Hej!
En kort fråga...
Har den sista tiden följt AW metodiken och tycker att den är super! Har fått så mycket hjälp av hennes tankesätt - hade grym prestationsångest i början. Kändes aldrig som jag gjorde något rätt eller underhöll min son tillräckligt. Blev jätte deprimerad och kände mig låst och värdelös. Fick en förlossningsdepression som jag fick medicinera bort, men nu äntligen börjar jag kunna njuta av min fina lilla son.
AW skriver i barnaboken att man kan introducera välling vid 4 månader. BVC säger tvärt nej och förespråkar 6 mån, men det kan jag sätta mig över. Min BVC kontakt gillar inte standardmetoden heller.... Eller något annat som AW förespråkar.
Nu till min fråga, vad ska jag köra för välling vid 4 mån? Mild majsvälling som är naturligt fri från gluten? Vågar man starta med välling lite tidigare än 4 mån ? Lillkillen är 3 månader och vrålhungrig. HAn är uppväxt på tillägg (NAN 2) då jag aldrig fick igång min ammning. Några tips vad jag kan ge honom att äta redan nu så han blir mättare, åtminstone till natten?
Vore jätte snällt om någon orkar svara!
Fråga om 3-4 mån bebbe
-
Gäst
Hej! Jag har börjat med ris- och majsvälling på kvällen till mina pojkar när dom varit fyra månader. Vid fem månader har jag gett mildvälling med gluten men gjort den lite mer utspädd i början.
Fast jag har inte ammat alls och det kanske spelar roll i hur man tänker.
Vad skönt att du mår bra nu och har hittat vägar till att orka njuta!
Fast jag har inte ammat alls och det kanske spelar roll i hur man tänker.
Vad skönt att du mår bra nu och har hittat vägar till att orka njuta!
-
Nancy
Hej och välkommen till forumet
Grattis till din lille son
Jag vet inte vad en del BVC-sköterskor tycks tro skall hända om man ger just välling innan 6 månader...
För det finns ju fortfarande grötar från fyra månader... Som innehåller i stort sett samma sak
Min Lussi får "bananvälling"
ibland, dvs banangröt utspädd till välling.
Jag började med välling (ris- och majs) då hon var 3,5 år och det på förslag från min goa BVC-sköterska. Lucine var så lös i magen och så fort jag kompletterade Nan 2 med risvälling blev det ofantligt mycket bättre.
Sen har vi fastnat i vällingträsket
(smakportioner i övrigt gillas INTE) men jag varierar under dagen med att ge risvälling, mildvälling och just grötpulver utspätt med extra vatten. Ibland lurar jag i Lussi lite fruktpuré genom att blanda den i vällingen.
Kram och lycka till
Jag började med välling (ris- och majs) då hon var 3,5 år och det på förslag från min goa BVC-sköterska. Lucine var så lös i magen och så fort jag kompletterade Nan 2 med risvälling blev det ofantligt mycket bättre.
Sen har vi fastnat i vällingträsket
Kram och lycka till