Trassel...

TorpSara

Trassel...

Inlägg av TorpSara »

Nu har vi fnurra...
Korta fakta: Edvard har sedan födseln sovit som en prins nattetid. Nattliga uppvak beror på hög feber eller öronont. Det har varit en del av den varan i hela januari eftersom han har haft RS+ en brakförkylning och kräkts en hel del av hostan. MYCKET trafik således. Men på banan efter en natts argumenterande.

Trasslas det så trasslas det dagtid. Han har en skarp 45-minutersskarv som har spökat nu och då ända från SM-tiden. Åttamånadersångesten var en pärs men löstes medelst Vivaldi, och gick ju över av naturliga skäl. Vi införde en lurs-schema vid ett års ålder och lääänge tuppade han gärna lite på fm också. Dvs. 20+1,5 utan skarvar.. Annars har vi lagt honom tillrätta efter 1,5 och han har sovit vidare 20 minuter till. Lägger vi inte tillrätta så undrar han såklart varför ingen kommer och hämtar, lite oförutsägbart för honom, men efter en månads omsomning så vaknar han fortfarande efter 1,5. Ingen "tid" i kropppen alls. Detta har blivit lite bökigt, så väckarklocka för dagluren är strax påbörjad.

Men den senaste veckan har vi haft ett kaos utan dess like. Han vaknar efter 45 minuter, somnar om (som bäst) med ramsa och sover 20 till. Svär och lever fan :evil: tills luren är slut eller vi hämtar en nerbajsad unge.
Normalt har en dags trassel med konsekvent svar från oss givit långt och hållbart resultat, men nu är vi inne på 6 dagen med dagtrassel. EN dag av dem har han sovit 2 timmar. Resten 45 eller 45+20. Han har inte sovit hemma, men på vana ställen i egen resesäng (förutom en lur (första) hos dagmamman, men det var inte då det började)

Nå, inte nog med detta, han har börjat vakna på nätterna. Vi hade ett uppvak för någon vecka sedan. En timme mellan 03-04. Lite förvirrade trafikerade vi såklart förmycket, men det gav sig ändå. Någon natt senare hade vi en timme mellan 00-01. Och nu två nätter på raken har vi haft en timme mellan 03-04. Besvarats med ramsa. Totalt en upplysning, två påminnelser och en bekräftelse. Han börjar ledsen men har sedan varit så jäkla ARG. Inget snack. Vi har fått skäll utan dess like. Inga tårar, inga hulkningar utan han har bara rytit åt oss.

Ni kan ju gissa att det är en skittrött unge vi har. Men vi vet ju inte hur vi ska göra för att hjälpa honom. Idag är han såååå trött men vaknar likt förbannat efter 45 och sedan 20 minuter. Sedan dess har han gallskrikit. Arg och ledsen om vartannat. Och dödstrött. :( Vi har lärt oss att inte gå in, det blir värre, utan ramsar sparsamt. Han tystnar av ramsan men börjar om. Snart hes. Vår känsla är att han inte alls litar på oss dagtid. Vi har inte koll på när det ska vaknas, så det ska han styra om själv.

Till saken hör att han det senaste halvåret med fåtal undantag vaknar med gråt. Han somnar utan protester, glad och lycklig över att få sova men vaknar gråtande. Vi tror att det är för att han inte sovit klart. När vi har förmånen att väcka honom efter dagluren är han solen själv om vi tar honom på en skarv. Samma på morgonen. Blir han väckt är allt frid och fröjd.

Han är så eländigt trött och hängig. :cry: Han är sååå känslig för att bli övertrött, dessutom. Det påverkar alltid sömnen negativt, såklart.

Långt och pratigt inlägg, men vi är så olyckliga över att vi inte kan se till att han får ro.

Hilfe, please?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Jag vet ju att du kan och vet det mesta :wink: , men här kommer lite tankar:

:arrow: Är ni bombsäkra på att inte öronen spökar?
:arrow: Är han ute innan dagsluren?
:arrow: Skrattar ni innan det är dags att sova dagtid?
:arrow: Är det meningen att han ska sova 2 timmar dagtid? Om han alltid envisats med att vakna efter 1,5 skulle jag göra 12 timmar natt och låta honom ha 1,5 dagtid.
:arrow: Äter han ordentligt? Efter sjukdom kan det ju ofta vara så att aptiten är nedsatt och "undernäringen" (ja alltså du vet hur jag menar) brukar hålla i sig ett tag med lite sömnfnurror som följd.
:arrow: Social delaktighet i massor?
:arrow: Liten dagsminikur på plats? Verktyga med närvaro direkt vid uppvak första dagen, omedelbar ramsa andra dagen, sedan backa lite...?
:arrow: Gör ni återseende med tjo och tjim då luren är slut? Låt honom ligga i sängen och skoja fram ett skratt innan ni lyfter upp honom.

Tja, tror väl knappast det var till så stor hjälp, vi får hoppas på fler svar [-o<
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack för tankar vännen!
Sagalinda skrev::D Jag vet ju att du kan och vet det mesta :wink: , men här kommer lite tankar:
Ja, det vetetusan just nu... :?
:arrow: Är ni bombsäkra på att inte öronen spökar?
NEJ. Det har jag lutat allt mer åt idag. Brorsan tyckte att det verkade så också... Men på natten är han ju bara dödens arg...
:arrow: Är han ute innan dagsluren?
Ja, mycket och länge...
:arrow: Skrattar ni innan det är dags att sova dagtid?
Jo, men inte lika mycket som på kvällen.
:arrow: Är det meningen att han ska sova 2 timmar dagtid? Om han alltid envisats med att vakna efter 1,5 skulle jag göra 12 timmar natt och låta honom ha 1,5 dagtid.
Jo, så har det fått bli nu. Tidigare hade han ju ingen skarv på 1,5 utan ville alltid sova 2... :roll: Men det passar oss sämre...
:arrow: Äter han ordentligt? Efter sjukdom kan det ju ofta vara så att aptiten är nedsatt och "undernäringen" (ja alltså du vet hur jag menar) brukar hålla i sig ett tag med lite sömnfnurror som följd.
Just nu som en häst. Tidigare lite mindre, det är en bra tanke...
:arrow: Social delaktighet i massor?
jag tycker nog det, men det kunde kanske vara mer ändå. Det har varit en flängig vecka, så mycket vet vi...
:arrow: Liten dagsminikur på plats? Verktyga med närvaro direkt vid uppvak första dagen, omedelbar ramsa andra dagen, sedan backa lite...?
Ja, det är nog en bra idé.
:arrow: Gör ni återseende med tjo och tjim då luren är slut? Låt honom ligga i sängen och skoja fram ett skratt innan ni lyfter upp honom.
Sällan tjo och tjim... Han är så trögstartad, men när han vaknar själv och grinar är det ju en skitbra tanke.
Tja, tror väl knappast det var till så stor hjälp, vi får hoppas på fler svar [-o<[/
Som du ser... massor av hjälp ändå! :heart: :heart: :heart:
Men fler inputs är aldrig av ondo!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej TorpSara! :D

Intressant med en liten Edvardfnurra :wink:. Man lär sig alltid något nytt...

Jag har verkligen inget nytt att komma med, men filosoferar lite ändå:

Väckarklockan är magisk tycker jag. Ni använder den för morgonväckning, eller? När min Signe fattade grejen med den försvann hennes tidiga och ledsna morgonuppvak i ett slag. Hon vaknar förstås då och då innan klockan ringer, men det är aldrig ledsamt eller argt, bara lite pratigt eller på sin höjd grymtigt. Så det är säkert en superidé att införa även på långluren. Vilken jag antar försiggås inomhus då? Eller sover han i vagnen ibland?

Vad tror du om dagmammeriets påverkan? Behov av att ställa nya frågor just nu för att det händer lite nya grejer? Eller var det så att detta hade pågått innan dess?

Och som möjligt alternativ till Sagalindas kloka tankar om en liten verktygskur :wink: : Vad tror du om att göra nichts, nada och intet vid nattliga uppvak? Om du sett min tråd "När går man in?" så funderade jag just på det där med att en säker sovare plötsligt börjar vakna och låta, och att man som förälder blir helt ställd, med rätta skyndar till undsättning... och så är cirkusen igång. Här har aldrig upplysningsramsa eller pangramsa funkat speciellt bra på natten, utan receptet har varit INGENTING för att få stopp på en trist liten nattfnurra.

Förtrots? Nä.... för tidigt va? :-k

/Tinis
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tusen tack Tinis!

Vi har inte väckarklocka på morgonen, för han sover som en liten sten tills vi väcker. Normalt är han en morgontrött herre... :sleep: Men det är nog klokt att ha den både morgon och middag, för att pränta in betydelsen.
Vad tror du om dagmammeriets påverkan? Behov av att ställa nya frågor just nu för att det händer lite nya grejer? Eller var det så att detta hade pågått innan dess?
Absolut tror jag att det påverkar. Och vi har tänkt lite extra på att vi ska stå trygga om världen skakar. Men fnurran började redan i början av inskolningen, då han var där med oss på förmiddagarna. Inga nyheter just det, men säkert tröttande kanske... och det har ju varit flängigt i övrigt också. Vi har nog tänkt att han har protesterat lite mot det, att det blev för lite tid att vara hemma och pilla naveln sådär, även om alla miljöer var bekanta... Denna vecka ska vi hålla oss hemma hela tiden han inte är hos dagmamman. Han är där tre korta dagar, inte jättemycket men fullt tillräckligt... :(

Natten var helt lugn, så jag tror att vi är på banan där igen. En pangramsa vid 05, men det var allt. Skönt. Han var väldigt mycket gladare i morse såklart.
Tja, lite tidigt för förtrots, men jag tycker att det osar av det även dagtid. Det här är ju en kille som är rätt tidig med allt, så varför inte... Handlingsplanen är ju hur som haver den samma...
Nå, idag är det dagmamma igen, vi får se hur det går. De brukar sova som grisar där säger hon, så det hoppas vi på!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sådärja. Nattfnurran försvann efter andra natten, och nu verkar dagfnurran vara borta också. Sambon inledde minikur i går och idag sov han två timmar hos dagmamman, hon bäddade om honom en gång, så sov han vidare.
Bra dagmamma, helt klart rätt attityd. 8) :D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup: Vilken sambo! Vilken dagmamma! =D>
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, han läste era svar noga och tog fasta på minikuren för dagen. :thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det låter kalas! Smart kille, den där Edvard! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, det vill sig INTE dagtid. Nu behöver jag hjälp att välja verktyg här. Tidigare har han fått sig ett par (få) ramsor, och så har vi tagit upp en mycket förbannad och alls icke omsomnad herre på "rätt" tid. Detta har som sagt funkat bra vid tidigare fnurror. Inte alls nu.

Edvard sover :roll: 19.30-7 12.30-14.30 (vilket han på sätt och vis valde själv, ville INTE vakna efter 1,5).
Just nu i praktiken: 19-7 och dagluren ja... Somnar glad som en gris på utsatt tid och vaknar :evil: efter 30 minuter (sällsynt), 60 minuter (vanligt) 1,5 timme (vanligt, det duger). ](*,)
Dessutom, vilket jag börjar tro är en viktig nyckel, är att han alltid vaknar med gråt. Inte nattetid eller i arla morgon, men vid "riktiga" morgonen och dagluren. Nyckel, men hur och varför? Jo, lite vet jag. Vi har inte brytt oss om att lugna i sängen innan vi tar upp, eftersom det har varit så sällan han vaknat själv och varit ledsen. Vi har inte heller väckt honom med pukor och trumpeter eftersom det inte har varit hans melodi... :cry: [-( När det hela gick dithän vi är nu vet jag faktiskt inte... :-k

Nå, jag funderar skarpt på det gamla verktyget att söva om och förekomma. Vi har inte testat att aktivt söva om honom, utan tyckt att han borde kunna somna om själv. Vilket han bevisligen kunnat tidigare... Kan det vara något för att komma ur det hela? En lååååång och tråkig solfjäder ända in i sömnen och sedan väckning med dunder och brak och väckarklocka? Eller...? Nån som vill komma med nått bättre? :idea: :!: :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

kiki skrev:Ja du TorpSara det blir ju svårt att råda ett sånt proffs som dig :shock: :oops: Jag har ju stor respekt för dina kunskaper :lol: Men jag testar lite felsökning,

:arrow: skrattet till godnattet funkar väl kan jag tro om han somnar som en glad gris :lol:
:arrow: Sover han inne på vilan :?: här har vi mörklagt även på dagvilan, vilket det inte är hos dagmamman såklart och då blir det ju lite kortare sovning, då kompenserar jag med en marginalhalvtimme på kvällen de dagarna. Har inte haft någon påverkan på morgonen.
:arrow: om jag kommer ihåg rätt har väl Edvard börjat hos dagmamma oxå :?: :idea: då kan det ju vara så att han ligger "lite" efter med sömnen. Och ungar som är vana att få den sömn dom behöver verkar ju vara extra känsliga för för lite sömn, Sömn föder sömn, remember så kanske lite marginalkvartar :?: :roll:

lite tankar från amatören :oops:

kramar Kristina
kiki

Inlägg av kiki »

Hej :lol: det är ju här du är :oops:
Nå, jag funderar skarpt på det gamla verktyget att söva om och förekomma. Vi har inte testat att aktivt söva om honom, utan tyckt att han borde kunna somna om själv. Vilket han bevisligen kunnat tidigare... Kan det vara något för att komma ur det hela? En lååååång och tråkig solfjäder ända in i sömnen och sedan väckning med dunder och brak och väckarklocka? Eller...? Nån som vill komma med nått bättre?

eller INGENTING, här blir man ARG :twisted: om det tjatas, och tjat är en ramsa mer än en gång.

kram igen
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mörkläggning genomfördes igår. Jag upplevde ett Eureka! då jag insåg att trasslet börjat ungefär samtidigt som det blev ljusare. Vi har aldrig mörklagt på dagen, men tiderna förändras ju. Det fungerade skapligt, igår. Han vaknade, somnade om efter en ramsa och sov en stund till. Man jag fick inte väcka och han sov inte fullt 1,5.

Och jag tror att han är övertrött. Min erfarenhet av udda skarvtider är antingen att de sover för mycket eller för lite. Och just nu är det ju oftast för lite... Han somnade om i fredags i vår säng :shock: och sov till 7.30 då vi väckte. dvs 12,5 timmar. Trodde att det (tillsammans med ett socialdelaktighetsmaraton ute) skulle inverka väl på dagsömnen, men inte. Så, hur ska vi få in lite mer sömn...? Lägga 18.30 ett tag skulle säkert gå, men det tar emot. Men måste man så måste man...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så du tänker EN ramsa och sedan nada? Det funkade i går, men inte idag... Musikverktyget är tillfälligtvis satt ur spel (av tekniska skäl), men en ramsa och sedan musik skulle kunna funka...
Sååå...
:arrow: Mörkläggning
:arrow: Musik
:arrow: Väckarklocka

Nått mer?
kiki

Inlägg av kiki »

marginalkvartar (innan sovtiden dårå eftersom han vaknar ledsen) blir 30 minuter på två sovpass kan bli 45 minuter extra om han får en halvtimme på kvällen. Jag ger Mio 20 minuter på måndagar (av logistikskäl) sen efter behov en kvart på tisdag/torsdag beroende på hur hon sovit hos dagmamman. Hon går där må/ti/to 9-14 så det är ju bara vissa dagar hon behöver lite mer.

kram
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"