Ingen trots?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tildis

Ingen trots?

Inlägg av Tildis »

Var på helgen på fest där det talades vitt och brett om barnens trots. Har en lugn pojke själv och kommer nu ihåg att jag läst i BB att man skall se upp om barnets INTE trotsar. I vår familj trotsas det mycket sällan på samma sätt som tydligen i andras familjer. Pojken kan skrika NEEEJ!! men då man inte reagerar på det annat än ett förvånat "hoppsan!?" så tar det sen inte fart. Läser BB ibland för att hålla mig till de tankarna och ideérna och tycker att vi fungerar bra som familj tack vare det. Men kanske trotsen kommer senare? Pojken är snart tre. Erfarenheter någon?
Mamma till Alex 25022005, SHN-kurad 08/2005 och Sofia 09012007, SHN-kurad 06/2007 och nu även Liam 07062010
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Jag har för mig att jag har läst att pojkar kommer i trotsen senare än flickor. Runt tre, tror jag. Så den kommer kanske snart. Har bara haft en flicka i trotsen ännu. Nästan på dagen vid 2,5 började hon. Vi har varit igenom de flesta områden, såsom läggning, tandborstning, påklädning, utgång mm. I

Hälsningar Carola, mamma till Selma, 3,5 år och Waldemar, 1,5 år (just nu en liten förtrotsare med enormt många tänder på gång...)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Som Carola skriver så brukar man säga att flickors trots pågår från ungefär 2,5-3,5, medan pojkars oftast infinner sig vid ca 3 och pågår fram till ca 4. Min sötnos är därvidlag mer lik en tös :lol: , för här höll det på ganska på pricken 1 år från 2,5 till 3,5. Men det kan absolut vara så att det är på gång, och då är det ju förträffligt att du är förberedd :thumbsup:

Sen finns det somliga som just inte ställer så stora frågor, som du kan läsa om i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 23532a4440

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"