Skrik vid nattning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
solna19

Skrik vid nattning

Inlägg av solna19 »

Hej!

Vi har kört kuren i 2 veckor nu med vår 11,5 månader gamla dotter och är mycket nöjda och glada! Tack Anna och alla ni andra som är så hjälpsamma! :lol:

Vi har 2 utestående frågor dock.
1. Vår dotter gallskriker när vi lägger henne och det tar ca 20 minuter innan hon somnar varje kväll. Vi lägger henne säger godnatt och lämnar rummet. Sedan får vi ramsa ca 4 ggr innan hon somnar, ibland får vi gå och lägga tillrätta ett par gånger också. Vi längtar efter de där 2 minuters-läggningarna som man läst om. Finns det något knep förutom skrattet (som vi också kör litegrann).
2. Hon vaknar ett par gånger per natt 1-3, då räcker ramsan men det vore ju toppen att slippa den. Vad gör vi för fel, gärna nåt tips här också.

Tacksam för alla tips och ideer.

Mvh
Henrik
Nancy

Re: Skrik vid nattning

Inlägg av Nancy »

solna19 skrev:Sedan får vi ramsa ca 4 ggr innan hon somnar, ibland får vi gå och lägga tillrätta ett par gånger också. Vi längtar efter de där 2 minuters-läggningarna som man läst om.
Hej Henrik :D

Några funderingar:
:arrow: Sluta gå in och lägg tillrätta. Lita på ramsan istället och backa successivt även med den. Som det är nu lär ni tösen att man kan inte somna innan mamma/pappa varit inne och "duttat" några gånger...

:arrow: 2-minutersläggningarna avser tiden inne i rummet. Ibland tar det längre tid än så att somna (även för oss vuxna ju) men man behöver ju inte ligga ledsen såklart.

Tokskratt utanför och hela vägen ner i sängen. Godnatt till lampan och puss till mamma eller hur man nu gör. På med täcke och sen ut med ramsan. Ut och bort, bort, bort från rummet. Ramsa er bort till andra änden av hemmet och syssla sen med annat. Behöver ni påminna lovar jag att ni hör det ändå.

:arrow: Om ni följer förslagen enligt ovan gissar jag att nätternas uppvaknande kommer att minska i antal. Vargtimman kan dock spöka ett tag och då tycker jag själv att det funkar bäst att "pangramsa" direkt och sen avvakta.

Vad tycker du :?:

Hälsningar från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. Ni missar väl inte Annas januarikrönika, helt suverän :thumbsup: ds.
TorpSara

Re: Skrik vid nattning

Inlägg av TorpSara »

solna19 skrev:Finns det något knep förutom skrattet (som vi också kör litegrann).
App, app, app [-X
Nej, det finns inga genvägar. Tokskratt och toppenglädje. Skrattet till godnattet är en lika viktig del av kuren som alla andra. Litegrann existerar inte :!:
Torsmamma beskriver det bäst:
Tänk att man skall gapskratta så mycket att man kiknar och själv säger "sluta". Typ du är på "stand-up komedy"-kväll. Du börjar skratta, skrattar mera, gapskrattar. Till slut har du ont i magen! Visst, då orkar du inte skratta mer och kanske även välkomnar lugnet.

SÅ skall de känna sig när de lägger sig. Så skrattet till gonattet tar TID!

Om vi har en skojig kväll och skattar och busar redan vid kvällsbadet och ju mer vi skrattat under dagen och kvällen, desto "skratt-tröttare" är man inför "skrattet till go nattet". Då kommer de snabbt att skratta och ha "skrattat av sig" för att lugnt lägga sig med ett brett leende och sovagott. För att inte säga! Vakna med ett skratt!
Har man ledsna läggningar ordineras:
:arrow: MINST tio minuter varje kväll. Hon ska busas till magknip! Bli jagad av och med sina båda ömma brukar vara suveränt. :thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Precis! Angående föregående två talare, alltså... :D

Dessutom: SNABB läggning. Flyg flygplan till sängen och pladusk ner och gå med ramsan. Inte tveka en sekund för länge!

Gör ni husljud utanför dörren? Dammsug högt och ljudligt, sätt på musik, prata högt och engagerat i telefon utanför hennes dörr. Tre superknep tycker jag.
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Hej - Vi hade en liknande situation med väldigt mycket argt frågande vid läggning. Länge körde vi på UT så fort som möjligt och ramsa. Det skrattades och sedan var vi ute på 20 sekunder. Men det blev inte bättre så då bestämde vi oss för att byta taktik och vips så försvann de ledsna frågorna.
Så nu skrattar vi innan och släcker lampan tillsammans, sedan lägger vi ner honom i sängen på rygg och sjunger en vaggsång. När det är klart så vänder vi på honom och buffar 4 gånger som en markering, trycker till och går ut med ramsan. Det hela tar kanske 4-5 minuter. Han somnar INTE under den här proceduren utan vanligtvis ligger han och snurrar som en tok i sängen men när jag vänder och buffar förstår han att det är sovdags. Sen dröjer det ofta 5-10 minuter innan han sover men då hörs det bara da-da-da-da-da från rummet och det gör ju verkligen inget.
Jag har en känsla av att han tidigare blev förvånad och arg att det roliga tog ett sånt plötsligt slut och därav det arga skrikandet.
Hoppas ni kan hitta ett sätt som hjälper er. Lycka till!

Hej från Anna
Anna, mamma till Tim, född 2007-04-26.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hallå där! Hur går det för er?
solna19

Inlägg av solna19 »

Halloj!

Tack för bra svar. Vi kör nu ordentligt med skratt och bus ca 15 minuter före läggning och testar det i en vecka, annars kanske vi testar det andra tipset vi fick. Fortfarande gråt tyvärr.

Det vi känner är att vi stirrar upp henne inför läggningen och sen har hon svårt att finna sig i att det roliga tog slut så tvärt. En gång tog vi och trappade ned istället och så skrattade hon sig till sömns (dock bara en gång...)

Nu en kanske korkad fråga, när man säger 2-minuters läggning, vad menar man då? Att man är inne i hennes rum och lägger henne i sängen och pratar med henne i 2-minuter eller skall man ut så snart man lagt henne? Vi har försökt gå ut direkt, efter ett par sekunder men är det fel?

En annan lite dum fråga, vad menas med pangramsa? Är det att man ramsar så fort man hört ett knyst?

Som sagt vi kör på med bus en vecka till så får vi se!

Mvh
Henrik
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Nu kommer jag med.....jag har haft exakt samma problem som du.
Och jag vet att det är jättetrist och man bara längtar efter att det ska bli tysta läggningar. Och det blir det, men det kan ta tid. Så utrusta dig med tålamod.
Jag har ett par frågor.

:arrow: Gråter hon innan/på väg till sängen eller är det när i är på väg ut ur rummet?

:arrow: Lägger hon sig ner, lägger hon sig tillrätta själv i sängen? Dvs har hon förstått vad som ska hända?

:arrow: Vad för slags skrik är det? Är hon arg, ledsen, sur? Det här är ju den viktigaste frågan.

:arrow: Som Tinis skrev, vad gör ni under tiden hon skriker? Dammsugare, radio, tv, sjunga och dansa, musik är ju annars heta tips!

Nu en kanske korkad fråga, när man säger 2-minuters läggning, vad menar man då? Att man är inne i hennes rum och lägger henne i sängen och pratar med henne i 2-minuter eller skall man ut så snart man lagt henne? Vi har försökt gå ut direkt, efter ett par sekunder men är det fel?
Det är ju mer en uppskatting på hur lång tid ca, som är max att vistas i rummet innan läggis. Våran läggning tar högst 15 sek tex.
En annan lite dum fråga, vad menas med pangramsa? Är det att man ramsar så fort man hört ett knyst?
En upplysningsramsa om att det fortfarande är natt eller ivf sovtid, en hurtig sådan. Brukar rekommenderas för tidiga morgonar tex. Ibland har man fastnat i ett mönster när att göra inget är det bästa verktyget, då kan man ge en upplysningsramsa och sen avvakta läääänge.

Ni kommer fixa läggningarna och ni bara fortsätter konsekvent framåt :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och med två-minutersläggningen: Två minuter är rätt lång tid. Vi brukar tex välja ett mjukdjur, dra ned rullgardinen, släcka och natta lampan, bädda om. Då hinner man fatta vad som ska hända. Så kanske inte är det så att det passar damen bättre att inte vara för snabb ut?

Man ska akta sig för att fastna, det är det viktigaste! :!:
solna19

Inlägg av solna19 »

Hej igen!

Tack för bra tips.

Vi kör på med mycket skratt men i förrgår tog det 40 min och igår 30 av gråt innan hon somnade, det känns lite hårt.

Det vi gör är att vi busar inne i vårt sovrum i 15 minuter sedan flyger vi in i hennes sovrum, säger gotnatt med vink till den föräldern som går ut och godnatt till lampan, sedan släcker vi lägger till rätta och ramsar ut.

Hon tokgråter så snart vi går mot dörren och det är en blandning av ledsen och arg gråt. I början står hon halvt upp och sedan går vi och lägger henne ett par gånger, hon har precis börjar resa sig och har svårt att ta sig ned själv. Vi är ganska kalla och låter henne gasta på länge innan vi gör nåt.

Utanför klirrar vi i köket så mycket vi kan, har testat att damsuga också men inget hjälpte. En sak som är lite svår är att hon ibland bajsar på sig när hon skriker så vi känner att vi måste kolla det om hon skrikit länge. Häromkvällen fick hon skrika tills hon somnade (efter ramsningen och tillrättalägganden) och sedan kände vi att det stank, hon hade tokbajsat och det kändes lite hårt.

Ja usch det är svårt det här, hon sover bra på nätterna men nattningen är tuff.

Mvh
Henrik
cissii

Inlägg av cissii »

Hej Henrik!

Jag måste bara få säga igen att jag VET hur jobbigt det är att ha såna här skrikläggningar. Man bara önskar att man kunde trolla!

Men jag måste ändå be er att tänka över hur NI tänker ang saken. Bebisar verkar ha en supersensor för föräldrarnas känslor och kroppsspråk. Kanske för att dom måste, för sin överlevnad.
Hon tokgråter så snart vi går mot dörren och det är en blandning av ledsen och arg gråt.
Hur tänker ni när det är dags att lägga dottern? Känns det som ni tycker det är en självklarhet? Antagligen inte, det är svårt när det verkar som att det inte är det såklart. Vad jag pratar om är såklart Attityden av Självklarhet.
Tycker ni synd om dottern när det är läggdags? Det känner hon av.

Det är ju inte så konstigt om ni gör det, det är ju inte så roligt att skrika i 40 min innan man ska sova. Därför kan det behövas lite teater.
Målet nu borde vara att få slut på skriket PÅ VÄG till sängen tycker jag ivf.
Jag gjorde så att jag ställde en grej ( i mitt fall en grön mjukisgroda..) inne i min dotters rum och sen fokuserade jag hela på min tankekraft på den saken. Jag tänkte ÖVERHUVUDTAGET inte på att det var lägga jag skulle göra, och ännu mindre på huruvida det skulle skrikas eller inte. Förstår du hur jag menar? Det märks så väl på kroppsspråk när man känner sig osäker, och bebisar verkar se det bättre än någon annan.

Ramsan tar på natten? Då vet ni att hon förstår vad den betyder? Den är alltså betingad med lugn. Vet ni det, så jobba enbart med ramsan.Våga lita på ramsan. Sluta gå in det oroar bara ännu mer. Det kan ju låta som en paradox, men så funkar det. Ska skicka en länk på det temat.
I början står hon halvt upp och sedan går vi och lägger henne ett par gånger, hon har precis börjar resa sig och har svårt att ta sig ned själv.
Låt henne stå upp, hon kan lägga sig ner jag lovar. Annars lär ni henne att hon måste ha hjälp ner, och då kommer hon skrika efter det tills ni kommer.
Utanför klirrar vi i köket så mycket vi kan, har testat att damsuga också men inget hjälpte.
Finns det något ni kan göra som är viktigt på RIKTIGT? Alltså försök inte få henne att somna av skrammlet, utan gör det för att ni måste. Dvs dom 18 korna som ska mjölkas och dom 17 andra bebisarna, som Anna brukar tala om?
Vi är ganska kalla och låter henne gasta på länge innan vi gör nåt
Nej inte kalla, se det inte så. Ni gör erat bästa för att ge er dotter tryggheten att somna i lugn och ro, och det är frihet. Det är ett stort och ibland svårt jobb. Men ni hjälper henne eftersom hon inte kan hjälpa sig själv, och det ska ni vara stolta över!

Tyvärr vet jag inte alls hur man ska agera på bajsandet, kan någon annan hjälpa där?

Sen så är det så att ibland i vissa perioder är det oroligare i bebiskroppen. Vi har i princip alltid tysta läggningar, men i samband med nya utvecklingsteg osv så kan det komma en ny period med skrikande. Men så länge vi står stadigt brukar det lägga sig på en 3-4 dagar.
Och för att summera. tänk över erat förhållningsätt, lita på ramsan, och ha tålamod.

Återkom gärna med frågor eller om du tycker det jag skriver låter helt uppåt väggarna galet. Så får man spåna vidare, Forumet finns här tills ni har fått ordning på det här.

Lycka till :heart:
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Världens Bästa Barn
Kj

Alternativ nattning

Inlägg av Kj »

Måste bara ge ett tips till er som har problem med skrikläggningar. Vi hade stora bekymmer med vår 8-månaders tjej som skrek 15-30 min varje kväll vid läggning. Vi kämpade som galningar med skrattet till godnattet men det hjälpte inte alls.

En kväll var hon så otroligt trött och orkade helt enkelt inte skratta. Vi fick då för oss att testa ett annat alternativ, bara sitta och mysa efter vällingen, prata och leka lite lugnt i knät, titta på varandra ordentligt och sen säga godnatt till alla gosdjur och till sist till lampan. Det gick hur bra som helst! Sedan dess kör vi detta varje kväll och hon säger inte ett pip vid läggning. Tvärtom lägger hon själv ned huvudet och somnar nöjt.

Vet inte vad ni metodare säger om detta? Skulle gärna vilja fortsätta med det eftersom det fungerar så bra.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.
I senaste numret av tidningen "föräldrar & barn" står det så fint om barnens skratt och att det är en medfödd funktion, barn vill skratta. Det ska vara roligt att lägga sig och roligt att vakna. Men funkar detta för er, så fine det är ju det som är huvudsaken, barn är ju individuella och kanske inte riktigt alla är lika pigga på eldiga lekar på kvällen?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"