Sover större delen av dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
åsa76

Sover större delen av dagen

Inlägg av åsa76 »

Hej! Jag har en fundering över min son som nu är 2 månader och som sover ovanligt mycket tycker jag. Han orkar oftast bara vara vaken max en o en halv timma i sträck innan han blir helt hysterisk o uttröttad. Under den vakna tiden är han oftast bara nöjd medan han äter o kanske 45 minuter efteråt innan han börjar skrika igen. :cry:
Jag tycker han borde få i sig tillräckligt med mat, vi ger honom 150 ml ersättning 5-6 ggr per dag. kan tillägga att han är född en månad för tidigt.
Tycker så synd om honom eftersom han aldrig får vara nöjd nån längre stund. :( Finns det någon som känner igen sig i detta? Vore evigt tacksam om ni vill dela med er av era tankar kring detta...

Mvh Åsa :wink:
Minstingen William född 2007-11-01
Storkillen Tim född 2004-12-07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Åsa och välkommen till "späda och små" om jag inte sagt det! :lol:

Jag tycker vi skall göra så att du behandlar honom som om han faktiskt då bara är 1 mån! Man brukar det första året ungefär behöva räkna den tid de är födda för tidigt till godo om man säger. :wink:

Har du läst på ordentligt om SM och i BB om standardmodellen?

Här är i alla fall länken här på forum. Försök att se det som han är den ålder han faktiskt hade varit om ni gått tiden ut. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Så i just ert fall, försök verkligen att jobba på hela konceptet mat rap, mat rap byte av blöja osv... mat, rap, mat rap. (allt inom 1,5 tim) sen försök få honom att sova 2-3 timmar. Väck och börja om .

Jag skulle också tillaga 200ml flaskor med mat för säkerhets skull. Denna flaska använder du sen under hela 1,5 timmes målet. Blir det över så blir det. Men just nu är fokus mat, mera mat, ännu mera mat och massor med mat!
Sen SOV!

:?: Sover han på mage med larm?

Om ni lyckas hålla denna 1,5-2,5 rytm så kan du om ett par veckor eller så börja sträva mot 2-2 rytmen där fortfarande maten skall i inom 1,5 timme. Vid 2 mån kan vi prata schema (de egentliga 2 mån :wink: ) om du vill?

Hur tycker du detta tänket känns?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag anar att TorsMamma har koll på att lille sötnosen är lite tidig, med tanke på hennes svar :wink: . Och om så är fallet, kan jag bara hålla med om att man då kan behöva justera tänket lite. Båda mina är 3 v för tidiga och sov som grisar första 6 veckorna, deras EGENTLIGA 3 veckorsfödelse - helt enkelt :D ! Så jag justerade helt enkelt för det och behandlade dem efter den åldern - och det fungerade alldeles utmärkt. Snart nog kommer de ikapp!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
åsa76

Inlägg av åsa76 »

Tackar för snabba svar! Idag har vi provat att ge honom mer mat än tidigare, ungefär 180 ml gick ner lätt som en plätt. Problemet är kanske hellre att han gärna äter lite för fort, det mesta har slukats på 20 minuter och då håller jag ändå tillbaka så det inte går fortare... Ofta är han svårrapad, därav kanske magknip :?: :!:
Vi har fortfarande inte provat att lägga honom på mage. Idag var vi på bvc och fick rådet att prova att ge lemolac flera ggr per dag för att få igång magen, han blir ofta förstoppad vår lilleman :cry: .
nu ska jag passa på att läsa lite i Barnaboken och bli uppdaterad...

Mvh Åsa :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Åsa, gör en rejäl paus mitt i flaskan och rapa. Fortsätt sen igen. Att lägga ner krut på rapen är klart att rekommendera.

Det är några som hittat ett super rapknep genom att sätta barnet i knät mot sig och skumpa med benen. Fattar inte riktigt själv hur, har ingen att öva på. Skall se om jag hittar länken...

Har ni provat olika ersättningar? Typ semper kontra NAN? Jag vet att en del blir hårda av semper och andra av NAN men inte av den andra. Så det kan vara värt att testa en annan sort också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006

åsa76

Inlägg av åsa76 »

Tack ännu en gång för bra tips! Vi har provat både semper och NAN ersättning, märker ingen större skillnad på dessa två... Vi hopppas det blir bättre med lemolac och att han skriker mindre för nu har han skrikit nästan konstant i flera timmar :cry: .

Mvh Åsa :)

ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
När Liw var liten så var hon oxå en riktig tröttis.
Jag fick rådet av TorpSara att ställa vagnen/sängen så ljust som möjligt aldeles intill fönstret och hon blev faktiskt mycket piggare efter det.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"