Tillsatser NEJ TACK!!!

Guldkorn att inspireras och lära av
Fjällfolket

Tillsatser NEJ TACK!!!

Inlägg av Fjällfolket »

Jag har fått veta att stordottern Fjällfolk 11 år står i skolmatskön och läser ingredienslistan,
på ALLT...

\:D/ =D> :heart: =D> \:D/

Hon har också gått med i miljörådet på skolan och där tipsat om böcker som "Den hemlige kocken" och "Tyst Hav"

Stolt? MOI...? 8)

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: :heart:

Hon är väl sin mors dotter :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :wink:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, VAR stolt, tycker jag! Häftig dotter! :thumbsup: :heart:

Har för övrigt funderat mycket kring det där i samband med dagis/skolstart. Jag kan ju vara hur noga som helst här hemma och sen får de allsköns skräp där... Tror det kan vara segt att få till förändring som ensam förälder - men vad underbart då med en tjej med så mycket go!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag håller med dig Ewa. Det känn mindre skoj ibland :? Men samtidigt känner jag hopp! Det mullrar i folkhemmet vad gäller kosten och dess verkningar på kroppen, så förändringen kommer.. precis som med barnas rätt till sömn!

Och på vägen dit kan vi ge våra barn så mycket det bara går av ryggmärgsfeeling:

ex.
Vi äter lc-kost härhemma. Jag kan inte påverka skolmatsedeln MEN jag kan lära mina barn en annan "tallriksmodell" än den gällande.. När den sitter i kroppen blir det så rätt det kan bli, om man säger.

:wink:

/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Berätta för en novis vad Ic-kost är! :D
kiki

Inlägg av kiki »

Tinis
Lite kolhydrater och mycket FETT

Fett är gott
kolla in www.fetbobba.net

kramis
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och jag som kör mycket kolhydrater och mycket fett. BAAAAD! :shock: :lol:

Kramar!
kiki

Inlägg av kiki »

Tinis skrev:Och jag som kör mycket kolhydrater och mycket fett. BAAAAD! :shock: :lol:
Japp :lol: Bort med kolhydraterna och käka sånt som har sprungit, flugit eller simmat :lol: :lol: :lol:

socker är boven, kolhydrater är SOCKER. och socker i blodet kräver insulin och insulin är fettbindande. ett gram protein per kg kroppsvikt + ett gram fett per kg protein. så enkelt 8)

kram

Social delaktighet
Gäst

Inlägg av Gäst »

kiki skrev:Japp Bort med kolhydraterna och käka sånt som har sprungit, flugit eller simmat
:lol: :lol: :lol:

Mmmm, men nu är det så att vi är en ganska tunn familj, så vikten är inte ett argument här. Däremot kanske andra aspekter...

Men med tanke på ursprungsämnet här i tråden: Maken har lusläst Hemlige Kocken nu och det är MYCKET som inte kommer över tröskeln till det här hemmet änymår :shock:. "Rökt" skinka, tex... :shock: :roll:. Och så drömmer vi affärsdrömmar inom området, vi som älskar att baka och laga mat. Tänk, RIKTIGT bröd, RIKTIG småländsk ostkaka, RIKTIG buljong utan glutamat (jo, jag kan det nu Fjällmor :wink: :D )....mmmm, visst skulle folk betala en slant?!
kiki

Inlägg av kiki »

Vikten är inte det viktiga med den här kosten :lol: äter man så här, så reglerar kroppen själv sin vikt :shock: så man hamnar liksom där man ska vare sig man vill eller inte :lol: men välmående ojojoj välmåendet. Slippa stoppa i kroppen en massa gifter som vi inte är skapta för att äta det ger välmående. Nakna kocken, fettskrämd av StenSture Skaldeman, mfl mfl är goda bra böcker i ämnet.

Och riktig buljong, jag köper av dig direkt Tinis.

Social delaktighet
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Du skulle nog trivas på fetbobba Tinis! Det är inte ett forum för strikt lchf-kost, så här står det i intro't:

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

:D

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kiki skrev: fettskrämd av StenSture Skaldeman, mfl mfl är goda bra böcker i ämnet.
Fettskrämd är skriven av Litsfeldt, Skaldeman har skrivit GI-Noll och Ät dig ner i vikt...
Doktor Dahlqvists senaste bok är bra läsning i ämnet! Och precis som kiki nämner så är inte viktminskning den primära orsaken till denna kost.. men en ytterst trevlig bonus för många! :wink:

2 doktorer finns på nätet:

www.kostdoktorn.se

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Deras sidor har fakta och länkar.

/Fjällmor
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Intressant, får gå in o kika, en annan som har ständig ångest över vad man ska laga för mat...om man ska köpa en NY BRA kokbok, vad rekommenderar ni då, om man ska äta sunt o bra för kropp OCH knopp?! Vad äter ni till frukost? :?: :?: :D
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"