mattefrågor

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

mattefrågor

Inlägg av LenaK »

Hej, jag har precis köpt Domans mattebok på Amazon, men i deras bekräftelsebrev står det att leveranstiden är upp till 8 veckor :!: :!:
Och den är slut på Adlibris!!!
Känner mig hur otålig som hellst, vill gärna börja NU. Har fått prickarna från 1 till 100 som ms Sophie generöst delar ut, men nu då :?:
Finns det mögligen en tråd om hur man börjar, typ, de första 2-3 veckor?
Tacksam för en hänvisning [-o<
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej

Det är viktig att förstå HUR man gör, men ännu viktigare att förstå VARFÖR man ska göra på ett visst sätt. Därför ska man inte gå igång utan att ha läst boken.

Men jag fattar ju att du är otålig, jag har också varit där...

Så här kommer en snabb introduktion:



Ditt barn skal lära att förstå och greppa MÄNGDEN, inte siffran.

Alltså det vi kallar 3 är egentligen :.

Det vi kallar 6 är egentligen :::

Och :. + ::: = ::::.

3 + 6 = 9 är inte lika greppvänligt.

Det kunde lika väl varit 3 + 6 = 36
Matte är mycket abstrakt. Om man lär sig att greppa mängden, så blir det mycket mer konkret. Och lättfatbart. Och det går att lista ut matte när man fatter hur det hänger i hop. Lär man sig bara symboler och formlar, så blir det svårare.

Små barn, de som är två år och yngre kan se skilnad på mattekort med 88 och 89 prickar. Lär de sig matte på Domansätt så tidigt, så kommer den förmågan att hålla i sig även när de blir vuxna. Vi andra kan bara fantisera om hur det vore att titta ut på en äng och direkt säga hur många får som betar där. Vi som kan "se" max 9 utan att räkna efter.

Börja med att läsa det jag har skrivit om Gustav under tråden How to teach your baby to read. Jag tror det finns ungefär mitt på första sidan i den tråden. Där förklarar jag mycet om hur snabbt det ska gå, hur man gör när man visar korten.

Sen börjar du med matten, börja med 10 kort. Korten 1 till 10. Vänta med kortet för 0.

Dela upp i två grupper, 1-5 och 6-10.

Första sessionen visar du upp korten i ordningdföljd: "Detta är 1" "Detta är två" "Detta är tre" fram till 5.

Nästa session blir likadan, fat 6 till 10.

Hela dag ett kör du på detta viset. Tre gånger 1-5 och tre gånger 6-10. Det MÅSTE gå minst 30 minuter mellan varje session. Härnan måste få tid att lagra.

Dag två gör du likadan, fast nu kan du blanda inom grupperna, så du får t.ex 4 2 5 1 3 och 6 9 10 8 7

Dag tre kan du blanda hej villt (ex 2 10 8 3 5) , men håll det till två grupper à 5 kort. Blanda inför VARJE session. Det är viktigt. Det ska vara spännande att se vilka kort som kommer nästa. The element of surprise är en viktig del här.

Dag fya och fem är som dag tre.

Dag sex tar du bort 1 och 2 och lägger till 11 och 12.

Dag sju tar du bort 3 och 4 och lägger til 13 och 14.

Och så vidare och så vidare.

Men läs det jag skrev om Gustav först. Viktiga stickord är: Gör detta när ni båda är glada och på gott humör. Visa korten SNABBT. Ha glad röst. Sluta för han vill sluta. Testa inte. Fråga inte "Vad är detta??" Förklara inte, bara visa korten. Hans hjärna kommer att räkna ut hur det går till. När kort 14 kommer, så kommer han att fatta att det ska komme ett kort med en prick mer än 13. Han fattar mängden, han vet bara inte att det heter fjorton. Det är DET du ska lära honom. Att det heter fjorton. Matten håller han på att lära sig själv.

Roligt, va? Inte på långt när så roligt som HAN kommer att tycka. Det här kommer att bli hans bästa lek.


Lova mig nu att du frågar i denna tråden om du har minsta tvekan. Stör heller mig än att göra något som inte är riktig. Dessutom är det inte bara du och jag som läser denna tråden, andra kan ha nytta av att läsa dina frågor. :D

Fast göra fel och göra fel... Doman säger att det att lära matte till en två-åring, även om det görs med lite fel, är mycket bättre än att inte lära ut matte till en två-åring. Två-åringer är smarta. De lister ut hur det ska vara ändå.

Sen kan vi vuxna sitta och tro att vi är smartare än de som är under en meter hög...
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

hej,
tack för att du erbjuder din hjälp, här kommer nästa fråga:
jag har en pojke som blir 6 år i juni,
en flicka som nyss fyllt 3,
och pojke som blir 6 månader i slutet på mars.
För 3 och 5 åringen är det alltså kört :?: För sent :?: Eller :?: :?:
Och 6 månaders är för liten :?: Eller :?:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Nja, femåringen vill nog inte klara se skillnaden på 88 och 89...

Kanske inte treåringen heller.

Men 6-månader är en utmärkt ålder att bli introduserad för Doman-matte. Boken heter ju How to teach your BABY math.

Tre och femåringen kan godt se mattekorten upp till 20, och de kan se hur man gör + och - , x och : . Att förstå MÄNDGER är bra för alla barn som senare ska ha matte i skolan. Att bemästra de fyra räknemetoderna likaså.

Den minste kan du gå helt till 100 med om du orkar. Han är så liten nu att han tar in matten med en fart du inte vill tro. Du kommer häpna när han klarar 48:4 utan att blunka. Eller om 48 = 36 + 12 eller 34 + 18. Börjar du nu klarar han räkna ut och måste PEKA på svaret. Han kommer inte kunna SÄGA svaret. Är inte det häftigt?
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Förstår jag rätt nu?
För 6 månaders gäller det alltså att visa kort osv, utan att egentligen kunna se resultat (tills han kommer att kunna åtminstone peka). Ska man bara lita på att han lär sig? Han kan ju inte själva orden (ett, två osv), spelar detta ingen roll? Är det bara att köra :?:
Och så förstår jag inte vilken nytta vidare i livet kan man ha av att kunna SE mängden. Jag kanske inte förstår eftersom jag själv inte kan göra det och därför alldrig hamnar i situationer när sånt kan bli aktuellt. Kan det ha ngt med diamantarmbandet att göra, dvs påverkar och lyfter andra färdigheter :?:
Hoppas, du har tid att svara på detta
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Nej det är svårt att greppa för oss som inte längre har förmågan att lära oss SE mängd. Den förmågan försvinner om den inte utnyttjas innan man blir två år. Use it or loose it, faktisk. Sen vilken nytta man har av det ... Han kan ju imponera på tjejer... :wink:

Han kommer ha JÄTTENYTTA av att kunne SE mängd innan du lär honom siffrorna. Han har inte begrepp om vad symbolet 49 betyder. (Alltså en 4 och en 9, där 4 står för hur många tiotal det är och 9 för hur manga ental det är... Förklara det för en ett-åring!)

Men ett kort med 49 prickar fattar han. Och om du säger att det heter "förtionio", så godtar han det. På samma sätt kom han kommer att godta att 1 heter "ett", och att 2 heter "två". Hur tror du han lär sig bil? Glasögon? Hund? Katt? Jo, för att vi använder de orden så ofta att han lär sig det. Vi säger ju inte " Det här är katt" och "Det här är glasögon". Vi säger ju typ "Vem slapp in katten?" eller "Rör inte mina glasögon!", och efter ett tag fattar ju bebisen att det där håriga djuret måste vara katt och det där hon har på näsan som man aldrig får ta på måste vara glasögon.

Så visa honom kort, och säg vad det heter. Han lär.

Och som sagt: Han kommer ha JÄTTENYTTA av att kunne SE mängd innan du lär honom siffrorna.

När du sen ska lära honom pluss och minus, så visar du ju prick-korten. Han kan ju inga siffror.
Håller upp 12 prickar och säger "tolv",
håller upp + kortet och säger "pluss"
håller upp 24 prickar och säger "tjugofyra"
håller upp = och säger "är lika med"
håller upp 36 prickar och säger "trettiosex".

Sen kommer man ju till "problemlösning" Det tycker bebisar om. Många av dem så små att de inte kan tala än.

Man gör som följer:
Håller upp 12 prickar och säger "tolv",
håller upp + kortet och säger "pluss"
håller upp 24 prickar och säger "tjugofyra"
håller upp = och säger "är lika med"

Sen håller man upp både 36 och 42 prickar.

Bebisen tittar på båda korten, sen tittar han länge eller pekar på 36.
Han vet svaret, men kan inte säga "trettiosex".

Så underbart är matte och bebisar. Värd att tänka på.
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Jag tänkte bara säga att som matematikdidaktiker (jag forskar i hur man lär sig matematik) så tycker jag att detta är superintressant. I min värld pratar man om begreppsförståelse, dvs att verkligen förstå vad ett begrepp (tex siffror) betyder, inte bara veta vad orden heter. Särskilt viktigt är det för barn att få begreppsförståelse för just talen, utan det blir matematik någonting väldigt krångligt och abstrakt, precis som Hege skriver. Jag har själv en 14 månaders kille just nu och ska precis sätta igång och leka tal med honom! :) Tack, Hege!

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ååh, det skulle vore superintressant att höra vad du tycker om hela konseptet till Doman!!

Du skulle inte vilja leka tal på Domansätt med din kille....?

Kram, Hege
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jo, det har jag tänkt, men jag har inte boken och tänkte börja med att visa prickar. Jag har läst i några trådar där du har skrivit, Hege, så jag har en liten aning om vad idén är. Förresten lärde sig en av mina bröder att läsa på liknande sätt och mamma tog idén ur en bok på 60-talet. Jag skulle gissa att det var Doman faktiskt men jag tänkte kolla upp det. :)

/E
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad spännande!

Nu hoppas jag att jag får lite rapport från er båda (boklösa...) om hur det går. Tveka inte med att fråga om ni undrar något. Jag kan läsa från min bok och svara er .

Kom i håg: Go joyfully, and go like the wind! (Doman)

Kram, Hege
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Tänker börja med 6 månarers med matte nu och med läsningen om ett par månader. Är det rätt tänk :?:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja.

Matten har du kunnat starta med i tre månader redan (sen lillen var tre månader)

Läsningen bör man vänta med till barnet är minst 8 månader, det är pga hur synet utvecklas. Synet är inte redo för bokstaver riktigt än.

(Men kom gott i gång med matten innan du börjar med läsningen. Det är lite av ett pyssel att klara av att köra TVÅ program på en gång. Dvs. för dig. Bebisen har inga problem med det. :wink: )
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Hege skrev:
När du sen ska lära honom pluss och minus, så visar du ju prick-korten. Han kan ju inga siffror.
Håller upp 12 prickar och säger "tolv",
håller upp + kortet och säger "pluss"
håller upp 24 prickar och säger "tjugofyra"
håller upp = och säger "är lika med"
håller upp 36 prickar och säger "trettiosex".
ska man hå alla kort uppe samtidigt (har ju bara två händer) ellr lägger man ner ett kort innan man visar nästa :?:
Minns då barnet vad som stod på första kortet :?:
Alltså, :?: HUR VISAR MAN FLER KORT ÄN TVÅ :?:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:D Én i taget :D Precis som när du ska visa korten 1 till 5.

Om du gör det sakta, så blir det både tråkigt, och man risikerar glömma vad det första var...

Därför ska man vara snabb.

Men det kommer ju ta ett tag innan du kommer til pluss och minus. :wink:
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

en liten utvikning :wink:
i högstadiet hade vi en mattelärare som brukade citera en ryss som sa att matematik var hjärnans gymnastik. Så läraren rekomenderade oss (snarare beordrade) att börja dagen med 10 minuters huvudräckning. Och det gjorde vi.Åtminstone jag. under en månaders tid. Efter ngn vecka kände jag resultat. Jag började minnas vad lärarna sa om både det ena och det andra utan att behöva kolla i läroböckerna :!: Plötsligt såg jag klart vad som skulle prioriteras i vardagen och började hinna med massa saker. Det kändes som om hjärnan blivit uppdelat i olika fack där varje tanke fick sin plats och var lätt att plocka fram :idea:
Så snart tentorna var förbi slutade jag med morgonhjärngymnastik. Det har gått nästan 20 år sen dess men jag minns fortfarande känslan av att se saker klart och HINNA med allt.
Värt att pröva igen?
Ngn mer som är sugen?
Vad är det som händer i hjärnan när man "tränar" :?:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "