Från sorg till barnaväntan. Nu börjar resan!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Från sorg till barnaväntan. Nu börjar resan!

Inlägg av blivandemamma »

Hej vänner!

Skall jag våga mig hit? Ja, jag gör väl det med argumentet att jag VILL vara här och inte på klagomuren, som den här graviditeten började med.

Så nu har det flyttat in någon i min mage! Det är spännande och omtumlande. Början var så tuff att jag inte hämtat mig än. Och kanske inte vågar tro att vi skall få en liten till. Men det kommer väl. skynda sakta.

Men det är stor skillnad att vara gravid med ettan och tvåan! Hur kan man glömma att man är gravid? :shock: :lol: graviditeten var det ENDA jag tänkte på med ettan. Nu kan det gå timmar :wink: 8) :lol: innan jag tänker på det! Man har ju annat i tankarna såklart. Men ändå :roll:

Så nu flyttar jag hit med andra ord. Och försöker komma över vår tuffa start, borta av mig och gå vidare.

Kram!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!!
Varmt välkommen hit är du, följde din resa på klagomuren och nu ser vi fram emot att få följa dig här :heart:
Förstår att det att varit omtumlande hittills.

Instämmer i dina tankar om 2:an. Kunde gå en halv dag ibland utan att jag tänkte på det :lol:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Varmt välkommen från mig också :D Det var sannerligen en omtumlande start. Spännande att se vad det är för en liten person som såg till att skapa så mycket (ofrivillig) spänning i början av sin tillblivelse.

Kram från Nancy

(som väntar nr 3, v.17+0 på söndag och glömmer allt som oftast förvirrat bort att jag är gravid... Efter lite trevlig aktivitet med mannen nu senast utbrast jag: "oj, undrar om jag kan bli gravid nu" :roll: "too late my dear", svarade han då... :lol: )
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

(som väntar nr 3, v.17+0 på söndag och glömmer allt som oftast förvirrat bort att jag är gravid... Efter lite trevlig aktivitet med mannen nu senast utbrast jag: "oj, undrar om jag kan bli gravid nu" "too late my dear", svarade han då... )
:lol: :lol: Du är GARANTERAT gravid, Nancy! I promise! :lol:

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Underbart! :lol:

Måste erkänna att jag är lite smått sugen själv också... 8)
Marisch65
Inlägg: 100
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 20:47
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Stort Grattis!!! :D
Vilka otroliga vändningar livet kan ta ibland.

Kram Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Jag har nog missat vad sorgen bestod i men gratulerar till bebi-i-magen! :heart:

Kram Jannika
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Tack för välkomnandet!

Känns så... otroligt! I går hade jag massor med molvärk, hade jag med Arvid också och det är ju bara naturligt. Ändå blir jag orolig. Tänker nu när jag fått behålla det lilla livet, tänk om det då slutar med missfall!! Jag vet, man skall inte tänka så. Jag kan inte påverka det. Och att inte känna någonting är lika naturligt som massa molvärk. Jag vet att allt är som det skall, ändå är jag superorlig. När jag väntade Arvid var jag så chill, tänkte inte ens att nåt kunde hända den lille :shock: men nu, nu är man så medveten om alla risker.

Haha jaaaa Nancy, MY GOD! Du är verkligen gravid!! :lol: :lol: 8)

Jannica: Skrev under klagomuren från början!

Tiinis: Haha! Det visste jag väl! Vad hindrar dig!?
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
beccisen
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 12:02
Ort: Blekinge

Inlägg av beccisen »

Jag får verkligen gratulera till den positiva vändningen :D

Tänk va livet kan vara backigt ibland :P

Molverken är jobbig i början för rädslan för missfall, men vänd det till att det är plats som ska skapas för den växande BEBISEN och att du inte väntar ett missfall utan en bebis. Kan vara svårt i början att släppa oron (och under resten av tiden med ibland), men det är ju människans sätt att ta hand om sig och de sina :)

Lycka till nu

kramar Rebecca i v 34 som fortfarande inte får in att det är en bebis i magen :) :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Grattis till bebis i magen och grattis till att sorgen gjorde en helomvändning!

Kram
Ulrika
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Nu är det vecka 9 (8+3) :shock: galet vad fort tiden går. Jag är så trött. Jag är så tröööööt. Vill bara sova hela tiden, har dåligt tålamod och är tvär i humöret :? Dåligt med fantasi om vad vi kan hitta på om dagarna när jag är såhär trött. Det går över, jag vet. Men så kommer ångesten. Tänk om jag inte orkar två barn?? :roll: naturligt att tänka så kanske. Men det är lite läbbigt att inte ha kontroll över situationen. Det sköna är att jag kommer att ha det här forumet att vända mig till när jag har funderingar :heart: det hade jag inte från början förra gången.

Jag tycker att jag SER gravid ut :shock: :shock: inbillar jag mig? Lite plöfsig men med mer kagge än vanligt! :roll: Tyckte inte jag var speciellt svullen förra gången. Fanns inte minsta aning om nån graviditet förrän kanske v 18-20. Måste vara inbillning va? :?

Har så många syskontankar, tror jag har lite kontrollbehov! :lol: men jag har ju en stund på mig att komma i fas med det :wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Åh, blivandemamma, det är klart att du grejar 2 kids!
Vi är ett gäng som kacklar "små älsklingar födda i början av 2008" inne i kackelforum. Kika gärna in där för lite inspiration och försmak. Det handlar ganska mycket om livet med 2 små och om ljuvlig syskonkärlek. Jag LOVAR dig att ett syskon är det bästa som kan hända en liten familj!

Kram
Ulrika
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej hej! Så underbart att läsa om helomvändningen från sorg till glädje. Angående tjock mage tidigt: Vi fick ju våra stora samtidigt och jag är nu i vecka 16 med nummer två. Ser ut som jag ska föda när som helst!! Helt sanslöst omfång faktiskt. Så jag tror verkligen att du kan se gravid ut, på mitt jobb var det flera som grattade mig redan i vecka 7 bara grundat på min mage.

Jag funderar också ibland på hur orken ska räcka till två, men jag tror det ger sig efter hand. Och som du skrev, man kan alltid vända sig hit och komma igen med nya strategier och ny kraft.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

tack för era svar nyamamman :heart: och emma80 :heart:
Jag tror min rädsa är lite grundad på att det var en så stor chock för mig att få barn. Jag drabbades av en ganska rejäl förlossningsdepression som jag inte riktigt kom ur förrän jag bestämde mig att följa barnabokens anda och kurade Arvid vid 4 månader. Jag var så djupt inne i min depp att jag ångrade att jag fick barn :shock: ville hoppa ut genom fönstret på BB. Jag mådde så fruktansvärt dåligt. Men jag kom ju tillbaka. Men den chocken och det måendet är jag livrädd för. Och att samtidigt satt mig i en sits som jag inte klarar. TVÅ barn liksom :shock: Jag? MÅSTE peppa mitt självförtroende.

Jag skall helt klart kolla in er tråd, nyamamman! Tack för dina snälla ord!

Haha, vecka sju säger du Emma? :lol: När syndes det med ettan för dig? Vad roligt att du också väntar barn nu, hur tänker du ang syskon? Vi kanske kan peppa varandra lite :wink: :D
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej igen!!
Vill bara tala om att jag just nu är mitt i en j :twisted: lig förlossningsdepp och vill du prata så finns jag på pm :-)
Det finns hjälp att få, mat att äta och inte minst fantastiska människor på forumet som hjälper till när man mår dåligt. Försök att inte oroa dig för det, vi finns här!
Jag mår skit just nu men dagarna går ganska hyfsat ändå för jag har lyckats få sån hjälp att jag kan se morgondagen och framtiden an!

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"