Blivit bortskämd

Gotlandsmamma

Blivit bortskämd

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej! :!:

Japp, blivit bortskämd med att få väcka gossarna på dagsvilan, de har sovit gott i 1.5 tim utan problem. :roll:
Nu med sommartid har jag ändrat schemat lite. Sover 19.30-07 (förut 19-07) samt 12-14 (förut 12-13.30), dvs 13.5 tim totalt. Lilleman vaknar efter 1.5 tim o SKRIKER, mamman ramsar, tyst i 10 min, sen skrik igen varpå mamman ramsar. Gör jag rätt i att låta honom vara till "utsatt" tid? Är 2 tim för långt pass?
:?: Vad tror ni andra? Feedback?!

KRAM! :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

Lite bortskämd gotlandsmamma, ge det nya schemat några dagar så att sorkarna har en chans att fatta galoppen.

Tre dagar brukar vara rekomendationen innan schemat sitter, tänk att dom nu har haft det andra tiderna i en stor del av livet och så plötsligt ska det vara annorlunda. Tålamod kära gotlandsmamma tålamod :lol:

Kramar från Norrtälje
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gotlandsmamma

Gått bra ett tag, men NU vaknar Josef efter 1.5 tim eller 1 tim 45 min, dvs sover inte 2 tim, vaknar, kastar bort filt i vagn o skriker, tar inte ramsan...dag efter dag o det känns INTE bra - vad göra? Åter till frågan - är 2 tim svårt att få till bra?
och om han inte somnar om, ska han då verkligen skrika i en kvart tills "utsatt" tid? Vad händer? Vad gör mamman för FEL?
Tack!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmmm :-k Med risk för att svära i kyrkan nu, så kan jag erkänna att jag är lite flexibel numera när lillan fyllt 1 år. Ibland blir middagssömnen 1,5, ibland 1,75 och ibland 2. Det parerar jag sedan till kvällen så att natten blir 11,5 eller 12. Det jag håller heligt är morgontiden. Innan klockan ringer händer absolut ingenting här. Eftersom nätterna är så gudomligt långa och bra så funkar detta utmärkt. Jag är nästan beredd att säga det förbjudna.... att hon tar sig den sömn hon behöver på dagen... :-$ :wink:

Kram på dig, Gotlandsmamma! :D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag håller med Tinis :wink: Och du ska absolut inte bekymra dig om gossen "bara" sover 1 o 45, det är ju inom marginalkvart! Då gör du bara glatt återseende utan att ta stress :D

När Saga var i den åldern gjorde jag så, att om hon vaknade innan marginalkvarten och var nöjd, fick hon hållas där ute i vagnen. Men vaknade hon låt säga en halv timme för tidigt och var ledsen eller arg lade jag inte ner energi på att få till ett omsomnande. Då körde jag som Tinis!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Gotlandsmamma

NÄE, jag fattar absolut INGENTING. Barnas dagsvila är återhämning för mig, ladda om o hämta nya krafter.
Men eftersom Josef bestämt sig för att vakna alldeles för tidigt så får ingen vila klokt. Storebror blir väckt o Josef har nu skrikit i över 20 min. J vaknade efter 45 min o skriker, köper inte ramsan, ramsat 2 ggr men det går INTE, vad gör man DÅ???? :?:
Hädanefter får de sova åtskillt, har gjort det förut men tänkte att de kunde sova i syskonvagnen på terrassen idag...oj.

Jag förstår INTE vad jag ska göra när det skriks så oändligt? Plocka upp efter 45 min eller ramsa ramsa ramsa eller låta gossen skrika hysteriskt? Que? :?:
Gotlandsmamma

Nu går jag ut o hämtar dem...en halvtimma senare. Känns obehagligt...
Det låter käckt att säga att ramsa dem o allas barn verkar ta ramsan jämt o somna om. Men mina gör inte det...mamman gör väl fel som vanligt?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig! :D

Upp med hakan nu! Mamman gör då visst inget fel! Fast jag tror du gör det lite svårt för dig genom att låta två små gossar sova i samma vagn i fullt dagsljus. Jag föreslår att du lägge lunchvilan inne i varsin säng och att du mörklägger. Delar dom rum, gossarna, eller? Kan du separera dom under lunchvilan ändå i så fall?

Hur dags ligger middagssömnen?
Bra med mat innan?
Bra med rörelse/utevistelse innan?

/Tinis :D
Gotlandsmamma

Kära Tinis! Tack för feedback. Det är J som krånglar med sömnen, C är som en klippa, sover kalas. De har alltid sovit på olika håll dagtid, det var idag jag ändrade på det, eller igår kanske. Idag har det regnat som bubblan så vi har varit inne...det kanske förklarar läget...vi är ute o springer runt mkt annars...sova inne vill jag helst inte, jag tycker det är guld att de sover ute...jag får fundera mer.
MEN ska de skrika så länge undrar jag? Jag får liksom inget svar på det här med skrikandet?I morrn är det nya tag, sova åtskillt, uteaktivitet, mkt mat!

Kram! :wink:
Gotlandsmamma

De vaknar kl 07, sover mellan 12-14.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Näää, inte ska dom skrika! Hittar inga bra svar på det....Förutsättningarna finns ju. Är det ALLTID så? Och när? Bara J eller båda? Om nu J vaknar efter 1,5 och skriker så tycker jag som sagt att han kan få vara färdigsoven då. 45 min är ju lite lite, men sådär brukar han inte vara va?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Precis vad jag tänkte, jag mörklägger även dagtid och lägger dem i olika rum., Vega vilar numer bara på dagen. Malte sover i resesäng inne i gästrummet. På nattten sover de tillsammans.

Fnurror kommer och går är min erfarenhet. Om det inte släpper efter några dagar brukar jag fundera på om det är ngt knas med schemat. Kanske för mkt sömn/inte tillräckligt trött vid läggning osv. Jag ungefär det Tinis tar upp.

Ja inget nytt i detta inlägg, bara lite pepp och bekräftelse till det Tinis redan skrivit.

..oj nu ser jag att ni redan hunnit skriva lite mer, skulle absolut dela på dem på dagen.

Att skrika är inte så farligt, om det inte handlar om ledsen gråt förstås. Ramsan ger budskapet, och sedan kan man få bli HUR arg som helst. Hög musik för att släppa lite på överkoncentrationen. Vad tror du?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej LindaVega! Skönt att ha dig på tråden också! :D

Funderar på tiden. Kanske skjuta på luren 30-60 min? Min lilla är åt andra hållet, vill helst sova innan lunch om hon får.

Som sagt, ge det ett par dagar med bra förutsättningar och utvärdera sedan.
Gotlandsmamma

God kväll i stugan!

När mamman tänker till...vaknar efter 1.5 tim gör han de ggr han somnat i bilen (när vi varit på ÖF).
Vaknat efter 45 min gjorde han först idag, o då hade han inte varit ute o var nog egentligen ganska överaktiv (dvs, inte tillräckligt trött) vid läggdags...

Så jag ska köra med samma tider, för jag tror att de funkar bra ändå, men att satsa på att vara ute i alla väder...(hade en övernattande väninna här i morse) - så båda får springa av sig o då äter bättre. Jag tror det blir bättre. Nu har jag lärt mig det, eller rättare sagt; fått det bekräftat att UTE-vistelse är görviktigt!
Återkommer med rapport!

/Linda :wink:
Gotlandsmamma

Igår sov han 1 o 45 min o efter det tog jag upp honom. Idag var hanpå baby-sim o sov sen 2 tim, non-stop. Det verkar som mkt rörelse o mkt mat gör susen! Positiv inställning o gott förtroende också, givetvis, för lillsorken! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"