snälla hjälp mig o mitt barn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jasmine

snälla hjälp mig o mitt barn!

Inlägg av Jasmine »

Vi har inte sovit en enda natt i snart 11 månader!
jag är så feg, började med kuren en enda natt o det inte gick så bra, så jag inte vågar testa den igen. :cry:

Hon är sååååååå mammig att jag inte kan gå ifrån henne en enda sekund både på dag o natt. På dagarna går det bra men på natt är det hemsk. Hon vaknar varje timmer (högst) ibland är det varje halvtimme, vill försäkra sig att jag är där, jag måste då klappa på huvudet í några minuter tills hon somnar om. Detta process förtsätter fram till ca 5:30. Sedan sover hon till 9 på morgon. Detta är all den sömn jag har fått per dygn de sista månaderna. Hon verkar inte var bestörd av någn sömnbrist, tvärtom hon är pigg o gald, har en god aptit!!!!! :?:

Snälla, snälla!!! berätta hur ni andra har gjort det? Hur lång tid tog hela processen. För jag måste genomgå kurnen helt själv, kan inte få hjälp av min man då hon inte tror på att ett barn ska skrika!!!!!:x
Han sover så gott hela nätterna genom, nu har han blivit så främmande för vår lilla flicka att om han vill trösta henne nån gång så skriker hon hysteriskt!!!!! :?

jag är så trött i kroppen o själen att jag inte tror att jag orkar går upp o ramsa mitt i natten, jag vet, det låter kanske jätte hemskt, men jag är utbränd eller kalla det vad ni vill! :cry:

Jag önskar att det fanns någon Nannyakuten (som det går på tv nu) så att man kunde få hjälp med rutiner o sömnen!!!! :lol:

Vill ni hjälpa mig? :?:
Tror ni att jag kommer att lyckas? jag har fått för mig att lillan har sånt temperament att inga kurer passar in på henne, i alla fall det är vad alla säger!!!
Det enda råd jag får från omgivningen är att bara vänta tills hon blir lite större, hon kommer att bli bra. Frågan är hur länge ska jag vänte???? :?

Jag har en till fråga. Förstår inte riktigt skillnade mellan ramsan o bekräfelseramsan? :?:
Louise

Inlägg av Louise »

Låt du din man ta några nätter med dottern medan du sover gott (kanske någon annan stans än hemma) så lär han inse att något måste göras. Ni är ju två föräldrar, så ni får ju hjälpas åt att finna ett sätt.
Har din man läst om sova-hela-natten-kuren? Efter några nätter med dottern kan han nog vara motiverad till att sätta sig in i denna eller annan metod för att hjälpa sitt barn till en god nattsömn.
För att ro kuren i land krävs att man är mycket, mycket, mycket väl påläst, motiverad som tusan och helst eniga föräldrarna emellan så att ni båda vet vad ni sysslar med och varför. För om ni väl dragit igång får ni ju inte svikta och börja undra vad ni håller på med.
Kanske hårda ord, men jag begriper inte varför barns fäder inte ska dela ansvaret för barnens nattsömn. Även den som är föräldraledig har ett viktigt arbete att utföra, dagligen, och behöver få sova.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
ia

Inlägg av ia »

Hej Jasmine!

Lyssna tiil Louise, hon skriver klokt och jag haller helt med. Och din lilla flicka behover sova om natterna, precis som du. Enda skillnaden ar ju att hon inte vet om nagot annat an att man "ska" vakna hela tiden om natterna... Och hon behover sova NU, inte om nagra ar eller sa.

Sjalvklart "passar hon in" pa SHN-kuren, och hon kommer att reagera med lattnad sa fort hon lar sig sova tryggt och lugnt i forvissningen om att du OCH PAPPA :!: har koll pa alla vargar hela tiden. MEN ni behover bada lasa pa allt om kuren sa ni vet vad som galler och tankarna bakom (alltsa den beromda Attityden) och inte backar nar ni val satter igang! Forst da ger ni lilla tjejen en renharig chans att kunna lara sig sova.

Sa jag sager som Louise, forsok ordna sa du ar nagot lite mer utvilad och kor sen. Det tar tre-fyra natter kanske, men efter det kommer hela tillvaron att vara helt annorlunda. For din lilla dotter ocksa.

Alltsa -- las pa, aterkom med fragor och lycka till!
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Hej Jasmine!
Be din man att läsa om kuren här på forumet.Här finns många som haft det som ni och klarat av det.
Om din man ändå inte är med på det men du är övertygad att det är bra, gör kuren ändå tycker jag. Han kommer att se resultaten och förstå.
Det är för din baby du ska göra det. Hon måste få sova!

Jag tror att hon är så mammig för att hon är så förfärligt trött. Alla småbarn som är trötta vill till mamma och att man ska bära. En pigg baby vill utforska världen,inte hänga på mamma jämt!

Klarar du bara några tuffa nätter medan du gör kuren så får ni alla sova sen.

Läs på riktigt noga först innan du börjar. Det är otroligt viktigt.

Bekräftelseramsan är samma som ramsan, men du säger den mycket mjukt och snällt när babyn precis har slutat skrika och är på väg att somna. Det är för att hon ska förstå att hon gör rätt när hon inte skriker och för att hon ska lära sig att somna när hon hör ramsan.

Lycka till.
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
br

Inlägg av br »

Jasmine, du skriver att du testade kuren och att detinte gick så bra! Men vad har du för alternativ? Det verkar inte som om du tycker att det är så bra nu heller?!

Hon skriker hysteriskt nu säger du, varför är du så rädd att kura för att det kan bli protester? Inann vi kurade sonen skrek han mer än vad han gjorde under själva kuren! Han skrek innan han somnade och när han vaknade skrek han !Så om vi inte kurat hade han kanske fortsatt skrika vareviga natt när vi försökte få honom att somna genom att snutta på bröstet ( somnade ibland av det) bäras, vyssas gungas you name it!

Ta dig samman, tag ett djupt andetag, läs allt om kuren och dess filosofi, försök få din man att faörstå-

betsämmer du dig för att genomföra kuren så är det genomföra som gäller, inte testa!

Forumet finns här för er !
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
camilla

Inlägg av camilla »

Tyvarr sa blir det inte battre med tiden utan varre :( sa det ar lika bra att ta tag i problemet innan det hinner ske. Jag tankte sahar "Om det funkar pa alla andra barn varfor skulle det inte funka pa mina", jag sag inte direkt klarheten i varfor det skulle fungera :oops: men var overtygad om att det skulle ga att ordna till! 8) . Jag kuarde oxa mina barn sjalv, det blev nagra tuffa natter men for din del blir de nog inte varre an de du redan har, dessutom kan du ju se ett slut pa det.
Lycka Till!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Jasmine
Läs på allt. Tre gånger till. Och sedan ytterligare en gång. Tills du är säker på att du vet vad kuren innebär. Det finns massor här på forumsidan (det som Anna Wahlgren skrivit om kuren). Det finns också massor på hemsidan (annawahlgren.com). Läs om övertrötta lille Tom.

Du säger att din tjej inte är trött - hon är ÖVERTRÖTT på gränsen till vad hon klarar av. Tänk på att hon behöver MYCKET mer sömn än du. Däremot visar inte alltid övertrötta barn tecken på sömnighet - de vet inte vad som kan hända om de somnar och kan därför inte komma till ro. Barn som sover bra blir däremot sömniga när de ska sova.

Det finns ingen annan än du som kan göra något åt detta. Se till att du har läst och läst innan du börjar. Du behöver förstå vad du ska göra när och varför. DU måste ha attityden att hon ska lära sig att komma till ro, själv och kunna somna och somna om lugn och trygg i sin egen säng.

Kom gärna tillbaka med nya frågor.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Re: snälla hjälp mig o mitt barn!

Inlägg av /LO »

Jasmine skrev:Jag har en till fråga. Förstår inte riktigt skillnade mellan ramsan o bekräfelseramsan? :?:
Skillnaden är att ramsan talar om att hon ska sova - i din röst. Bekräftelsen talar om att hon gör helt rätt i att tystna och lugna sig för att kunna somna in själv. Det är samma ord men med ett lugnt och mjukt sätt att säga det. Här räcker det också men att ramsa en gång.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"