insomningsproblem/skrik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Malena

insomningsproblem/skrik

Inlägg av Malena »

Hej!
Vi lever "Anna Wahlgren inspirerat" med vår lilla dotter på 3 månader. Men. Nåt vi har haft problem med sen första början är att hon inte vill sova: alltså hon är supertrött men kan inte koppla av. Första gången hon ska sova, ca kl 9 på morgonen brukar det gå ok att lägga henne (hon sover ute i vagn på dagarna). Andra sovperioden, ca kl 13, är det litet svårare att få henne att sova och tredje jättesvårt. När hon sen skall läggas för natten skriker hon jättemycket- oftast. Ibland lyckas jag amma henne i säng- men det är ju inte heller hållbart i längden.
Emma sover på rygg, vi ska pröva att lägga henne på mage sen när hon kan vända sig, vi bor i Danmark och här får man INTE lägga barn på mage- fast jag tror att ni har rätt att dom sover bättre om man gör det.
När hon väl sover för natten går det som regel ok, hon vaknar och ammas ett par gånger (jag har väl inte lyckats pressa i henne nog under dagen), men hon äter ok effektivt och somnar igen omedelbart. Det är alltså själva insomnandet som är problemet.

Det tar max en timme att lägga henne, och hon brukar somna ca kl 20, men det är ändå jobbigt både för henne och för oss. Det är liksom långt till skrattet innan godnattet.

Har ni tips eller råd?
Med vänlig hälsning- och tack för ett superbra forum!
Malena
mamma till Emma född 2007-10-06
och till Isak född 2009-10-20
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Välkommen hit!

Har ni några hålltider för sovandet? Sover hon alla lurar i vagn? Nätter också?
Malena

Inlägg av Malena »

Hejsan!
Vi har inget exakt schema än men hennes schema är eller borde vara ungefär såhär:

7.30 vakna: mat
9 sova 2h (ibland 1.5)
11 mat
13 sova 1.5h (ibland mer eller mindre)
14.30 mat
16.15 sova 45 min förhoppningsvis
17 mat som övergår i kvällsslurk till kl 19
(ibland går vi en tur med vagnen kl 18 om det inte blivit så mycket med kvällsluren)
19.30 sova natt är det tänkt men det brukar ofta bli kl 20.

På natten sover hon i sin säng. Dvs oftast vaggar vi henne i liften på kvällen för att lugna, har krok från taket med snöre, sen står liften i sängen tills jag gett första nattmaten. Tycker du att vi ska ha vagn i sovrummet en period? Vi kanske borde vagna bort åtminstone ena nattmålet? Hon kan dock skrika "hysteriskt" på dagen också, i vagnen. Tyvärr.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Malena och välkommen till Forumet :D

Om jag vore er så skulle jag låta dottern sova i vagnen både natt som dag tills den hela natten sitter. Dottern behöver 15,5 tim sömn på ett dygn fördelat på natten och tre lurar på dagen. Målen bör ligga med 3-4 tim mellanrum, utom nattslurken som kan komma så tätt som en timme på "kvällsmaten". Under måltiden förösker du truga ner så mycket det bara går ner. Måltiden pågår i en timme och du matar först enligt SM, dvs Bröst 1 tills hon bryter, rap, bröst1 igen-truga tills inget mer går ner, rap, blöjbyte och sedan bröst 2 tills hon bryter, rap och bröst 2 igen, rap och umgänge tills det är dags att sova. Oavsett hur dottern sover så införskaffa ett larm! Bara fr att dottern sover på sidan så försvinner inte risken för PSD! De små liven sover oftast bäst på mage men ni gör som sagt var hur ni vill med detta.

Här är min dotters schema som lite inspiration:

07.30-8.30 Godmorgon och mål 1 och sedan umgänge och passiv social delaktighet
09.30-11.30 Sova 2 tim ute
11.30-12.30 Mål 2 och sedan umgänge
13.30-15.30 Sova 2 tim inne i vagnen
15.30-16.30 Mål 3 och sedan umgänge och vara vaken utomhus.
17-17.45 Sova 45 min ute i vagnen
Passiv social delaktighet
18.30 Mål 4
Bad och bus, pyjamas på.
19.45 Nattslurk
20.00 Godnatt
04.00 Nattmål

Så här gör vi när vi lägger dottern: "busa" på väg till vagnen, lägg tillrätta, säga en vers på ramsan lite mjukt, täcker för sufletten och går bort från vagnen. Sedan avvaktar jag och sysselsätter mig med annat. Om hon bökar, gnäller, är arg ja, det får hon vara och det får hon ta hand om själv. Men blir hon däremot ledsen så går jag dit, vagnar kort tills hon lugnar sig, ngr skak i handtaget och bort från vagnen.

Lite inspiration och tankar från mig :wink:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
muggles

Inlägg av muggles »

Jag funderar lite på om det kan vara så att hon är övertrött och därför skriker så mkt? Du skriver att första luren går bra men att det sedan blir svårare och svårare, det skulle kunna betyda att hon blir tröttare och tröttare under dagen. När min dotter blir för trött blir hon också skrikig och hysterisk och det är svårt att bryta.

Ev kan du försöka att tidigarelägga hennes sömn, speciellt på kvällen? Vår dotter visade väldigt tydligt att hon var trött vid halv åtta på kvällen när hon var mindre men nu för tiden är hon mkt trött redan vid 18 och läggs 18.30. Och nu utan skrik... :-)

För att bryta om hon är hysterisk, pröva att sjunga tätt intill hennes öra (om tex ramsan inte hjälper). Ju högre hon skriker, desto högre sjunger du. Så fort hon lugnar sig, sjunger du tystare och tystare. Tystnar hon så prövar du med att tystna. Sedan upprepar du... ;-) Detta gör att du kan bryta hysterin utan att ta upp henne ur vagnen/sängen.
Malena

Inlägg av Malena »

Tack för svar!
Nu har vi beslutat att spika ett schema och försöka följa det en period. Tror övertrötthet är boven, helt klart. Hela tiden har vi t.ex haft svårt att hålla henne vaken två timmar, men nu verkar det funka i början av dagen. Tänkte köra detta schema, visserligen med en halvtimme för mkt sömn, men jag tror att hon behöver det.

7.30 vakna, frukost etc 2h
9.30 sova 1.5 h
11.00 lunch etc 2h
13.00 sova 1.5 h
14.30 mellanmåltid etc 1h 15min
15.45 sova 45min
16.30 middag etc 1h 15 min
17.45 sova 20min
18.05 kvällsslurk etc 1h 30 min
19.30 sova för natten
(Två nattmål, som snart skall vagnas till när vi köpt ännu en vagn.)

Hur ser det här schemat ut?

Litet curiosa: Jag hade kolik som liten, i 9 mån!!! Föräldrarna bar och bar- och jag skrek, såklart, så fort dom lade mig ner. Tror nog jag var en övertrött liten en, liksom min dotter (Jag hade säkert också ont i magen i början, liksom hon, det har ju många). Kolik hägrade som ett spöke i början när vi fått Emma, usch. Jätteskönt att läsa litet om standardmodellen då och ge mat,mat, mat.

Emma är förresten en glad, väldigt pratsam och litet tjock tjej när hon inte skriker! Härligt!

varma hälsningar från Malena
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Tassar in i den här tråden... :D

Vår minsting är snart två månader och det börjar bli dags att spika schema. Sneglar därför litet på andra som inspiration...

Vi har nu ett långt vakenpass (nästan tre timmar) på kvällen. Där ingår en 20-minutare. Hur gamla var era småttingar då ni övergick till kortare vakenpass före nattningen?

Pia
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Malena

Inlägg av Malena »

Hej igen!

Litet tankar och frågor.

Det där med att göra ett exakt schema och följa det verkar litet svårt, funkar inte så bra, även om jag förstår att det är bäst för barnet. Jag tycker att det verkar som att det är litet olika olika dagar om hon kan vara vaken två timmar eller bara en och en halv tillexempel. Vet då inte om det är rätt av mig att pressa henne. När hon blir övertrött har hon svårare att slappna av och sova. Och ibland ska vi ju andra grejer och så "skiter det sig". Tror kanske att hon inte orkar vara vaken 8.5 timmar per dygn alla dagar, beeroende på vad vi gör den dagen. Men vi försöker att hålla ett schema någotsånär. Så på dagen så sover hon nu ca 1.5 h, 1.5 h och 45 min.

Dvs varje dygn sover hon ca 16 h 15 min. Fast ofta mindre, dagslurarna blir oftast kortare än dom ska.

Har nu börjat lägga henne tidigare på kvällen, och då blive det mindre skrik: härligt! Hon ska nu sova ca 18.30 isället för 19.30. Har i och för sig också ammat henne precis innan också, nästan i sömn liksom och lagt henne i hennes säng sen. På dagarna ammar jag henne inte i sömn i alla fall. Men är det dumt att göra det på kvällen? Det är så skönt att slippa skrikeriet!

Vi tänkte börja vagna bort litet natt-mål snart men har litet frågor: I den barnabok jag har läst (dansk-översättning fr 80-talet) verkar det som att man ska vagna barnet i sömn- men här i forumet verkar det som att man ska vagna henne lugn och så ska hon somna själv. Det första verkar lättast... Men det sista är väl mest pedagogiskt riktigt. Undrar också när nattmålet skall vara när dottern somnar ca 18.30 och vaknar ca 07.00 ? Det är litet olika varje natt när hon vaknar och ammas, i natt var det, tyvärr, tre gånger, ca 23.30, 02.00, 04.30. Jobbigt! Sen vaknade hon kvart i sju igen. Så nu ska vi köpa vagn nr tre och vagna lilla damen.

Hon har förresten svårt att koncentrera sig när hon äter på dagen nuförtiden, det är så mycket annat spännande. Det tar ca 7-12 minuter, mot 20-30 förut, och efter blöjbyte kan jag oftast få ner litet till på bröst nr2. På kvällen äter hon bättre eftersom hon är så trött. Kanske gör det att hon äter dåligt på dagen att hon är hungrig på natten? Sista gången hon äter på natten är hon nog inte så hungrig dock, då verkar det som att hon bara behöver hjälp till att koppla av.

Kanske kan man behålla ett nattmål i en månad eller två, och sen vagna bort det? Då har vi börjat med gröt och smakisar också, så då borde hon kunna klara hela natten.

Med vänlig hälsning Malena
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

I alla händelser, hur barnet än ligger, vill jag verkligen rekommendera andningslarm. Det finns att både hyra och köpa i Danmark liksom överallt annars, bara man frågar efter det.

Med magläge vågar jag dessutom lova att du får en betydligt lugnare (och längre) sömn och en lugnare mage :!:

PS Och naturligtvis är magläget lika "förbjudet" här i Sverige som någonsin i Danmark. Det är bara de små barnen som inte har förstått det :roll:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"