Nattvandrare...ZZZZZZ

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Humlan

Nattvandrare...ZZZZZZ

Inlägg av Humlan »

Hej Anna, Sagomamma och andra kloka mammor och pappor!

Maken min som inte hittar hit (nåväl...) bad mig fråga om vi kan "avvänja" våra underbara små att komma till oss om natten. Inte för att det inte är underbart gosigt att ligga invid varandra eller för att det skulle bli ett förbud hos oss (hua!) utan för att vi alla 4 sover dåligt...

Barnen har vi sent lärt att somna själva (innan jag hittade hit" dvs. vid 2 och 3 års ålder, det har fungerat jättebra och gör det fortfarande, de somnar efter skrattet på 2 röda. Sen vaknar båda som kring 03.00 och kommer in själva, kryper ner utan att säga något dvs störa nämnvärt men vi får juinte plats! Alla vaknar om ngn rör sig och ni vet ju hur barn sover, armarna ovanför huvudet och benen åt varsitt håll eller så har man en liten len rump i maggen *S*. Som sagt är de rädda om natten kommer de alltid att vara välkomna (jag led själv av rädlsa för mörkret länge) oavsett ålder, men det känns mer som om de "kommer av rutin". Maken har kämpat i 3 nätter med att vända tillbaka dem, de har inte protesterat men ändå kommit tillbaka efter någin halvtimme.

Vad göra? Finns ngt "anna knep" eller ska vi köpa trippeldubbelsäng?

-Humlan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, det är bara att köra en liten "nattsmygarkur". Finns beskrivet i Barnaboken och även här i all enkelhet (shn-kuren för lite större barn). De ska aldrig komma så långt som till att krypa ner och därför måste man vara vaken, "gå vakt", några nätter. Mörkrädsla är vargen och vargen ska ut :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Humlan

Lycklig: )

Inlägg av Humlan »

:D över att du svarar! Ok: nu ska jag köpa Barnaboken på bokrean som startar i natt väl *S* Får väl köra vakennätter till helgen då!

Tack Anna!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad rar du är :D Hela vaknätter behövs inte - de är ju små "klockor"... Så ställ klockan på säg halv tre och hugg dem så fort de kommer larvande. De ska veta om att de leds (inte bärs) tillbaka till sina egna sängar och ska sova där, och ramsas :lol:
Humlan

One to go....

Inlägg av Humlan »

:P Underskattar som alltid känns det som just nu vår dotter på 4.5 år. Vi pratade om hur skönt och bra man sover om man sover själv i sin säng, hur viktigt bra sömn är etc. Lilla förhandlaren sa att om jag sover själv får jag en karamell då? Hmm sa jag nej det är ju inte därför du ska sova själv men sa i samma mening att vi kunde köpa en stor påse godis på lördag och fira att vi sovit bra! (Vet inte om det är en dålig metod men det slank ur mig...)
:oops:
Första natten kom hon som alltid krin 03.00 och sa halvt sovandes att hon inte villha godis ändå.....
Andra natten kom hon samma tid och på morgonen sa hon att ngn puttade dit henne under natten, det var sant bara så att vi visste det och den som var osynlig sa även att hon skulle visst sova hos oss..... JAg sa ingenting mer än att -men då skulle du ha berättat för denne osynlige att man sover så mkt bättre själv.

Imorse gick jag in till en leendes liten tjej som snabbt frågade mig -sovit gott? Vi kramades och jag svarade alldeles underbart gott :D Men att det nu var mysigt att kramas. Hon sa -mamma jag vill berätta för Oliver att jag sovit hela natten själv. Hon sa inte ett ord om godis på lördag utan var stolt som en tupp så jag hoppas att det löftet nu inte är skadligt. Å andra sidan borde jag veta bättre som bor i hop med en förhandlare och som vår dotter brås mkt på.... -Humlan med nu "bara ett barn" i sängen, men vi skulle nu i helgen köra "vakningen" men sonen är sjuk så det får vänta lite.,...
mammamy

Inlägg av mammamy »

Vilen underbar berättelse, ljuvlig dotter du har!!!! :heart: Hoppas du står vid ditt godislöfte (firarpåsen) för det har hon knappast glömt, fast hon inget säger. :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Humlan

Självklart

Inlägg av Humlan »

:!: Det framgick inte, visst ska jag det :!: Men jag kände väl att metoden inte var den bästa dvs. det blev en muta eller en morot beroende på hu man vill se det :?

Men 2 nätter och 2 mornar har vi nu sovit bra (nåväl sonen sjuk med hög feber men ändå...) och hon ler när hon vaknar och ser stolt ut!

Vi firar hela dagen imorgon lördag dottra och jag som ska till livrustkammaren och se prinsessutställningen och sen in i prinsessverkstaden... Brunch med hennes morbröder som hon avgudar på Sirap där de har amerikanska pannkakor och sist men inte minst vi ska åka tåg och tunnelbana, mkt roligt :roll: :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

JAg tyckte att du gjorde helt rätt. Du sa nej till godis om hon sov i sin säng en natt, men att ni skulle fira den goda sömnen på lördag om hon sovit i sin säng.

Bra jobbat :!: Hoppas lillebror blir frisk snart så att han också får sova gott på nätterna.
För att inte tala om mamma och pappa som kanske får plats och både sova och kramas :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Som sagt - man ska aldrig underskatta mutans betydelse :lol:
Humlan

Tack tack

Inlägg av Humlan »

:wink: super tack för era svar, det är härligt att det går att ha ett forum där man blir bemött som människa och inte fokuserar på "gängbildningar" eller annat som inte rör forumens upphov: barnen!

Därav har jag alltid varit den osynlige som samlat information där jag tyckt det lät viktigt, men här kan man ju även synas :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"