Vår sønn er 17mån og sover egentligen bra. Han lægger sig kl 19.00 och sover som en liten prins till ca kl 05.15-05.45. vi førældrar tycker att detta ær lite før tidigt och ønskar att han åtminstone ska sova till kl 06.00. Vi i en længra tid førsøkt att få honom att somna om på morgonen och de få gånger som han somnar om så vaknar han alltid efter 10-15 min igen.
På dagis sover han 2-2,5 timmar. Frågan ær dærfør om han vaknar såpass tidigt før att han faktiskt inte behøver mer sømn. I hans ålder ræcker det væl med 13,5 timmar och med en 12 tim natt och 2,5 på dagis så blir det kanske lite væl mycket av det goda.
Vad tycker ni att vi ska gøra? Ska vi sæga till dem på dagis att han inte ska sova mer æn 1,5 timma eller ska vi børja lægga honom kl 20 varje dag. Vilket av alternativen tror ni har størst sannolikhet før att han kommer sova længre på morgonen?
Ett annat alternativ ær naturligtvis att vi førældrar lægger oss tidigare på kvællen och helt enkelt væcker honom kl 05.30 varje morgon.
Før mycket sømn? 17 mndr
Hej Sophia
Ja, mitt alternativ hade varit att dra ner på dagsömnen till max 1½ timme om du vill ha 12 timmars natt.
Annars är kanske alternativet att du har 11 timmars natt och kvar långa vilan på dagen?
Min femma
hade 11 timmars natt och två timmar på dagen i den åldern (ALLA barn har inte 13,5 timmars behov, det kan variera ½-1 timme åt uppåt eller nedåt).
Och när ni väl bestämt er, så är det en liten vargtimmeskur som väntar
Då har ni tre olika tillvägagångssätt som jag tycker är jättebra, ni väljer helt enkelt det alternativ som passar er bäst och kör på det! Och passa på att introducera väckarklocka på morgonen, det brukar gillas av lite större barn
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Kram Mia
Ja, mitt alternativ hade varit att dra ner på dagsömnen till max 1½ timme om du vill ha 12 timmars natt.
Annars är kanske alternativet att du har 11 timmars natt och kvar långa vilan på dagen?
Min femma
Och när ni väl bestämt er, så är det en liten vargtimmeskur som väntar
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Kram Mia