Ny kur på 2-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lingontuva

Ny kur på 2-åring

Inlägg av Lingontuva »

Nu är jag här igen, med risk för att speciellt Miar70 och Lua tycker att jag låter som en skiva som hakat upp sig :D

Har ju haft det struligt med S sömn sedan i höstas då han var sjuk en längre tid, mamma och pappa tappade bort all attityd och min gravidtrötthet :sleep: har gjort att jag inte hittat den igen. Resultatet är att S har varit strulig vid läggningen, sovit gott någon timme, sedan har vi tagit över honom till oss och sedan har han stökat på hela natten för att tycka att det är morgon runt femsnåret...(fast han har inte fått stiga upp redan då, vi har ignorerat honom till framåt 6, ibland har han somnat om en stund, ibland inte)

Vissa saker har dock förändrats till det bättre. Vi fick en resårmadrass som vi la in på golvet i S rum för att ha som "sagohörna" och gästsäng. Den kvällen då vi la S så blev det riktigt högljudda protester, han skulle bara INTE sova i spjälsängen utan på madrassen. Jag lyfte ned honom och han somnade bums! Sedan den kvällen funkar läggningen klockrent! Han springer före mig upp för trappen, lägger sig (på madrassen), jag ramsar ut och han somnar på två röda.

Även utbrotten som han fått efter dagluren har vi blivit kvitt. Vet inte riktigt hur faktiskt, men numer vaknar han glad som en lärka! Myser hos mig en stund med lite juice innan det är full rulle! Sover mellan 1-1.5 timme. Funderar på att korta till 45 men vet inte om det är för tidigt?

MEN han ska fortfarande över till oss efter några timmars sömn, vaknar upp flera gånger per natt om än kort ibland, (ibland gråt i uppemot en timme), och vaknar tidigt. Har inte orkat med en ny kur men känner nu att trots att jag är dödstrött så är jag ju ändå vaken på nätterna (med S eller pga magen) så varför inte kura? Undrar bara en del, ska vi låta honom fortsätta sova på madrassen där han somnar så gott eller ska vi ta fighten med att återinföra spjälsängen samtidigt (vet nog redan svaret....)

Ska jag börja om från natt 1 trots att han redan är kurad en gång? Alltså in vid första pip, eller bara ramsa?

Lustigt att jag känner mig så trygg med att nästa bebis blir en SM-bebis, tvivlar inte alls på min attityd där men är jättenervös för att kura S. Förmodligen för att han är såpass stor nu och har en ENORM vilja... Men jag ska samla på mig mer attityd innan jag kör. Skulle så gärna önska att vi fick ordning på allt innan liten kommer, annars får vi det nog riktigt jobbigt!
TorpSara

Re: Ny kur på 2-åring

Inlägg av TorpSara »

Hallå där!
Det här ska vi nog få ordning på, du kan ju alla svar själv, ser jag. :D
MEN han ska fortfarande över till oss efter några timmars sömn, vaknar upp flera gånger per natt om än kort ibland, (ibland gråt i uppemot en timme), och vaknar tidigt.
Vadå ska? Vem har lärt honom att han "ska" det? :wink: Han ska sova i sin säng hela natten. Det är det er uppgift att lära honom.
Undrar bara en del, ska vi låta honom fortsätta sova på madrassen där han somnar så gott eller ska vi ta fighten med att återinföra spjälsängen samtidigt (vet nog redan svaret....)
Japp. 8) Han ska sova i spjälsäng. Punkt slut. Bort med madrassen igen, ha den inte i hans rum längre. Den är trasig.
Ska jag börja om från natt 1 trots att han redan är kurad en gång? Alltså in vid första pip, eller bara ramsa?
Du behöver absolut inte börja på natt ett. Ta det från natt två.
Förmodligen för att han är såpass stor nu och har en ENORM vilja...

Nå, men om du är orolig för hans vilja nu, hur ska du då få det sen? Han blir ju trotsbarn och tonåring också...

Nancy har satt huvudet på spiken tycker jag:
Tänk dig alla situationer där du faktiskt struntar högaktningsfullt i huruvida ungen din vrålar eller ej. Skulle du strunta i bilbälte bara för att Rasmus kanske känner sig lite instängd Skulle du låta Rasmus springa lite hipp som happ på parkeringen utanför en stormarknad eftersom han kanske känner sig lite begränsad av att hålla mamma eller pappa i handen

En annan viktig fråga att ställa sig som förälder: vad är JAG rädd för Att Rasmus skall känna sig ensam och rädd i mörkret Att Rasmus skall ligga på terapisoffan i vuxen ålder och beklaga sig över sina hjärtlösa föräldrar
Seså, borsta upp attityden nu, du vet ju hur det går till det här, eller hur?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jag håller helt och fullt med TorpSara. Jättebra skrivet!

Go Lingontuva! Detta är en baggis jämfört med att föda barn! :wink:

/Åsa
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Tack TorpSara för ditt svar! Det är ju inga nyheter du skriver, så välbekant så! Men ibland behöver jag höra saker ett antal gånger innan jag fattar och kan ta till mig det! Måste jaga bort mina egna vargar helt enkelt!!! En stor del av min oro kommer från att jag vet hur mycket vi missbrukat verktygen och att det därför inte blir lika enkelt att kura som sist, tar förmodligen någon natt extra...
Vadå ska? Vem har lärt honom att han "ska" det? Han ska sova i sin säng hela natten. Det är det er uppgift att lära honom.
Klart att det är jag (och sambon) som lärt honom att han "ska" sova med oss. Måste lära om, måste lära om..... Konstigt bara att det är så enkelt att lära åt "fel" håll!!

Kantarella: Vet du att jag är nästan mer nervös för att kura S den här gången än för att föda barn! Är faktiskt inte ett dugg orolig för förlossningen! Visst är jag knäpp :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det visste jag väl att det inte var några nyheter... :wink:
Ladda nu inte upp med dåliga förväntningar. Han vet ju vad som gäller, och kommer att ta emot det hela med lite ilska först och sedan stooor lättnad! :sleep: :thumbsup:
miar70
Kontakt:

Re: Ny kur på 2-åring

Inlägg av miar70 »

Hej :heart:
Lingontuva skrev:Nu är jag här igen, med risk för att speciellt Miar70 och Lua tycker att jag låter som en skiva som hakat upp sig :D
Äsch då, tänk inte på det nu! Det allra viktigaste är att man lär sig av sina misstag, och lägger det i kunskapsbanken :wink: :!:

Du kan det här, och toppenråd har du fått, så släpp det förgångna och fokusera framåt nu!

KRAM :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jaha, nu väntar vi på liten uppdatering här :D :wink: :!:
Hur går det med allt?
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ledsen Mia, inget nytt att berätta. S blev sjuk igen så det fick vänta. Vi får väl se om vi hinner innan bebisankomst, nu får vi besök till helgen så det känns inte som rätt läge! Däremot har han sovit i egen säng, i eget rum sedan fredag, men då han varit sjuk har pappan legat på madrass bredvid.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, trist med sjukdom :( men du vet ju hur viktigt det är att verkligen vara laddad och ha rätt attityd innan man kurar, så då är det lika bra att ni väntar tills det passar :wink: :!:
Kram och krya-på-er nu!
Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "