Svär så det ryker

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
anna_sophia

Svär så det ryker

Inlägg av anna_sophia »

Anton, 10 månader den 18 maj, har de sista dagarna verkat såååå arg. Han tjuter i högan sky om bollen inte rullar dit han vill, lådan inte stänger sig som det var tänkt eller plasten inte prasslar på det sätt han tänkt sig :? . Till det lägger han några höööga skrik i dubbelstrukna ciss, Pernilla Wahlgren släng dig i väggen! Likadant när man skall byta blöja, klä på sig eller borsta tänderna så slänger han sig bakåt och tjuter i högan sky.

Är det någon av er kloka forumister som har erfarenhet av detta? Kan det vara åttamånadersångesten som fortfarande håller i sig (känns i och för sig aldrig som han haft någon) eller kan det vara frustation över att han håller på att lära sig att gå? Han går runt alla möbler och gåvangen används frekvent. Han sover som en stock både dag och natt så det har vi inga problem med. Så fort vi går in i sovrummet och lägger honom i sängen sträcker han ut händerna mot madrassen och somnar på första versen av ramsan :thumbsup: (I just LOVE AW!).

Jag har inget emot att han har humör, det har både jag och min man :lol: , men det måste vara jobbigt att vara så liten och så arg. Hur har ni hanterat situationer som denna?

Tacksam för tips!
/Anna
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

hmm...jag kan inte ens räkna, självklart skall det vara 10 månader den 18 april :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej anna_sophia!

Så här har vi gjort: Massor av AKTIV utevistelse, social delaktighet, extra bus och skratt!

Gå in under Barnafostran och läs så kanske du hittar mer matnyttigt där!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och om åttamånadersångest.. Edvards debuterade när han var nio månader och 20 dagar... Vi som trodde att vi klarat oss... :roll:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej anna sophia!
Vi har provat på det där, vi också... Ett beteende som sticker upp sitt fula tryne då och då fortfarande när tingen inte gör som man vill. Och det kommer bara när vi, trygga föräldrarna, är i närheten. Den barnvaktande äldre generationen får alltid en chock när vi kommer hem och ungen får en ångesattack över att en skåpsdörr inte går att öppna. Eller vad det nu kan vara.

Mina råd till dig är:

:arrow: Avledning. När Hugo var runt 10 månader var tex diskhon en given hit varje gång livet blev jobbigt. Där kan man spola i kranar, vispa med diskborste och skvätta lite. På skötbordet gäller det att han en ny, spännande pryl som muta. Hudkrämstuber gick hem här, vilket resulterat i att Hugo nu, snart 2 år, sköter sin insmörjning galant på egen hand. :lol:
Utforska köksskåpen, där saker låter och skramlar, var också fantastiskt. För att inte tala om besticklådan. Där kunde man sortera i evigheter. Koncentrerat. Bara dra fram barnstolen och ut med lådan.

:arrow: Som Elle skriver: social delaktighet Ni använder er säkert redan av det, men det kan vara värt att säga igen. Jag tycker också att det går i perioder VAD som gillas. Förr var plocka ur diskmaskinen FANTASTISKT, tyckte Hugo (langen går: han plockade, gav mig och jag ställde in i skåpet). Diska och tvätta var kul. Nu ska det skuras, torkas, putsas och sopas. I köket är det mer avancerade grejer som gäller, hacka tomater, riva morötter osv. Poängen är: Tänk på att Anton klarar mer och mer avancerade grejer allt eftersom tiden går!

:arrow: Handen om handen. Du har säkert läst om knepet i Barnaboken, men jag vill bara slå ett stor slag för just det. En varm och finmotoriskt kompetent föräldrahand runt den lilla frustrerade barnhanden som förgäves försöker skruva upp ett lock, eller vad det kan vara, ger lilla ungen en känsla av att ha fixat det hela själv. Så upplevde jag det. Ungen protesterar säkert inledningsvis, men det är bara att insistera.

Hoppas att du kan använda några av tipsen!

Kram
Ulrika
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Glömde:
Vid tandborstning. Då är det kul att få titta på en tunn, rinnade vattenstråle. Eller borsta tänderna på mamma eller pappa samtidigt. Eller på sig själv. Med vuxen hand om lilla handen.

Det funkade för oss.
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Tack för alla goda råd! Vi har hittat en avledningsmanövrar som fungerar och som kombineras med social delaktighet...diskmaskinen! Herr Anton har stått länge vid diskmaskinen idag och plockat och plockat. Jag skall även pröva besticklådan! Det verkar vara ett bra tips.

Man kan trots allt inte låta bli att tycka det är helt underbart att ens lilla skräp har vuxit upp och blivit en liten herre med humör 8)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

anna_sophia skrev: Man kan trots allt inte låta bli att tycka det är helt underbart att ens lilla skräp har vuxit upp och blivit en liten herre med humör 8)
Vääänta du, bara... :lol: :lol: :lol:

Skämt å sido, man har så stor användning av dem när de väl kommer igång. Bara en sån sak som att slippa böja sig ned efter tallrikarna längst ned i diskmaskinen!! Här hemma skuras tvättställ, duschväggar och badrumsgolvet mycket grundligt. Varje dag i samband med kvällsbad... :roll:
anna_sophia

Hej i sommarsolen!

Inlägg av anna_sophia »

Tiden går fort när man har roligt och Anton är nu snart 13 månader. Han sover fortfarande 1,5 timma på förmiddagen mellan kl. 9.30 - 11.00 och 45 minuter på eftermiddagen mellan kl. 14.30 och 15.15. Natt är mellan 7-7. Han strular aldrig med sömnen utan somnar bums utan ett pip. Min fråga är därför hur ni andra har gjort när ni bytt till en lur? I AW:s bok står det att man skall byta till en lur runt året men eftersom två lurar fortfarande fungerar så bra och Anton verkar behöva dem för att orka med att stoja runt hela dagarna kanske jag skall vänta tills han visar tydligt att han inte behöver sova två gånger per dag. Vad säger ni?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Avvakta du med att ändra till en lur ett tag till och först kanske du även vill ha 45 min luren 20 innan du gör 1 lur helt.
Tor var (vill jag minnas) över15-16 mån när han till slut fick 1 lur och då blev den faktistk 2 timmar. Men först hade korta luren gått från 45 till 20 till 5 min ett tag först.

Härligt att allt är bra annars! Vi gillar glada rapporter också! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Vill bara hoppa in och säga att vi gick över till blott en lur när Hugo var hela mäktiga 21 månad. Och då för att JAG behövde det, av praktiska skäl, det blev för hattigt med 45 min + 2 timmars sovning när lillebror kom.
Det tog sina modiga veckor att vänja honom vid en lur. Han somnade stående i hissen, sittande i soffan osv flera gånger. Nu funkar det dock bättre, men nu är han också 2 år. Och sover "bara" 12 + 2 timmar. :wink:

Så länge han inte trasslar kring lurarna, behåll ert schema! Har aldrig hört om barn som sover för mycket... :wink:

Lycka till!

Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"