Toktidiga morgnar med skrikande 2½-åring

Skriv svar
Alex73

Toktidiga morgnar med skrikande 2½-åring

Inlägg av Alex73 »

Hej,

Nu behöver jag råd för hur jag ska lösa våra toktidiga morgnar. Storebror Olle har, sedan 3 veckor tillbaka, börjat vakna kl 5.05, istället för enligt schemat 6.45.

I morse var värsta morgonen hittills, för han började skrika och låta högljutt där vid fem, och höll på mer eller mindre konstant till väckarklockan ringde 6.45. Gjorde alla slags ljud, från att ropa på välling, till att gråta, hosta, skrika, ropa "god morgon, nu är det dags att vakna" 10 minuter i sträck etc etc. Jag lovar att han väckte hela hyreshuset... Min taktik i morse var att följa devisen "på natten händer ingenting". Så jag var helt tyst, bara lyssnade på honom, fram till 6.10, då jag stoppade hans Välling-rop med en pangramsa (som självklart väckte :x lillebror som är inne på sin 12 kurnatt). Ångrade mig i samma ögonblick som ajg ramsat klart, det följde ju inte "på natten händer ingenting" men för sent att vara efterklok.

Sedan var jag helt tyst igen, höll för öronen, gick på toaletten, försökte distrahera mig. Men efter 10 minuter när han skrikit "Det är dags att vakna" (perfekt imitation av mig) så tappade jag dumt nog tålamodet och stormade in till honom och sa "Nu är du tyst, på natten händer ingenting" och sprang ut igen. Jag var så arg på honom, man får ju inte uppföra sig hur som helst och störa alla andra som vill sova. Men, så här efteråt, ångrar jag mig ju förstås igen. Nu lyckades han ju få något att hjända med sin provokation, innan morgonen började....

:?: Usch ja, jobbigt. Hur tycker du att jag ska göra imorgon bitti?

Till saken hör att han alltid haft svårt att sova på morgnarna. Vi har mörkläggningsgardin i hans rum. Han lägger sig 19.30 och ska sova till 6.45. På dagis sover han 45 minuter.
:?: Nu när han vaknat redan kl 5 så får han ju två timmar för lite sömn per dag - tycker du att jag ska kompensera det med mer sömn på dagen? Tänker på det där att "mycket sömn ger mycket sömn"? Och att han kanske är övertrött nu, vilket gör det svårare att sova.
Dessutom har han ett långdraget virus i kroppen, har sedan 3 veckor tillbaka ½ grad högre kroppstemperatur än han brukar ha, troligen körtelfeber enl läkaren. Inga andra symptom, men är mycket trött på eftermiddagen. Han vill inte vakna efter sin dagslur.

Som sagt, vi har haft problem med tidiga morgnar länge. Ibland tror jag att han känner press på sig att han måste sova på natten, och att det då låser sig för honom. Han försöker verkligen somna om, men det går bara inte. Och inte blir det lättare när han märker att det är viktigt för oss föräldrar att man sover på natten... Hur kan vi hjälpa honom utan att han känner sig pressad?

Tar tacksamt emot alla tips. Vill ju hjälpa honom att sova ordentligt så han blir frisk.

/Alexandra
Stolt mamma till älsklingarna
:heart: Olle 050707, kurad mars -06 och
:heart: Edvin 070918, kurad feb -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Toktidiga morgnar med skrikande 2½-åring

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Alex73 skrev: Ångrade mig i samma ögonblick som jag ramsat klart, det följde ju inte "på natten händer ingenting" men för sent att vara efterklok.
:D Du ska inte alls ångra dig. på natten händer ingenting FÖR HONOM, är buskapet. (Vakten går ju vakt :!: )

Ge en pangramsa x4 direkt du hör honom; vänta inte. Det kallas upplysningsramsa. Den ska vara lugn, glad och saklig. Gå sedan till ditt. Behövs det ge en påminnelseramsa i samma lugna, glada, sakliga stil, modell goddag-yxskaft.

Envisas med detta tills polletten har trillat ner, den som säger att vad han än har för sig, är det fortfarande natt. Var inte otålig. Rom byggdes inte på en dag. Men se så ståtligt det står!

Bekymra dig inte om den ömme brodern. Han ska bara precis sova han också, eller åtminstone hålla truten :roll: Han vaknar för att han tror att HAN måste göra någonting (beskyddarinstiknt). Ta ur honom det. Ramsa dem båda över en kam, under den solklara devisen att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING (för någon av dem), vilket du har den bästa kontroll över, medan du laddar bössan och håller vargen stången.

Tålamod, tålamod :!: Ge denna enkla strategi fem målmedvetna morgnar, och problemet är ur världen.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"