Dagslurar!

Skriv svar
Jess3
Kontakt:

Dagslurar!

Inlägg av Jess3 »

Har fått en "säker sovare" med hjälp av Anna sedan februari *yeah* men dagslurarna är för mig ett problem fortfarande. Ja, ser man till det faktum att Joline sover, så har vi inte ett problem, men hon sover ENBART i vagnen. Varför leta problem om de inte fins där, Annas bevingade ord

Att lägga henne inne är *i dagsläget* inte ens att tänka på... Hon har ALDRIG, ens som liten liten bebis, sovit inne på dagarna. (Nu är hon 8½ månad)

Jag funderar nu på hur jag ska göra... Hon somnar alltid efter max 5 min promenad och står sedan på vår altan och sover sina dagslurar, alltså helt stilla. Ska jag försöka mig på att lägga henne inne i spjälsängen - och vad gör jag isånt fall NÄR (jag anar vargar redan hos mitt eget tänk, någon som oxå anar dom? :oops: ) hon protesterar?

Jag är livrädd för att förskjuta på ett fungerande schema! (mitt skräcksenario: får inte Joline att somna inne klockan 10, stretar och bökar med ramsor osv. slutar med att jag efter en timme måste lägga henne ute i vagnen, men då med kortare lur som resultat - hon JÄTTETRÖTT på eftermiddagen , somnar före utsatt tid på eftermiddagen och hela schemat ruckas) Dessutom vill jag ju inte att hon ska behöva vara ledsen i sin spjälsäng, och det kommer hon ju att bli om jag lägger henne där på dagen.. (Jag vet VARGEN, och jag ska lugna... men vem lugnar MIG?!?) :oops:

Är det någon som har några tips och tänk åt oss? Vågar jag prova nu eller ska jag vänta tills schemat satt sig ÄNNU MER? (ser oss sitta här med en 3åring som bara inte KAN sova på annan plats än i vagnen på dagarna och hur tokigt är inte det?) :^o
Mamma till:
Natalie född aug 00 - helt utan sömnproblem =)
Jonatan född nov 03 - "Vagnad" vid 4 månader
Joline född jun 07. - Kurad med Annas hjälp och stöttning feb 08. Sover nu som Skalman! =D
Hela den proceduren finns dokumenterad på bloggen http://veochvett.blogg.se/
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig och varmt välkommen hit till forumet :D Va roligt att du fått en säker sovare, så skönt för lilla Joline och resten av familjen!

Kära nån, mig tycks det nästan som om du fått något om bakfoten. Barn behöver inte alls sova inne, tvärtom är det bara bättre om de sover ute! AW har alltid förespråkat vagnen, och det gör jag också. Saga sov ute i vagn tills hon var 2 år och 5 mån, då ville hon själv börja sova inne. Annars skulle jag glatt ha henne ute ännu. Och Sigrid har aldrig sovit inne. Det skulle aldrig falla mig in att ens försöka lära henne att sova inne, det är ju så skönt att få skuffa ut vagnen på verandan och veta att hon får andas syrerik frisk lantluft.

Din lilla Joline är ju så liten! Nä du, släpp genast alla tankar på att du ska börja ha henne inomhus. Varför leta problem som inte finns? :wink: Det enda du kan göra om du nu vill göra något med dagslurarna är att lära henne somna själv istället för att promenera henne till sömns. Du lägger henne i vagnen och ramsar glatt precis som till natten. Och blir hon väldigt ledsen har du vagningen som lugnande verktyg. Men, som sagt, ifall du är nöjd med att gå i 5 minuter med henne och hon sedan sover hela lurarna utan uppvak tycker jag inte du har orsak att ändra på läget :D

Och jag tycker inte alls det är tokigt med en 3-åring som sover i vagnen. Vill man vara radikal kunde man säga att det andra alternativet är "jag har en 3-åring som sover enbart i sin säng på dagsluren - hur tokigt är inte det?" Var och en med sina preferenser. Och om du vill ändra på din 3-årings sovande är det inte värre än att du lägger älsklingen i sängen och ramsar. Som en liten kur - vilken du ju känner till!

Leve vagnen!

:lol:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Jess3
Kontakt:

Inlägg av Jess3 »

*ler glatt*

Ja, jag vet inte hur många gånger Anna varit på mig och sagt "Leta inte problem som inte finns" :D

Men jag tänker så här... Klart hon ska få sova ute, men vad händer den dagen Tjernobyl springer läck, eller stormen "RosaLinda" drar förbi och jag inte KAN gå ut! :wink: DÅ har jag ett olösbart problem.... Eller att jag ska åka till Stockholms innerstad och bo borta några dagar med Lillfisan och inte har någon passande altan att ställa från mig henne på... ja, du ser, det finns tillfällen då innesömn är att föredra, men naturligtvis är utesömnen underbar och något jag inte kommer att vilja ta bort helt!

Men det är klart, jag kan ju göra som du säger - låta henne somna i vagnen MED ramsa, UTAN att jag går.... Har tidigare följt rådet att inte ramsa på dagen, då man inte ska göra det vid promenad... har jag läst någonstans.... *för inte har jag väl drömt det, va?*
Mamma till:
Joline född jun 07. - Kurad med Annas hjälp och stöttning feb 08. Sover nu som Skalman! =D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Hmm något har du kanske missuppfattat lite :? Ramsa på dagen både kan och ska man göra, om du frågar mig. Rådet att inte ramsa på dagen kommer från SHN-boken, och AW menar att vagnen i sig ska få barnet att associera till sömn. Det räcker med att man skakar lite i handtaget eller vagnar som markering. Men använder man vagnen som stillastående sovplats ska man ramsa.

Ifall man går på promenad med vagnen ska man helst inte göra det innan barnet somnat. Man ramsar som vanligt och väntar tills barnet sover. DÅ hugger man vagnen och traskar iväg. Alternativt börjar gå och stannar strax innan barnet ska somna, och låter vagnen stå stilla ett par minuter medan älsklingen glider in i sömnen. Just för att barnet ska förstå att allt är i sin ordning med att somna utan rörelse i vagnen.

Vill man göra som du, det vill säga promenera barnet till sömns, ja då behövs ingen ramsa.

Sedan till det där med Tjernobyl och andra naturkatastrofer. Vet du - NÄR :lol: detta händer, ja DÅ har du exakt den rätta attityden för att introducera sängen som sovplats. För då finns inget alternativ :wink: Men fram tills nästa härdsmälta kan du väl låta henne sova ute :?: :lol:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Jess3
Kontakt:

Inlägg av Jess3 »

Så rätt, så rätt! Jag ska helt klart prova det idag... lägga i vagnen - ramsa, och låta stå still! *och se vad som händer* 8)

Tack för utbyte av tankar... det är bra att få ventilera lite!

Kram
Mamma till:
Jess3
Kontakt:

Inlägg av Jess3 »

Första dagsluren, klockan 10. Skulle lägga, ramsa och INTE gå!

Förväntade mig att börja så, men att det skulle sluta med att jag stod och vagnade, men jag hade BESTÄMT mig för att sluta vagna INNAN hon somnade - för att börja lära henne att hon ska kunna somna utan att vagnen rör sig...

Så här gick det: Lade Joline i vagnen, ställde ut henne på altanen, vagnade 4ggr fram och tillbaka tillsammans med en ny dagsramsa (Sov så gott, det är dags att sova) Ruskade till lite på vagnen och gick in och kastade på mig kläder, för att störta ut och stå på altanen berädd när hon börjar skrika! (inte Om, utan när) Smög upp på altanen, för det var tyst... 8-) Efter 1½ min knölade hon till lite i vagnen (?lade hon sig bara tillrätta, tro? Jag såg ju inte eftersom jag stod bakom vagnen så hon inte skulle se mig) - ny ramsa x4, .... tyst...... fortfarande tyst..... efter 4 min gick jag in och kollade på henne genom fönstret... Då sov snuttis så skönt! =D

YEAH!
Mamma till:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"