Min 4-åring sover aldrig hela natten!
Min 4-åring sover aldrig hela natten!
Min dotter är 4 år och har inte sovit en hel natt ordentligt. Hon somnar jättelätt på kvällen och sover gott i ca 3 timmar. Sedan börjar det. Hon gråter inte, men låter ängslig. Hon tystnar om vi går till henne, men börjar igen om några minuter. Så här kan det hålla på i två timmar och ibland en omgång till senare på småtimmarna. Hon somnar nog om emellan, eller är inte riktigt vaken. Hon är alltså inte märkbart trött av detta på dagarna. Det är däremot jag! Någon gång under natten vaknar hon oftast till och vill gå och kissa också. Då blir det oftast lugnt efteråt och hon kan sova till morgonen. Vad ska vi göra för att få henne tyst och lugn hela nätterna??? Detta håller på att knäcka mig och min man! Den sista tiden har vi provat att ha hennes säng bredvid vår, men mönstret är detsamma. Vi har också provat att ha en radio på hela natten, vi har provat att låta henne vara och inte gå dit. Det resluterade i att hon blev hysterisk och vaken jättelänge. Vore jättetacksam för tips!!
Åhh, här behövs ett "anna svar"
jag kan inte hjälpa men läs gärna mitti inlägg om nattvandrare under samtalsforum. Där vi hade samma behov av hjälp för att få sova bättre. Vår dotter var inte ängslig om natten men kom alltid in till oss (och vår son) men vi fick inte plats, kunde inte sova ordentligt. Vi pratade med henne om VARFÖR det är så bra att sova hela natten själv (hon somnade även hon själv på kvällen) och hon frågade då om hon fick godis om hon gjorde det (hmm, förhandlare) och mitt svar var att vi köper en firarpåse på lördag, extra stor för att fira att vi sovit bra allihopa. Nu var det i lördags vi firade, vi hade "kalas" i pyjamas (!) för att fira att vi nu sover bra allihopa. Hon kom inte en natt efter det och sover nu sen vårt samtal hela nätterna. Kände att jag underskattade henne som inte pratade om detta tidigare nu när de ändå är så stora som 4 år och förstår så mycket mer. Vi kanske hade tur, och detta kanske inte är en metod som är generell men vi sover sedan en vecka 1000 gånger bättre med "bara" en liten nattvandrare som han med ska vänjas av med att komma till oss om natten. Med honom handlar det nog mer om att "vargen" inte existerar, dottern kom mer på rutin som det kändes... Hoppas ni får ett bra "Anna" svar här och att ni snart får sova!
Hej!
Jag ser att du är ny här, välkommen!
Du kanske har läst på sidan, men inte skrivit innan?
Det finns en flik som heter SHNK-för större barn.
Där kan su läsa dig till hur du ska gå tillväga.
Detta ska ni inte acceptera, utan ni ska köra en kur, tycker jag.
Ramsa utanför dörren är vad som gäller. Hitta på en godnatt-ramsa, och det är med den du svarar din dotter. VAD hon än säger/frågar, så svarar du med ramsan. Och går INTE in dit igen, (mer än ev. första natten), det betjänar ingen.
Ordna så att hon kan gå upp och kissa själv. Ingen lampa i rummet, men ledljus utanför och bort till toaletten, så hon hittar, alt potta vid sängen.
Hon kissar väl själv på dagen? Då klarar hon det på natten också.
Hon ska ha sin egen säng i sitt eget rum, inte sova bredvid er.
Och det ska inte vara musik hela natten...
"Provat att låta henne vara och inte gå dit", skriver du, och vad det resulterat i. Det är DETTA ni ska göra, fast ni ska ramsa, ni ska inte låta henne ligga och skrika utan att få besked.
Och ni ska inte PROVA, ni ska genomföra, DET är den stora skillnaden.
Var beredda på att det kommer ta ett tag. Hon är van att strula såhär sedan flera år tillbaka, och vanan ska brytas! Hon kommer att bli arg, och det är för att hon tidigare inte fått nöjsamma svar om vad som gäller på natten. Det är som det ska vara, och hon måste få reagera, men ni måste också härda ut detta, för er allas skull!!!
Var konsekventa nu, och kör på! Ligger hennes rum bredvid ert ramsar ni från sängen. Går hon ur sängen ska hon ledas tillbaka, jag läs under fliken jag rekommenderade!
Lycka till!
kram anna
Jag ser att du är ny här, välkommen!
Du kanske har läst på sidan, men inte skrivit innan?
Det finns en flik som heter SHNK-för större barn.
Där kan su läsa dig till hur du ska gå tillväga.
Detta ska ni inte acceptera, utan ni ska köra en kur, tycker jag.
Ramsa utanför dörren är vad som gäller. Hitta på en godnatt-ramsa, och det är med den du svarar din dotter. VAD hon än säger/frågar, så svarar du med ramsan. Och går INTE in dit igen, (mer än ev. första natten), det betjänar ingen.
Ordna så att hon kan gå upp och kissa själv. Ingen lampa i rummet, men ledljus utanför och bort till toaletten, så hon hittar, alt potta vid sängen.
Hon kissar väl själv på dagen? Då klarar hon det på natten också.
Hon ska ha sin egen säng i sitt eget rum, inte sova bredvid er.
Och det ska inte vara musik hela natten...
"Provat att låta henne vara och inte gå dit", skriver du, och vad det resulterat i. Det är DETTA ni ska göra, fast ni ska ramsa, ni ska inte låta henne ligga och skrika utan att få besked.
Och ni ska inte PROVA, ni ska genomföra, DET är den stora skillnaden.
Var beredda på att det kommer ta ett tag. Hon är van att strula såhär sedan flera år tillbaka, och vanan ska brytas! Hon kommer att bli arg, och det är för att hon tidigare inte fått nöjsamma svar om vad som gäller på natten. Det är som det ska vara, och hon måste få reagera, men ni måste också härda ut detta, för er allas skull!!!
Var konsekventa nu, och kör på! Ligger hennes rum bredvid ert ramsar ni från sängen. Går hon ur sängen ska hon ledas tillbaka, jag läs under fliken jag rekommenderade!
Lycka till!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.