tildas tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ela

tildas tråd

Inlägg av ela »

Nu har hon redan hunnit bli 3 veckor och 3 dagar och tiden har VERKLIGEN gått snabbt :shock:

Till saken hör ju nu att jag annamat SM från början o vill verkligen detta för allas våran trevnads skull, om ni förstår vad jag menar.
Vet ju att d tar sin tid, typ 2 mån innan allt går mer gnisselfritt, men vill ändå ställa lite frågor o bolla tankar o idéer.

Hon sover 2 tim, m en halvtimmas diff (kvart hit lr dit tot en halvtim) o e vaken 2 tim oftast ibland 1,5 tim. Natten e "fri" (kanske fel) o infaller nån gång mellan 1-2 o 5-6 o matningen blir vanligtvis 30 min.
MEN när hon vaknar dagtid (sällan väcker jag henne) så somnar hon vid flaskan men äter fortfarande. Öppnar ögonen o rapar o vill ha mer. O mer mat får hon o lite där till, så mkt hon bara kan få o ännu mer tills hon inte tar flaskan lr vägrar suga på den. Försöker m ALLT jag kan tänka mej för att hålla henne vaken vid maten men d lyckas inte längre perioder.
Hur ska jag göra?

Sen lägger jag henne vaken o somnar ibland själv o ibland kommer hon inte till ro då vagnar jag henne o efter några ggr så somnar hon. Kan vakna till o gny några ggr men somnar snart efter d. Vet inte om jag gör denna vagning rätt lr använder den då den VERKLIGEN behövs. Vill ju inget göra för henne i onödan om hon ändå kan sköta den biten själv om ni förstår hur jag menar...

När hon ätit färdigt så blir d blöjbyte då hon vaknar till o e m med leende o tjöt lääänge utan att vara missnöjd. Innan 1,5 tim gått från uppvak serveras lite extra mat så hon verkligen e nöjd o sen blir d o vara där d händer mest. Ibland blir d m storebröderna lr när mor/far gör nått annat skoj.

Tips idéer o annat mottages mer än gärna!
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej ela!

Grattis till juvelen :heart: En liten tanke från mig: ni är mitt inne i andra ökningsperioden och då krävs det oftast tätare matningar och det sovs inte så länge i taget. Så mitt råd är att fortsätta ge mat, mat och mera mat och sedan lite efterätt.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ela

Inlägg av ela »

Jo vi har haft några dagar m extra mkt mat o lite sömn...

Men när hon har fått mat o mat o mer mat o ska läggas, börjar gråta ska jag då verkligen ta upp för o ge mer mat? lr vagna/buffa?

Gjorde så i början av veckan villket resulterade till att hon åt sitt vanliga mål o när hon skulle sova så sov hon 30 min för att vakna ges en slatt, sova o sen så va d så... Vaken o åt till o från i 6 tim o så ska d väl inte vara?!

Hmmm lite dumma frågor kanske men men...
ela m barnen
Elle

Inlägg av Elle »

När jag var säker på att ökningsdygnen var förbi så gjorde jag så här: mata enligt SM vid varje mål, läggas vaken, vid behov så vagnade jag och vaknades det inom 30 minuter så tog jag upp och gav MER mat. Om det vaknades efter detta så vagnade jag så juvelen somnade om och så serverades det mer mat vid nästa mål.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ela

Inlägg av ela »

Tösabiten sover mer o mer tycker jag o vaken mindre...
Lr kanske bara inbillning?!
Vad göra då hon e trött vid maten även om hon inte väcks?

Idag har d sett följande ut:
23.50-04.20 sova
04.20-04.50 vaken (mat o byte i rödsken=natten)
07-8.30 vaken (mat, byte o umgänge)
08.30-10.15 sover (bökar/gnölar vaknar samt somnar flera ggr)
10.15-11.50 vaken (m,b o u)
11.50-14.15 sover (mkt uppvak o sug på fingrar samt gnäll 12.50-14)
14.15-15.30 vaken (m, b o u somnar till 15.15 o svår att väcka)
15.30-17.45 sover (gnäll o sug på fingrar 16.20-16.40)
17.45-19.20 vaken ( m,b o u "storskötning")
19.20-22 sova e tanken då hon sedan matas för natten
22.30-04.30 e tanken men sover snarare 5 tim

ska tillägga att hon läggs så vaken d går o ibland helt klarvaken. flaskmatas o sover på mage m larm.
på morgonen lämnas storebror på dagis o hon läggs alltså i vagnen för att sova hela sovpasset ute.
alla tider att passa känns mer störande för henne o mej. stressar som bara den varje dag under veckorna o helgen går mkt bättre då jag slipper tider...

Hjälp snälla m tips eller bara ren stöttning. Vill ju d bästa för barnen men nu känns allt så fel. Känns som jag bara går o väntar på att hon ska bli skrikig då d två stora var d. men nu kör jag SM villket jag inte ens visste vad d innebar förr. känns som stor skillnad men e rädd att d blir fel. vill inte göra fel för henne ju...
USCH o fy!!! ska ju följa sitt inre men d e inte alltid lätt.
omgivningen tycker hon får för mkt mat?! :shock: o sover för lite?! :shock:
att hon borde få skrika så hon vaknar till ordentligt o får känna att hon e hungrig?! :shock:
visar hon inga tecken på hunger när hon vaknar/väcks får hon vänta ett tag medan mamma grejar annat...
ela m barnen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker det som du skrev ovan är helt exemplariskt sätt att besrkriva just SM på! =D> Viss kan det knorras rejält när de sover men det tar vi inget extra för, utan förutsättningarna är det som gäller. SKRIKER hon ja då är det oftast mera mat som skall till.

Fortsätt att blicka framåt och ha målet i sikte. Det är några steg fram och något bakåt, men sträva framåt skall du se, du kommer också att hitta din väg till "rom".

"rom byggdes inte på en dag, men se så vackert det blev och är än idag!" (citat från AW!)

Här kommer lite pepping länkar till dig!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14160
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ela

Inlägg av ela »

TACK! TorsMamma, känns skönt att veta att jag/vi e på rätt väg :wink:

mindre knorr o gnöl men d förekommer ju fortfarande. o så länge jag e trygg o säker på att jag verkligen gett henne d bästa förutsättningarna till o sova gott o länge så e d helt ok.

hon sover dock gärna bara 5 tim på natten men äter oxå dåligt.
inatt vaknade hon efter 4 tim o va sugig, som om hon inte hittade händerna o suga på som hon annars gör. vill ju att hon ska sova 6 tim. hon grät inte lr så men gnydde mkt o kom inte till ro. gav henne nappen som hon sög lite på o va sedan tyst. gav henne den 3 ggr mellen kl 2 till 3 för att sen ge henne mat kl 4, då hon även va mer hungrig.
syftet m nappen va o hålla henne nöjd tills d va dax o vakna o d lyckades jag ju m.
hade tänkt o vagna bort hennes uppvak efter 5 timmar så man kom in på rätt körl så att säga dvs 6 tim. detta först till påsk helgen då sambon är hemma o vi kan hjälpas åt. vill ju inte ge napp t henne varje natt även om hon suger på den ett tag o sen återgår t fingrarna/händerna, när d gnälls vid 5 timmars sträcket.
hoppas ni förstår!

hur skulle ni gjort här?

sen så äter hon mindre typ 120-150 per gång men mer effektivt o vill verkligen inget mer ha. när hon vaknar på sovpassen så gnölar hon ettt tag o suger på fingrarna. skulle hon vara mer hungrig hade hon väl låtit betydligt mer? på bvc va vi iaf igår o då hade hon ökat 200g på 8 dagar o bvc tant va nöjd...
o d e ju lillan oxå :D
rejäla blöjor e d varje byte/vakenpass o så me som vanligt e jag helt fixerad vid mängden mat.

Hon har varit vaken i 2 tim i sträck vid ett tillfälle igår o en så länge ett tillfälle idag utan att hon blev gnällig o så. känns kul att hon e nöjd så länge o får ta del av vårt liv m ljuden o brorsornas pockande på hennes uppmärksamhet. tanken e att d ska till ett 2 tim vaken pass här igen under dagen innan natten m storskötning o hela baletten...
ela m barnen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker det låter jättebra! Har du läst runt lite bland de andra trådarna här på forum?

T.ex så kör Susan D med SM och är dipl. kurare. Hon skriver vansinnigt inspirerande och roligt och kan verkligen förmedla hur det är med attityden och allt!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14316

Sen vid 2 mån kom Camilla H in och skrev också. Kanske den också kan inspirera lite?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13987

Jag som sagt hade inte tagit extra för lite gnöl, sug på fingrar osv... det är deras eget privilegum.

Om du verkligen vill VETA vad de olika ljuden betyder finns denna länken där man kan läsa och det är när de skriker NÄÄHH som de behöver mer mat och det lovar jag att du kommer att känna igen! :wink:
http://www2.oprah.com/tows/slide/200611 ... _101.jhtml
Lär dig ditt barns skrik - för barn under 3-4 mån!

Så fortsätt på den fina väg du har, börja inte tveka och tvivla, njut av varandra och mata på under den 1,5 timme ni har på er. Sen kan ni sikta på 30 min social delaktighet gärna på MAGE! (vid 2 mån så siktar man på att de skall äta ca. 1000ml/dygn om du vill ha en måttstock att gå på)

Avvakta lite till på natten och mata på under dagen och se om hon inte förlänger natten till 6 timmar själv. Blir det nattmat 22 och 04 då sen, eller hur hade ni tänkt?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ela

Inlägg av ela »

Den länken från oprah va himmlans bra, såg faktiskt programet när d sändes men glömt av d. Många sånna skrik har hon inte alls om ens några :shock: men ska in o kolla igen på länken.

Kollar runt en del när d finns tid men måste erkänna att jag e kass på att finna min väg här t d grejer jag vill läsa. känns bra då att få skriva o bolla lite.

Jo natten såg så ut igår 22 o sen 04 o d e d jag strävar efter. men blir lätt 22 o sen 3 vilket jag inte vill alls men men...
o magläge e d så mkt d går här hemma, ibland mer poppis en andra stunder. men hon lägger gärna huvudet på sidan o suger på fingrarna o sprattlar inte alls mkt MEN hon ligger på magen iaf!
ela m barnen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ela skrev:Många sånna skrik har hon inte alls om ens några men ska in o kolla igen på länken.
AH, men det är ju det som är "NYCKELN" med SM!!
SM jobbar ju förebyggande och just därför behöver vi aldrig lära oss dessa skrik. :lol: :wink: Men om man någonsin undrar så kan man gå dit och kolla om man missat något. Men som sagt, det gör man ju inte. Du ligger ju 10 steg före och kommer förhoppningsvis aldrig agera "brandman"! :lol:
Tor 2006

ela

Inlägg av ela »

E så himmlans glad för SM, TACK ANNA W för d!

när jag tänker tbax på mina två söner så hade d just dessa skrik o d va sååå hemskt.
o hon skriker inte så, för som du säger så ligger man ju ett steg framför om inte flera :wink:
nu ska jag lägga min glada tjej som bara ligger här o tjötar, m extra slurk kl 22.
rapporterar efter helgen om inget annat infräffar o jag behöver råd!

må gott o ha en trvlig helg alle sammans...
ela m barnen
ela

Inlägg av ela »

Måste bara kolla lite nu.

Lillan somnade igår 22 o skulle ha mat 04 så vi ställde klockan men tänkte att hon säkert skulle vakna innan som hon gjort hitintills. MEN hon vaknade inte innan så vi tog upp henne i sömnen för o hålla d 6 timmarna :shock:
Kände kanske innerst inne för o låta henne sova längre o kolla hur länge hon skulle sova men vill ju inte rubba på nått.

Voj voj voj va man har många funderingar. tur att ni finns här :wink:
ela m barnen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Håll du 04 målet, det är det som försvinner sist. Natten förlänger man sen genom att lägga tidigare och ta bort 22 målet på sikt. Så härligt att det funkar, för det är så här det skall vara med SM. Ni tar och har ledningen! :lol: :thumbsup:
Tor 2006

ela

Inlägg av ela »

lite snabbt nu, håller på o gå upp i atomer!
behöver lite hjälp lr stöttning.

lillan bara skriker o suger på fingrarna om vart annat... :cry:

har fått mat enligt konstens alla regler men kan inte komma till ro antar jag :? Suger på fingrarna en kort stund för o bli ledsen o skrika en kort stund. men hon slutar igen o suger på fingrarna.
ligger i spjälisen nu så jag kan "bara" buffa villket inte tycks vara min grej :(
ska få nana i vagnen iaf så jag kan vagna om d skulle vara så.
la henne 16.40 o hon grejade som vanligt, skrek lite så jag tog upp o testade mat men hon ratade den. 16.50-1720 tyst! sen har d varit som ovan beskrivet. dock tystare nu d senaste 10 minuterna. ska ju upp snart igen dvs 18.40 för kvällsrutiner o nattning!!! kommer iaf vara mkt trött då för tanken e att jag tar upp henne där som vanligt...

måste tillägga att hon sovit 6 tim nu natten till lördag, söndag o måndag :-({|=
o på den vägen vill vi ha d
ela m barnen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag funderar lite högt...

Min son lärde sig vid 6 v att suga på sina fingrar men det tog ett par dagar innan han kom på att HAN hade KONTROLLEN över detta. De har ju inte perfekt styrsel än...(tanke 1)

(Tanke 2) Jag ser inte i signaturen exakt veckor hon är nu men kanske är ni i närheten av 7-8v ökningsperiod? Då kan det vara värt att köra mina mjölkökningstips! :wink:

Just på kvällen kan brösten kännas lite trötta och tomma, då kan lite pumpad FM BM (förmiddags bröstmjölk) vara gott i lilla magen inför natten :wink:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.

Vad tror du om dessa tankar, känns någon rätt eller skall vi felsöka mera? :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"