Finns det någon lösning för Filip?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
tröttjohanna

Finns det någon lösning för Filip?

Inlägg av tröttjohanna »

:cry: Så här är jag just nu. Jag orkar nästan inte skriva, för så jobbigt är det. Filip är 1,5 år, och har sedan födseln mer eller mindre vaknat runt 5 rycket, dock med varierande perioder av längre morgnar. Vi körde SHN kuren när han var runt 8 månader, men vi fuskade med morgnarna. Vi tyckte det var så bra att han sov till mellan halv sju och halv åtta, så vi lät det vara och han lärde sig att vakna med gråt. Vi har sedan inte gjort någonting åt saken, fast vi tänkt många gånger. Och nu är situationen denna:

Varje morgon mellan klockan 04.50 - 05.20 vaknar Filip med sånt skrik som ingen kan tänka sig, han är så arg och förbannad att han bara skriker, slår och sparkar om man försöker lugna honom och få honom att somna om, skriker än värre om ramsan kommer, och vi har provat allt, förutom att låta honom skrika tills han somnar om. Det känns som att i morse var droppen, ramsan fungerade halv fyra då han somnade om, men fem vaknade han och skrek och skrek. Jag har missbrukat alla metoder som finns genom att inte vara konsekvent. Han är lika arg och förbannad tills han har fått något att äta, men i morse vägrade han att äta så han var arg tills min man till slut lyckades få honom att bli på bra humör och han kunde äta.

Han lägger sig vid 20.00, men där har vi också provat olika, men när han än lägger sig så vaknar han fem. Så nu lägger han sig åtta. Han sover 1,5 till 2 timmar per dag, oftast 1,5. Han går hos dagmamma, och är världens gladaste förutom morgonen. Han somnar fint och sover hela natten till 5. Äter relativt bra men inga stora mängder, har fått rek att ge lite extra fett i maten. Han fungerar jättebra i gruppen, är vi hemma kan han ibland somna vid halv sju på morgonen och ta igen en till 1,5 timmar, men hos dagmamma går inte det men det händer så mycket att han håller sig vaken till 12.

Jag vet att vi inte har varit konsekventa eller så, men det känns hopplöst att börja göra en kur för morgonen eftersom vi vet att han kan skrika i princip hur länge som helst. Han blir hes, spyr och allt möjligt. Och det är därför jag inte gjort nåt åt saken, för jag orkar inte lyssna på hans skrik så länge att han till slut somnar. För som sagt, han har vant sig vid att vi kommer till slut om han skriker sådär högt och hemskt och länge. Ramsor, fjädrar, lugnande försök, tjänar inget till, för han är så arg just den tiden. Däremot funkar ramsan bra på kvällen och natten om han ibland råkar vakna. Men klockan 5, det känns som det är hans biologiska klocka som är sååå svår att ställa om, men han orkar inte och vi orkar inte vakna fem. Min teori är att han är så arg för att han vaknar och inte kan somna om. Och han är arg på mig för att jag inte kan hjälpa honom somna om. Så vad i hela världen ska jag nu göra, eller ska vi fortsätta tills det nån gång naturligt lägger sig när han blir äldre, är vissa barn sådär att de inte kan komma till ro och somna om på morgonen? Han är så lugn i personligheten också (och nej, inte bara för att han är trött, han har sovit 12 timmarsnätter tidigare när kuren fungerade, och ibland har han ju tagit igen timmar på morgonen. Så inte lugn-trött utan verkligen lugn i personligheten, mysig, vill läsa, kramas osv, behöver inte springa runt hela tiden, gillar att titta på andra barn). Så därför har jag så svårt att förstå varför han har så svårt att komma till ro?
Johanna
mamma till Filip född maj -06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Johanna :!:

Visst finns det en lösning för Filip, om precis som du själv säger så gäller det nu att du kavlar upp ärmarna och bara bestämmer dig för att nu får det vara slut med att vakna fem! Jag klistrar in ett "handlingsprogram" här under, och läs och fundera ut vad som passar er bäst!

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Och när du bestämt dig för vilken av strategierna som passar er bäst, så kör du den, och ger dig INTE med annat än att han tar emot den!
En sån här morgonkur tar kanske tre till fem dagar att få till, nu gäller det att du visar honom vad som gäller! Han har fått olika besked och ni har i handling talat om att det är morgon fem, när ni tagit upp honom, nu måste ni i handling tala om att det är natt klockan fem, och ni måste räkna med att han blir förvirrad, arg och sur innan han köper det!
Så pepp, pepp nu, det här fixar du omdu bara gräver fram attityden, som faktiskt är verktyg nr.ett :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Re: Finns det någon lösning för Filip?

Inlägg av TorpSara »

Hej! Du har fått de absolut bästa tipsen av MiaR70, men jag vill bara trycka på lite till! :D
tröttjohanna skrev:
Jag vet att vi inte har varit konsekventa eller så, men det känns hopplöst att börja göra en kur för morgonen eftersom vi vet att han kan skrika i princip hur länge som helst. Han blir hes, spyr och allt möjligt.
Så, vad är alternativet? Ha det som ni har det med en son som sover konstant för lite?
För som sagt, han har vant sig vid att vi kommer till slut om han skriker sådär högt och hemskt och länge.
Därför röstar jag på handlingsplan 2 eller 3. Hör han att ni inte hör honom så vet han ju att det är lönlöst att ropa på er. Men även en lååång solfjäder kan fungera för att bryta mönstret, om du så ska stå en timme!
Men klockan 5, det känns som det är hans biologiska klocka
Nej, det är vargtimmersuppvak. De blir ännu värre när de är långtidsövertrötta. Jag rekommenderar att ni nattar honom tidigare (19)under morgonkurningen. Sömn föder sömn.
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Det är just det där med solfjädern, han vägrar att bli sömntung när jag är i rummet. Så det förkastar jag. Men... min fundering är, han kan ju alltså skrika helt jätteargt och förbannat hur länge som helst, skulle inte förvåna mig om han skrek i timmar, eller i allafall en timme, han tar inte skada av det då? Tänk om han spyr, och han blir jättehes och hostar. Det är just pga av det som jag inte har velat köra kuren, eftersom han protersterar så länge och väl. Kan jag somna om och låta honom skrika utan att han får men av det...? Samtidigt som imorse, det hjälpte inte att jag gick upp, han skrek och protesterade i alla fall.

Hur länge ska han sova per dygn nu, har alla barn lika behov eller? Om han lägger sig åtta och går upp halv sju? Det skulle passa med morgonrutinen då vi ska iväg innan halv åtta.

TACK för att du svarade!
Johanna
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Och vad menas med att han ska stänga av väckarklockan?
Johanna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag håller med TorpSara, använd dig av plan två eller tre, eftersom du själv tveka med solfjädringen!
Du KAN återinföra solfjädern, men då ska du använda den rätt, du ska stå tills han blir lugn! Inte tills du ger upp :wink:
Så solfjäderalternativet kan vara bra om du känner dig minsta tveksam över att din attityd ska svikta utanför rummet!

Och då gäller det att du är redo för det, och inte tvekar när det är dags!
Han kommer inte att få men, det lovar jag!
Men du måste räkna med (och det tror jag du gör :wink: ) att hans protester-frågor kommer att vara enträgna, men du måste visa nu!
Med hela handen!
Och han kommer INTE att känna sig övergiven, han vet och hör att du finns därute, och nu är det vad du gör och ramsan som ska lugna honom - ge dig inte med mindre!!!

Totalt behöver han ca 13,5 timmar sömn per dygn nu. Visst kan behovet skilja lite mellan barnen, men jag håller med TorpSara här också, lägg honom tidigare så ska du se att det hjälper till också!

Och väckarklockan ställer man utanför barnets rum, den får signalera morgon, och då tar du med dig den in, och under tjo och tjim får han hjälpa till att stänga av den :D :!:
Om du har en klockradio kan den få larma igång morgonen, du tar med dig honom ut och ni stänger av den utanför rummet :!:
Klocka brukar anammas fort av barnen, många, många är jättenöjda över det verktyget :!:

Hoppas du känner dig lite mer stärkt nu, hojta om det är nåt mer så klurar vi ihop :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej!

Första morgonen skrek han i en timme, sedan somnade han om och jag fick väcka honom med väckarklockan. Medans han skrek hade jag musik på och ramsade då och då.

Andra morgonen gick bättre, han somnade om med ramsan tre gånger, men sedan en fråga, han vaknade tio minuter innan jag skulle väcka honom, och han somnade inte om så till slut tog jag väckarklockan och gick in fast han skrek. Det kändes så tråkigt att han vaknade arg, jag lyckades ju nästan... men han vaknade lite innan. Hur gör man då?

Tack för all hjälp!
Johanna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad duktig du är Johanna, och vad fint han svarat på din morgonkur :!:

OM det är så att han vaknar innan klockan och är sur och tvär, så blunda för det! Gå in och låtsas, både för dig själv och för gossen, att han sover och du väcker!

Och om det är så att du hör att han är på G att vakna inom marginalkvarten, skynda dig att ställa om klockan så att den ringer och störta in! Då tror han att det är klockan och du som väcker honom :wink:
Man får lov att ha några små rävar bakom örat ibland när de gäller de små :heart:

Fortsätt nu i samma, goda spår, så sover han snart som en liten gris på morgnarna också :sleep:

Kram Mia
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Det är precis så jag gjort, skyndat mig in inom tiominutersmarginal, och hittills har det bara gått bättre. I morse sov han till sex, igår halv sex, och sedan har han alltid svarat på min ramsa genom att somna om. Så nu tänker vi att innan 6.20 tänker vi inte gå in någon mer, för att vi har alltid gått bakåt när det har funkat ett tag, börjat glida tio minuter, sen tio minuter, och till slut har vi igen hamnat i uppvak klockan fem.

Men va skönt det känns! Att sova en timme mer på morgonen gör stor skillnad. Speciellt om det är fem eller sex... förstår inte att vi inte har vågat göra det här tidigare!

Men nu gäller det att ta bakslagen med ro också.. jag är säker på att de kommer. Men nu känns det som man har verktyg att klara det.

Tack för all hjälp!!!!!!!!!

:lol:
Johanna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Johanna och vilka nyheter :!:
Tack för den rapporten!
Och vilken skön inställing du har, bara den kommer att fixa det här :wink: (Och snart kan du byta nick till piggjohanna :lol: :wink: )!
Härligt jobbat :thumbsup:
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "