händerna, så jag rusade jag inte upp, utan avvaktade. Efter en kvart började han låta ledsen och då vagnade jag ett par, tre 20-sekundersintervaller. Han var vaken totalt ca 30 minuter. Sedan sov han till 05.45. Han vaknade av sig själv och jag tog upp honom innan han började skrika.

Gjorde jag rätt? Målet är väl att han ska somna om själv, inte att få ett snabbt omsomnande? Eller?

Följdfråga - Är vi på rätt väg, tror ni, trots att vi efter sex nätter med vagning inte lyckats få Buster att sova rakt igenom?

Dagarna ser ut som följer:
06-08 vaken
08-10 sova
10-11.30 vaken
11.30-14 sova
14-16 vaken
16-18 sova
18-22 vaken med 20-min-lur(ar)
22-06 natt
Det ger ca 15,5 timmars sömn.

Sovpasset 16-18 har visat sig näst intill omöjligt att åstadkomma, eftersom Buster somnar redan på väg till dagis vid kl 15, oavsett transportsätt. Istället blir det 45 minuter vid kl 15 och 45 minuter vid kl 18. I själva verket sover han nästan exakt som han gjorde av sig själv, innan jag införde schemat :oops: . Som tur är försvinner detta långa sovpass när 10-timmarsnatten införs vid tre månader.
Inför natten toppar jag med lite bröstmjölk från flaska, men det går inte ned många droppar. Buster somnar själv, oftast utan vagning. Han svarar bra på vagningen när vi använder den, tycker jag.

Toppen om någon orkar ta sig tid att ge synpunkter på min långa inlägg!
/Helena
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag ber adm flytta din tråd till "späda barn och små" där kommer du att få jätte bra svar.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
heltor

Inlägg av heltor »

Puff, puff,
hoppas att anledningen till att jag inte fått något svar än, är att jag hamnade på fel forum först (gammal vana)...Vore toppen om någon orkade ta sig tid innan natten!
Helena
heltor

Inlägg av heltor »

I natt sov Buster från 21.45 till 05.30, då maken vagnade en liten omsomning innan väckning. Nästan 8 timmar! Så det verkar gå åt rätt håll. Hoppas nu att det fortätter så här.
/Helena
Helena
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit :heart: :D

Vad skönt att åtta-timmarsnatten börjar funka. En tanke när jag såg ert schema är att natten börjar lite sent och är kort. När mina barn har varit 2 månader har de haft natt 20.00 nattmål 04.00 och morgon 7.00, vilket är vanligt. Ofta blir barnen övertrötta om de är uppe längre än 20.00 är min erfarenhet. Men ni kanske inte har de problemen och då behöver ni inte lyssna på mig :wink:

Så här sov mina barn:
11,1,5,2,1,5

Kanske något att fundera över? :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
heltor

Inlägg av heltor »

Tack - det är trevligt att vara tillbaka!
Att förlänga natten är en god tanke och den sista timmen är väl gnällig, så Buster skulle nog må bra av det. Tyvärr skulle hans kära mor må riktigt dåligt av att amma kl 4 :oops: . Har tyvärr själv en fnurra på sömntråden och kan inte somna om, om jag vaknar i vargtimmen, utan får ligga och vrida mig i ett par timmar innan det är dax att stiga upp...Buster har (tack vare standardmetoden) vaknat bara en gång per natt sedan han föddes. Ändå var jag på gränsen till nervsammanbrott efter två månader. Har AW att tacka för min mentala hälsa två gånger om nu.
Ska fundera på saken och se om jag kan komma på något sätt att förlänga natten på något mindre smärtsamt sätt.
Tack för ditt svar!
Helena
heltor

Inlägg av heltor »

Tack - det är trevligt att vara tillbaka!
Att förlänga natten är en god tanke och den sista timmen är väl gnällig, så Buster skulle nog må bra av det. Tyvärr skulle hans kära mor må riktigt dåligt av att amma kl 4 :oops: . Har tyvärr själv en fnurra på sömntråden och kan inte somna om, om jag vaknar i vargtimmen, utan får ligga och vrida mig i ett par timmar innan det är dax att stiga upp...Buster har (tack vare standardmetoden) vaknat bara en gång per natt sedan han föddes. Ändå var jag på gränsen till nervsammanbrott efter två månader. Har AW att tacka för min mentala hälsa två gånger om nu.
Ska fundera på saken och se om jag kan komma på något sätt att förlänga natten på något mindre smärtsamt sätt.
Tack för ditt svar!
Helena
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tro mig jag förstår vad du menar med "sömnproblem" och mina är inte heller särskilt små.

De flesta små brukar man göra så att man har nattmål 23, 01 och 04 där 01 faller bort först, sen 23 och sist 04. Så har jag i alla fall nämnt det och du vet vart vi kommer att felsöka om det inte funkar. :wink:

MEN (som de säger i lets dance), jag vet några som slopat 01 först sen 04 och sist 23. Kan du inte införa tidigare natt och sen mata på extra i sömnen runt 23 tiden och sen ha morgon på det? Rent teoretiskt innebär detta att matar du på ordetligt med 5 mål mat vaken om dagen. Lägger kl. 19 (eller 20) för natten. Så kan du mata på vid 23 i sömnen och sen kanske ni alla kan sova vidare till 07 på morgonen om du har tur. Vad tror du om den tanken???

Återkom gärna så vi kan bolla och du känner dig säker innan vi spikar något. Vid 3 mån så är ju jag dessutom stor FAN av att rekommendera natt 19-07 (12 timmar) (det klassiska 12-45-2-45 schemat) så det får en chans och då kan du ha 1 nattmål typ runt 22-23 kvar till efter 4 mån när något mera stadigt kommer in i bilden. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
heltor

Inlägg av heltor »

Tack för svaret, det gav mig en bra funderare.

Även i natt fungerade det bra och Buster sov 22-05.45, när han började vrida på sig och jag väckte honom i förebyggande syfte. Men visst vore det skönare för både mig och Buster om han kunde lägga sig lite tidigare, så länge det inte inkräktar på mina sammanhängande åtta timmar (som är livsnödvändiga för mig).

Finns det något komplett "teoriavsnitt" om barn under 4 månader? Jag tyckte att det var knepigt att hitta information med Liv, men denna gången har jag inte letat så ihärdigt. Har, då och nu, lusläst Barnaboken och ”Samuel och Marie”. Både Lille Hugo och Samuel har ju sammanhängande nätter med vakenpass på båda sidor, utan ”dream feed”, så jag har faktiskt inte tittat på den möjligheten.

Det där med att ha nattmål 23, 01 och 04 där 01 faller bort först, sen 23 och sist 04, har jag helt missat. Står det att läsa någonstans eller har det bara blivit praxis? Från vilken ålder gäller det? Enligt Barnaboken ska man ju ha smekmånad och amma efter SM dagtid och barnets rytm nattetid första månaden. Sammanhängande 6-timmarnatt införs enligt BB vid en månad. Med modellen ovan har man först bara 2-3 timmar sammanhängande (e.g. kortare eftersom det tar en stund att amma), sedan 5 timmar sammanhängande.
Nu är väl ovanstående inte så brännande för mig eftersom Buster fram till två månader sov ”av sig själv” ca 21-06 med nattmål ca 02.30. Men det kan vara intressant att veta inför framtiden.

Ok, tillbaka till Buster.
Jag vill gärna behålla långpassen på för- och eftermiddag, eftersom de verkar tillhöra Busters naturliga rytm och funkar så klockrent. Dessutom passar morgon kl 06.00 rätt bra, eftersom jag hinner amma Buster i lugn och ro innan 3-åringen studsar in kl 06.30. Potentiellt problem med att förlänga natten förstås, när de om några månader ska dela rum.
Skulle följande kunna funka?
6-8 vaken
8-10 sova
10-11.30 vaken
11.30-14.00 sova
16.00-16.45 vaken
16.45-20.00 vaken med 20-minuterslur
20.00-06.00, natt med nattmål kl 22.00
Eller skulle man kunna vara så vågad att man gör natt redan 19.00 och slippa 20-minlur?
Helena
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Helena,

Vill du att jag slår upp exakt detta med nattmålet och hur de faller bort i BB kan jag ta mig tiden, men jag kan tyvärr inte sidan i huvudet. :oops: :D

Jag lägger in en länk som heter "mina favoriter" där är alla de klistrade SM länkarna med bl. a. Och massa annat godis! Läs gärna bland dessa så tror jag du får mycket svar!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Jag vill gärna korrigera lite ang. BB. Det står inte att man "skall ha smekmånad" där. Det står att man "kan för all del ha smekmånad till den egentliga födseln". Jag menar AW har ju inte i boken (och under länken SM kompendiet en sammanfattning) skrivit rytmen 1,5-2,5 för att man skall amma varje 30 min för att man "föjler sitt barn". Och sen vid den egentliga födseln (ca 3v) går man mera mot 2-2 rytmen. Sen skriver faktiskt inte AW att nattmålen är fler än de vid 01 och 04 för hon såg nog inte 23-nattmålet som ett "nattmål" för henne. (men detta är min tolkning) För mig var 23 målet ett nattmål för jag själv lade mig vid 21.

Läs mera i kompendiet och återkom gärna med dina frågor igen om du inte hittar de svar du söker.

När jag sen läser ditt schema nedan så får jag bara ihop 15 timmars sömn.

Sömnen för resp ålder man bör ha är:

1-3 mån ca 16 timmar
3-4 mån 15,5 timmar
5-6 mån 15 timmar
7-8 mån 14,5 timmar (här kan man om man absolut vill gå över till 2 lurar)
9-11 mån 14 timmar (här rekommenderar jag och även AW att de flesta går över till 2 lurar)
12-2 år ca. 13,5 timmar och 1-2 lurar/dag

Jag skulle nog rekommendera att du försöker få in en 45 (1,5 tim) min lur på kvällskvisten faktiskt. 3 rejäla lurar skall de helst ha. :wink:

Här kommer några trådar som du var med i från din "Liv" period om du ville läsa något du saknar. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
heltor

Inlägg av heltor »

Ok, då tror jag att jag är med på nattmålen – tack för att du tog dig tid att förklara! Intressant länksamling!

Schemat ska givetvis vara
6-8 vaken
8-10 sova
10-11.30 vaken
11.30-14.00 sova
14.00-16.00 vaken
16.00-16.45 sova
16.45-20.00 vaken med 20-minuterslur
20.00-06.00, natt med nattmål kl 22.00

Slant på tangenterna där, sorry. Då blir det 10+2+2,5+45+20 = 15,5 timmar. Vore bättre med 1,5 än 45+20, men jag har så himla svårt att få till längre än 45 där på eftermiddagen.
Alternativt natt redan 19.00 vilket ger 11+2+2,5+45 = drygt 16 timmar
Toppen om du har ork att ge mig din synpunkt!
Helena
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nemmän detta schemat ser alldeles utmärkt ut tycker jag!! Du kommer själv och märka runt 3 mån när den där 20 min luren på kvällen är överflödig och då tar du bara bort den. :wink: :thumbsup:
Tor 2006

heltor

Inlägg av heltor »

Vargar, horder av imaginära vargar som behöver drivas på flykten av någon vettig människa :evil: . Främst makens vargar, men mina kommer också i gungning på kuppen. Matade med fyra nätter av väldigt lite sömn :cry:

Vi blev så entusiastiska över nya schemat att vi tog Torsmamma i hågen och satte igång med redan i förrgår. Jajamensan, kvällen gick som en dans med ett minimum av gnällighet innan läggning kl 20. Kl 22 planenligt nattmål. Kl 04.30 kände sig maken tvungen att väcka mig som sov i dotterns rum (för att slippa vakna av varenda pip som Buster gör i sömnen). Buster hade inte somnat om trots vagning i 20 minuter. Han lugnade ned sig så snart maken tog i vagnen men kom igång igen efter bara en liten stund med stillastående vagn. Yrvaken och med vargarna efter mig vagnade jag en lite längre stund, kanske 30 sekunder, och vagnade antagligen Buster till sömns :oops: . Tog upp Buster vid 5.45 då han var på väg att vakna.

Buster var pigg och glad som aldrig förr igår och vi kände att vi gjort helt rätt med att förlänga natten. Dagen blev lite stökig tidsmässigt med transporter hit och dit, med det gick under omständigheterna bra. Gav extra bröstmjölk till nattslurk innan läggning och Buster började äta med oanad aptit, vi fick värma mer och mer, så han kom inte i säng förens kl 20.30. Kl 22 nattmål, där det nog inte gick ned så mycket med tanke på skrovmålet bara 1,5 timme tidigare.

KL 01.30 väcker maken mig och hävdar att Buster omöjligt kan somna om, han måste vara för hungrig :shock: . När jag kom in i sovrummet sov Buster gott. Vilket han gjorde fram till kl 05 när jag vagnade några tag. Ytterligare litet uppvak vid 5.30 och sedan gjorde jag morgon kl 5.45 efter nya grymtningar.

Jag har satt maken på intensivläsning av Sova-hela-natten-boken för att få honom att hitta tillbaka till grundtänket och attityden.

Om jag ska ge extra bröstmjölk i flaska, visst ska det väl göras vid 20-målet? Vid 22 har jag inte gjort några vidare ansträngningar att väcka Buster, bara lagt honom till bröstet varpå han ätit ca 20 minuter. Är det rätt? Eller borde jag skaka liv i honom för att få honom att äta bättre?

Behöver här felsökas, eller ska jag bara dra på mig attityden och köra på?
Helena
heltor

Inlägg av heltor »

OCH så ska både jag och mannen lusläsa TorsMammas braiga länksamling. Har skummat den, men den kan man ju roa sig med länge :)
Helena
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej VAD FANTASTISKT ni JOBBAT!! =D>

Nu VET du ju i alla fall ATT han klarar sig utan att äta så nu är det bara att lära sig börja "backa" med vagningen. :wink:

Ja, den pumpade mjölken ger du som sista kvällsslurk och sen ammar du dina 20 min som nattmål. Inga problem. Då kommer även brösten att ha hunnit återhämta sig lite inför nattmålet. :wink:

Ha trevlig läsning i länksamlingen, den är kanon! :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"