Hej Sommar

!
Emma80 har länkat till några bra trådar - tack
De flesta brukar nog i förstone ta ut sitt "Dumma dig" på den nära familjen. Och då är det lättare att låtsas som man inte hör osv. Här har din lilla sötnos istället valt att testa ordets innebörd och effekter mer ute i offentligheten. Jag hade jobbat rejält förebyggande (med de råd som ges i länkarna) hemma, samt använt mig av lite rollspel hemma, på temat hur man konverserar folk ute på gatan. "Goddag, goddag!", "Hej, hej!", "Vink, vink!" osv och kanske rent av "Vad härligt att solen skiner idag!"... Ja, ni kan ju utöka lite mer och spåna tillsammans på vad man kan säga till folk man möter ute. Och hur man beter sig. Fokusera på det, men gör samtidigt klart att ordet dumma, det får man använda hemma på sitt rum, inte ute bland folk (eller vad du nu själv tycker du vill ha för linje). Men störst fokus på HUR man gör.
Skulle hon ändå glömma bort sig när ni var ute, så skulle jag säga "Oj då, HUR var det nu man sade?" Då tror jag hon glatt kommer ropa "Hej, hej!". Skulle hon inte göra det, skulle jag inte dra mig för att själv säga "Goddag, goddag" å hennes vägnar. Och sen repetition av vad som gäller när man kommer hem.
Vad tror du?
Kram Ewa