Vad säger man istället för tant?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Puffis
Kontakt:

Vad säger man istället för tant?

Inlägg av Puffis »

Vi har lärt Tuva att säga farbror istället för gubbe, det låter lite bättre. Men vad säger man istället för tant? Dam? Kvinna? hmmm... vad säger ni?
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjej eller kvinna, lite beroende på ålder... :)
mari.g

Inlägg av mari.g »

Jag tycker som päivi att kvinna.. eller tjej verkar klokt! Jag har stått i diverse kassor och blir alltid kallad flickan eller tanten... Hmm. Känner mig inte träffad av någon av beskrivningarna :wink:

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag vet, när jag var 19 år ( min snyggaste ålder :wink: )och jobbade på McDonald's så blev jag också kallad för tant...

Tuva säger väl mest "Klickan" till alla som har långt hår...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
mari.g

Inlägg av mari.g »

Tuva säger väl mest "Klickan" till alla som har långt hår...

Hjärtat :!: :heart: Haha!
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

här säger vi tjej oavsett ålder :wink:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Det är väl inget fel på tant, jösses. Leve tanten! :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jannika skrev:Det är väl inget fel på tant, jösses. Leve tanten! :lol:
Instämmer :wink:

Har själv följande lilla fördelning :wink:

upp till ca 30 år = flicka
över 30 = tant (är själv snart 36 och tar inte alls illa upp om någon omnämner mig som "tant" till sitt barn)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag har inte heller några problem med att kallas tant :lol: (38år,jisses,är jag så gammal :shock: )
Men tyvärr tror jag att många äldre "tanter" tar illa upp.(runt 70+ sådär)
Jacob har sagt tant till en tant och det såg inte jättepoppis ut.Hon snörpte mest på munnen och svarade inte när han frågade vad tanten hette. :x

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Mäh! :shock: Då var det ju ingen tant han träffade utan en surapa. Prova det istället nästa gång! :wink: :lol:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jannika skrev:Mäh! :shock: Då var det ju ingen tant han träffade utan en surapa. Prova det istället nästa gång! :wink: :lol:
:lol: :lol:

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vi kör med tjej eller dam :D
Har inte vågat mig på flicka efter syrran berättade om när de var på McDonalds. Syrran har alltid benämt kvinnor/tanter/damer upp till 30 för flickor.
Hon och dottern (då 2.5 år) satt och åt mitt i värsta mellandagsjulruschen och det kommer en tjej och frågar om det är ledigt vid bordet, och visst var det det.
De äter och tjejen är klar före dem och går iväg. Efter hon har gått börjar systerdottern att "räkna in" de som setat vid bordet - mamma sitter där, jag sitter här. Och så pekar hon på stolen som nu är tom och syrran säger "flickan satt där". Strax efter så går den tjejen förbi utanför fönstret, min systerdotter ser henne, pekar på henne och ropar högt och tydligt "Mamma, titta, där går fittan" :lol:

Så hos oss finns det tjejer men inga flickor :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ms Sophie skrev: "Mamma, titta, där går fittan" :lol:
:mrgreen: Hahahaa, det är TUR att jag har det här forumet så jag får min dagliga dos av skratt :lol:

Vi säger i alla fall tant, rätt över, till alla över typ 15 år :D
Enklast så :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jannika :lol: :lol: :lol:
MsSophie :lol: :lol: :lol:
Tack! :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Cyan

Inlägg av Cyan »

Jag har också funderat på detta och bestämt mig för att använda det neutralaste ordet - kvinna. Jag tycker att vi (kvinnor) använder det alldeles för lite! Sedan jag fick barn (dvs växte upp och skaffade familj :wink:) känner jag mig mindre som tjej och mer som kvinna. För mig är endast äldre kvinnor tanter. Om de är gulliga är de möjligtvis gummor, om de är stiliga är de damer, det är beroende på stil (min farmor var en dam, min mormor en gumma och båda helt klart tanter!)

På samma vis använder jag bara farbror på äldre män. Annars kallar jag dem för män. Gubbar och herrar är beroende av stil, som gummor och damer.

Svårt det här...
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"