Gillar inte att träffa andra barn?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lisa

Gillar inte att träffa andra barn?

Inlägg av Lisa »

Min son, snart 7 månader, är ofta gnällig då vi träffar andra barn. Jag har ända sedan han föddes varit iväg på mammafikor, öppna förskolan och andra aktiviteter. I början blev han jätterädd om barn m gälla röster skrek o blev verkligen ledsen själv. Det är nu bättre. Han verkar lite rädd för höga ljud och det kan man ju förstå. Men, varför är han så gnällig då vi har mammafika hemma hos ngn och alla de andra barnen är glada o sitter eller liger o leker? Han vill ligga o leka i stunder o är jätteglad till o från men det är också mkt gnäll. När vi kommer hem är han som vanligt en solstråle och älskar att ligga på golvet eller sitta i sin matstol och leka. Vad ska man göra? Ta upp honom så fort han är missnöjd? Sitta med honom på golvet hela tiden? Jag tror inte han skulle vara nöjd med att sitta i mitt knä hela tiden heller så ska jag lägga ner o plocka upp mer som en jojo..?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Tänk på att han inte har något behov av att träffa andra barn. Jag förstår att du har behov av att träffa andra vuxna, så låt inte bli det, men försök att minska antalet gånger till ett minimum. Och helst så få barn som möjligt samtidigt.

Han behöver lugn omkring sig (alla har ju inte lika stort behov av lugn, men alla små barn behöver det). Ha honom på mage med trevliga saker som han nästan når. Försök också att ha honom någonstans där han inte harså många barn omkring sig - inågon enskilld liten vrå.

Det var mina tankar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LinaB

Inlägg av LinaB »

Tänk på att det blir mycket nya intryck för honom när ni är iväg. Både miljön, vuxna och andra barn. Han behöver som LO skriver lugn o ro omkring sig. Min dotter brukar också kunna bli som du beskriver och det beror oftast på att det blir för mycket. När man är iväg så kan det också lätt bli att man bär mer på dem och är med hela tiden på ett annat sätt än vad man gör hemma...
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"