VARNING FÖR ATT DET BLIR LITE LÅNGT IDAG.....
Ibland fattar man långsamt. Den tidigare goda nattsömnen för vår 4,5 åring, Stora J, har de senaste månaderna naggats i kanterna, somnar sent och vaknar tidigt, och är numera klart för kort. Stora mörka ringar under ögonen har det blivit och ofta stingsligt på dagarna
Den här gången började det gå utför i höstas någon gång, inför och i samband med att lillasyster, nu 4,5 mån föddes. Vi har inte varit riktigt uppmärksamma här utan har fattat en rad dåliga beslut den sista tiden
Även äldsta storasyster, Stora H, har så att säga "frågat" om allt är som tidigare sedan minsta systern föddes och somnade under en period i höstas vintras senare och senare varje kväll. Efter tips i annan tråd här på forumet återinförde vi då skrattet till gonatten som vi tappat bort. För henne räckte det och numera somnar hon snabbt och gott igen.
För stora J sitter det dock djupare än så. Igår kväll satt min man och jag och diskuterade hur vi ska komma tillrätta med detta igen. Vi tänkte genomföra en slags minikur skulle man kunna säga.
Vi har läst på ordentligt både i Barnaboken och här på forumet om sådant som vi känner igen. Det var nyttigt vill jag lova!!
Sedan bebisen föddes har jag försökt vara extra noga med den sociala delaktigheten och Stora J hjälper jättegärna till med henne i olika sammanhang. Maten har vi dock slarvat lite med (=för många mellanmål) så där blir det uppsträckning och även vad gäller utevistelsen där mamma fallit till föga för stormen och regnadet
Nu till kvällarna:
1/Skrattet till gonatten är återinfört. (Hon är dock sammanbiten redan här och upprepar redan då sitt mantra JAG VILL INTE SOVA, men pappa brukar lyckas bättre än mamma med detta)
2/Lampor bort i rummen och svagt ljus i hallen utanför istället. Vi har låtit henne ha en svag spöklampa (IKEA) i rummet sedan i somras och har haft helt mörkt utanför eftersom vi har en för stark lampa där. (=DÅLIGT beslut 1!)
3/Ramsa som svar konsekvent i fortsättningen (DÅLIGA beslut grupp 2 har varit att gå in i diskussioner eller helt enkelt gå dit för att kolla på vad det nu är hon ropar om)
4/Husljud nära rummet istället för att pappa sitter i mörkret i soffan utanför och väntar på att hon ska somna (DÅLIGT BESLUT 3
Morgnarna:
1/Vi tänkte förekomma och sitta vakna på vakt utom synhåll ett par dagar
2/Väckarklocka införs.
Hon har i princip aldrig nattvandrat ( så har vi ju också ofta kommit när hon ropat
Nu till frågorna (ursäkta långrandigheten):
Några av våra akilleshälar är det här:
Vi är dåliga på att bemöta detta med enbart ramsor utan vill gärna lugna med tex kramar istället även om jag förstår att det bekräftar rädslan snarare än lugnar henne. Rädslan är ganska nyligt påkommen men yttrar sig både dag och natt. Pratar mycket om döden och mörker. (I två olika familjer bland barnens kompisar har en förälder dött plötsligt det senaste året. Att vi har tyckt att hennes rädsla varit befogad har gjort att våra vargar kommit fram....) HUR BRYTER VI DETTA OCH BEMÖTER HENNE PÅ ETT SÄTT SOM GÖR HENNE TRYGG ISTÄLLET?
J: NÄR ÄR DET MORGON? Pappa: Gonatt, gonatt, sov så gott, vi går upp när klockan ringer, gonatt, gonatt sov så gott. Tystnad en kvart.
J:-NÄR ÄR DET MORGON? JAG VILL INTE SOVA (HÖGRE). Pappa: Gonatt, gonatt, sov så gott, vi går upp när klockan ringer, Gonatt, gonatt sov så gott. Tystnad en kvart till.
J: JAG ÄR RÄDD (LEDSET NU). Pappa: Gonatt, gonatt, sov så gott, vi går upp när klockan ringer, gonatt, gonatt sov så gott. Tystnad en kvart.
J: JAG VILL INTE GÅ TILL DAGIS. Pappa först tyst och tvekar (akilleshäl igen. Hon går fem timmar tre dagar i veckan och är vanligtvis jätteglad över det. Förra veckan när hon var hemma på sportlov med syrran tjatades det varje dag om att hon saknade dagis. Sista tiden har dock mamma och pappa pratat sinsemellan om att korta tiden till tre eller fyra timmar per dag eftersom mattiderna stämmer dåligt med våra, viss tveksamhet om sakernas tillstånd från vår sida alltså...) J: JAG VILL INTE GÅ TILL DAGIS. JAG VILL INTE GÅ TILL DAGIS. (mer och mer arg och ledsen) Pappa: Gonatt, gonatt, sov så gott, vi går upp när klockan ringer, gonatt, gonatt sov så gott.
Sedan ringer klockan mitt i alltihop och vi går glada in båda två och "väcker". J är dock fortsatt ledsen och upprepar JAG VILL INTE GÅ TILL DAGIS under hela morgonen. Vi svarar upprepat -På torsdagar går du på dagis, imorgon får du vara hemma. Däremellan blev det ett -OK då ringer jag till dagis och säger att du inte kommer mer i vår, varpå hon svarade JAG VILL GÅ PÅ DAGIS! men sedan började om igen JAG VILL INTE.... Först när mamma får nog vid frukostbordet och förvisar till sängen bryts det. Hon vill hellre äta med oss
Det gick dock för långt enligt mig. HUR GÖR MAN?
Långt och luddigt blev det tyvärr. Grundfrågan är dock ungefär den här. OM (och när...