Han pratar så vi blir tokiga!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hegro

Han pratar så vi blir tokiga!

Inlägg av Hegro »

Är det någon som har några goda råd om hur vi ska göra med en liten kille på snart 4 år som pratar precis JÄMT!!!? Och då menar jag verkligen oavbrutet. Skulle han inte prata så låter munnen ändå, brummar, tutar, hummar.....o.s.v och så har det varit sen han lärde sig att prata. Han är inte tyst i två sekunder och det tar så fruktansvärt på krafterna.
Han pratar om det han gör, har gjort, kommer att göra. Frågar om allt möjligt -"gissa vilken färg på legot jag har i handen?, vilken bil tror du kommer vinna?, Hur många minuter är det kvar till bolibompa (den frågan kan upprepas varje minut i flera timmar innan). Går han in på toa så kommer en fullständig redogörelse för varje liten sekund han inte varit i samma rum som vi andra. Det går inte att be honom vara tyst en liten stund. Det är som att han inte ens hör det utan maler bara vidare utan att att låta sig bekomma det minsta. Jag har mer eller mindre bett honom hålla klaffen i ren uppgivenhet men inte hjälpte det heller. Tack och lov iofs för det var ju ingen vidare bra strategi :oops: .
Det är inte det att jag inte uppskattar min sons verbala förmåga, för det gör jag och jag är verkligen stolt över hur väl han hanterar språket. Både förskolan och bvc har varit djupt imponerade över hans ordförråd och över hur väl han uttrycker sig. Nya ord bara suger han åt sig och minns dem sen. Även det skrivna språket facinerar honom mycket och det var länge sedan han lärde sig både stora och lilla alfabetet. Han har full koll på vokaler och konsonanter och han skriver in olika adresser i webbläsaren på datorn utan hjälp. Han har även mycket lätt för att uppfatta och lära sig engelska ord, både från tv och från musik.
Så helt klart är ju språket hans starkaste redskap och något han troligen kommer att ha stor nytta av i livet. Så vi vill ju inte ta ifrån honom lusten och glädjen till språket men det är bara outhärdligt att det inte är tyst en enda liten stund från det att han går upp på morgonen till dess att han går och lägger sig. Det är som att luften går ur både min man och mig när han lagt sig. Vi bara sitter och njuter av tystnaden och orkar just inte göra något annat. Så hur gör man för att lära honom att han inte måste prata precis jämt. Och att faktiskt andra måste få prata ibland också. Och att det är ok att det faktiskt bara är tyst ibland!
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag är lite för trött i kväll för något längre svar, men tror du kan ha nytta från någon av de här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13260
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10481

Hojta annars!

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

annawahlgren skrev::D Tack, Susanne* :wink: :D Tänkvärt och sant.

:D Spontant - när du nämner stress, som du ju tydligen själv lider av p g a tinnitusen inte minst - tänker jag att en liten minikur av "naturlig" tystnad skulle göra nytta.

Se om du kan ta ut henne en timme eller en och en halv (eller ännu mer, förstås) i 3-4 dagar till ett ställe av naturlig tystnad. Det betyder skogen eller havet. Och inga andra människor där. Och inga prylar. Alls. Lite matsäck, möjligen.

Om du då bara satte dig stilla där någonstans och gjorde ingenting, "bara" själv fördjupade dig i (och njöt av, på ett för henne tyst men kännbart sätt) tystnaden, lugnet, skönheten - då tror jag du skulle öppna en ny värld för henne, en befriande lugn, en utan all styrning, en där hennes llilla själ skulle ha en chans att komma ifatt. Liksom din.

:heart:
här var ett kanon trevligt svar av AnnaW i en av trådarna som Ewa länkade, kanske kan det vara något.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Hegro

Inlägg av Hegro »

Tack för svaren. De där länkarna ser användbara ut. jag har bara skummat igenom dem lite snabbt. Ska sätta mig imorgon och läsa lite mer noggrant.
Det där med naturlig tystnad låter helt underbart. Inte bara i förhållande till en snacksalig 4-åring, utan över huvud taget. Det är så mycket ljud överallt.
Förra sommaren hyrde vi en stuga, mer eller mindre i skogen, och det var ofattbart hur tyst det var. Eller hur mycket ljud vi har omkring oss som vi inte ens vet om. Var och en skulle nog må bra av att söka upp den där naturliga tystnaden lite nu och då.
Mina älsklingar
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hegro skrev:Förra sommaren hyrde vi en stuga, mer eller mindre i skogen, och det var ofattbart hur tyst det var. Eller hur mycket ljud vi har omkring oss som vi inte ens vet om. Var och en skulle nog må bra av att söka upp den där naturliga tystnaden lite nu och då.
Jag håller med dig.
Vi har skaffat båt i slutet av förra sommaren. Hann bara med en övernattning på båten innan sommaren (semestern) var slut, men ack så skönt med lugnet, tystnaden och luften!
Dottern somnade vid 19 och vi vuxna la oss vid 21! Det kändes skönt och "rätt". Sov så gott till vågskvalpet...

En liten avstickare från "prattråden", men nog kan naturen och dess lugn, ljud och "bara-vara'nde" göra att man får lite tystnad och ro?!
Hegro

Inlägg av Hegro »

Har en helt annan fråga också.
Hur ska vi hantera Emils snoppfixering. Att små pojkar tycker om att känna på sin snopp är inget som jag tycker är konstigt alls. Men för hans del tycker jag att det börjar gå lite överstyr. Händerna är i byxorna mest hela tiden och han trar även gärna ner byxorna och visar upp sig för oss. Börjar bli orolig att han har blottartendenser eller något sånt. Det har hållit på så länge nu. Under en period, för kanske ett år sen så använde han snoppen till allt möjligt. Jag lovar att det finns stora användningsområden där :roll: Byta kanal på fjärrkontrollen, släcka och tända lampor, putta iväg bilarna på bilbanan...o.s.v. Ganska charmigt faktiskt. Ett tag. Det har ju lagt sig iofs men jag tycker fortfarande att det helt klart är ett problem. Dels är det ganska ofräscht med fingrar som varit i byxorna titt som tätt, dels är jag rädd för hur han ska uppfattas av andra barn (vet inte hur han är på förskolan. Ska fråga på utvecklingssamtalet nästa vecka). Han börjar bli så stor att andra barn reagerar annorlunda än vad de gjorde för ett år sen.
Och någonstans måste han ändå lära sig att vissa saker faktiskt inte är ok utan att man lägger massa skamkänslor på honom.

Lite samma med att han petar näsan och sen gladerligen mumsar i sig det han hittar. Bläää! Äckligt och det är verkligen inte ok. Jag har försökt förklara att jag faktiskt inte vill ha pussar från en mun som ätit snorkråkor. Då skuttar han iväg och tvättar sig och kommer tillbaks sen. Men i övrigt ingen skillnad. Även här börjar han bli så stor att andra barn snart kommer att reagera och tycka att han är äcklig.
Och det är väl det som är min oro på båda punkterna. Att andra ska stöta bort honom för att de tycker att han är äcklig och för att det ska bli ett sånt befäst beteende så att han inte KAN sluta. Kommer ihåg hur det var när jag var barn och bet på naglarna. Till slut spelar det ingen roll hur mycket man faktiskt vill sluta. Det bara går inte.
Mina älsklingar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Gör det inte så laddat. Visa honom bara att om man vill kolla snoppen eller peta näsan så får man göra det när man är själv, på sitt rum, eller inne på toaletten. På samma sätt som man pruttar inne på toaletten, eller går undan om man ska rapa. Vissa prylar håller man på med när man är själv, helt enkelt. Inte det minsta straffbeläggande, bara som upplysning om att vissa saker bäst pysslas med privat.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Hegro

Inlägg av Hegro »

Ok, jag ska försöka tänka på att inte göra så mycket väsen av det. Just runt snopp-pillandet tror jag att jag iaf fram tills nu varit ganska cool. Jag tycker inte att det är så himla märkvärdigt helt enkelt. Men det börjar bli lite väl mycket nu tycker jag.
När det snorätandet så vet han mycket väl att jag tycker det är jätteäckligt + att jag blivit rätt less på honom några gånger eftersom han är en kille som blöder mycket näsblod och man försöker påminna honom om att inte peta eftersom det kommer att börja blöda då. När han sen kommit med forsande näsa iaf så har jag haft ganska svårt för att inte bli irriterad. Så det här med näsan är helt klart mer laddat. Men jag får försöka "blunda" för det och hänvisa honom till att han får peta inne i sitt rum och gå och tvätta fingrarna sen innan han kommer tillbaks.
Mina älsklingar
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vad gäller näspetandet så kanske han har trångt i näsan, vilket gör att det kliar väldigt så fort det blir minsta svullet och det i sin tur retar så det kliar mer. Här har vi fått bukt med både min och tösens näsa med hjälp av morgon och kväll ge Renässans x 2 och Nozoil + att vi smörjer med Försvarets hudsalva runt både näsa och mun.

I början använde vi den röda Renässansen, och sedan den blå. Det som är bra är att man inte kan få bakslag som det gärna blir med Nezeril t.ex.

Att det hamnar i munnen hjälper väl inte det här emot, men det kanske kan hjälpa till att få bort grundproblemet.

Lycka till!
/MarieH
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"