Hur mycket behöver en 2-åring sova?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
smulan3

Hur mycket behöver en 2-åring sova?

Inlägg av smulan3 »

Hej
vi har en liten tjej som snart fyller 2 (1 februari). Hon blev kurad när hon var 9 månader och sen dess har allt funkat jättebra, tom på resor och annat. Nu på senaste tiden har hon dock haft jättesvårt att somna. 9 av 10 gånger är hon inte arg utan bara ligger och babblar med nallarna eller ev kastar iväg dem och pratar med sig själv istället. Senaste veckan säger hon vill inte sova vill vara vaken och är ledsen istället. Hon är i största allmänhet lite småtrotsig nu men vi undrar om hon kanske behöver lite mindre sömn?
hon sover 11-12 timmar per natt beroende på när hon somnar och sen 1-2 timmar per dag beroende på hur mycket hon sovit på natten då men oftast cirka 13 timmar. Hur mycket brukar 2 åringar sova, och bör hon få vara uppe lite längre på kvällen?
tacksam för råd
/Smulan :?:
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Våra små töser är alldeles jämngamla :D ! Mysig ålder :heart:.

Total sömn som behövs för såna här damer är 13,5 timmar. Har du 12-timmarsnatt så behövs alltså 1,5 tim dagsömn. Om hon sen inte sover just exakt varje minut under den tiden är inte det viktiga. Bara hon har förutsättningarna. Lägg på samma tider varje dag så att förutsägbarheten finns där. Då vet hon vad som gäller även vid perioder av frågande eller småstrul. Kanske är det lite förtrots hos er nu, och det är inte ovanligt att det medför ett och annat gnissel i sömnen. Desto viktigare för dig att då stå för rutinerna och erbjuda den sömn hon behöver. Det brukar då snabbt ge med sig.

Sen kan man alltid felsöka lite så att förutsättningarna för god sömn är optimala:
Becksvart och svalt på rummet
Rejält med utevistelse (1,5 tim/dag) då man får utlopp för allt man behöver lära sig: klättra, springa, hoppa osv.
Mycket bus innan läggning
Social delaktighet, se till att hon får känna sig behövd i det dagliga livet varje dag. Hon börjar säkert kräva lite mer utmanande uppgifter nu, kan jag tro. Tar hon inte tag i det själv (Disa kommer barskt dragandes med sin stol och ställer sig och tar hand om stekningen eller disken om inte jag kommit på att be om hjälp av mig själv :roll:) så se till att du verkligen tar henne i bruk.

Sedan finns det en eminent Förtrotstråd under Barnafostran (ligger klistrad bland de översta). Läs den om du inte redan gjort det!

Kram Ewa

PS. 12-timmarsnatt rekommenderas sedan ända upp i skolåldern, medan middagssömnen kan behöva kortas till 45 min om något halvår eller så, innan den slutligen försvinner.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "