Veggisbebisar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Emma80

Veggisbebisar

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag undrar vad ni som ger era bebisar vegetarisk mat använder för proteinkällor när ni ger puré?

Emil äter bara släta puréer och vi har hittills kört mycket på röda linser och äggröra. Har inte provat att mixa quorn ännu. Cous cous och andra gryn blev inte bra att mixa och hela tyckte han inte om trots att grynen är pyttesmå. Så jag är ute efter lite nya idéer om någon vill bjussa :D

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

Är inte vegetarian, men funderade på en av mina favorit-röror: hummus =P~ . Jag gör med rätt mkt vitlök och chili i, men man kan ju anpassa lite.

:arrow: Kokta kikärtor, ca 2 dl
:arrow: (Sesamfrön, vet inte hur om det är ok för bebbar, finns ju viss allergirisk?) 1-2 matskedar
:arrow: Vitlök i önskad mängd
:arrow: Olivolja, rikligt!! Jag tror jag har 0,5-1 dl, mäter aldrig.
:arrow: 1/2 citron, juicen
:arrow: Chilipulver, salt och peppar (åtminstone salt får man ju hoppa till bebben)
:arrow: Färsk persilja

Mixa allt detta slätt, spä med vatten eller mer olja om det behövs. Jättegott, jag brukar ha det som pålägg på mackan!!

Annars kan man väl mosa bönor med olivolja? I Sydamerika vet jag att man ibland brukar få bönpasta.

Smaklig spis!
Mata

Inlägg av Mata »

Hej!
Vi är vegetarianer hela familjen...
Vad gäller protein så är det mer eller mindre en fördom att vegetarianer skulle lätt få¨brist på detta. Proteiner finns överallt och att få proteinbrist är nästan omöjligt om man inte äter extremt ensidigt eller svälter :shock: .

Men bönor är jättenyttigt! Och gott!
Bebisar under ett år bör dock inte äta för mycket bönor.

Jättegod och nyttig barnmat är den indiska böngrytan kitchri:
Man kokar mungbönor (gärna skalade, det går snabbt och behöver ej blötläggas), när de är nästan mjuka tillsätter man lika mycket eller lite mer ris och morötter eller andra grönsaker. Koka tills lagom konsistens. Det blir som en gröt. Sen tillsätter man smör och kanske persilja, gurkmeja, curry, och salt om man är lite större.

En annan bra produkt är kikärtsmjöl. Det kan man steka olika slags plättar på, göra redningar av etc.

m;åste sluta här...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen och tack för era svar. Det kanske lät som att jag har noll koll och experimenterar lite, men så är det såklart inte. Har själv varit vegetarian i 15 år och tycker mig ha bra koll. Har bara känt att det kan vara svårt att variera de proteinrika livsmedel jag har i hans puréer. Kände att jag ville förtydliga detta :D

God jul :santa:
Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Emma!

Vi körde mycket med bönor och linser av olika slag, populärast vad gröna eller svarta linser mixade med sötpotatis. Sötpotatisen kan man med fördel frysa in, vilket är knepigare med vanlig potatis, som lätt blir grynig då.

Jag mixade även quornfärs, quinoa och tofu med kokta grönsaker.

Keso går bra när han klarar lite grynigare konsistens.

Majs och gröna ärter ger en del protein det också och var väldigt populärt i puréform, vill jag minnas. Och är det fortfarande, fast i annan konsistens... :lol:

Och så i med massor av kallpressad rapsolja i maten!!!

Nu går det ned en hel del sojakorvar, kan jag meddela... Perfekt form att hålla i för en 18 månaders... Som gärna tuggar i sig lite surkål till det! :lol:

Kram
Ulrika
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Som du skriver själv att du ger - ägg!

Ägg är ju fantastiskt bra mat vad gäller näringsinnehåll. Men vegetariskt? Knappast ;) Men det hade jag def, valt att fortsätta med. Mosat med riktigt smör - som ju heller inte är vegetariskt, ju.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mami

Inlägg av Mami »

Hej,

Hoppas att du förstår min svenska :)
Vi har fått följande instruktioner från näringsterapeuten:
från 7-8 månaders ålder sojamjöl blandat i vegepuré, man börjar med testportion (för möjlig allergi) 1 tesked (5 ml) / dag. Om sojamjöl passar, ökar man mängden inom en- två veckor till 1 matsked (15 ml) / dag, det kan man dela till två måltider om man vill. Vid 10-månaders ålder bör mängden vara åtminstone 2 matsked / dag beroende på hur aktiv barnen är. Tofu kan man också börja ge vid 7-8 månaders ålder, sojamjöl och tofu har mycket protein och smälter bra, linser borde man äta över 1 dl för att få den samma mängden protein som 1 matsked sojamjöl har, ganska mycket på toppet av puré för en liten bebis.

Med ägg kan man ersätta sojamjölen 3-4 gånger / veckan.

Sen också vid 7-8 månaders ålder 2 tesked olja / dygn, bäst är Camelina olja; från 1-år 6-8 tesked olja / dygn, en del kan användas vid matlagningen eller kan komma i form av margarin på mackan. Bönor borde man inte ge innan barnen är 1 år eftersom de smälter dåligt. Nötter och frön kan ges också när barnen är 1 år.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"