Varje morgon mellan klockan 04.50 - 05.20 vaknar Filip med sånt skrik som ingen kan tänka sig, han är så arg och förbannad att han bara skriker, slår och sparkar om man försöker lugna honom och få honom att somna om, skriker än värre om ramsan kommer, och vi har provat allt, förutom att låta honom skrika tills han somnar om. Det känns som att i morse var droppen, ramsan fungerade halv fyra då han somnade om, men fem vaknade han och skrek och skrek. Jag har missbrukat alla metoder som finns genom att inte vara konsekvent. Han är lika arg och förbannad tills han har fått något att äta, men i morse vägrade han att äta så han var arg tills min man till slut lyckades få honom att bli på bra humör och han kunde äta.
Han lägger sig vid 20.00, men där har vi också provat olika, men när han än lägger sig så vaknar han fem. Så nu lägger han sig åtta. Han sover 1,5 till 2 timmar per dag, oftast 1,5. Han går hos dagmamma, och är världens gladaste förutom morgonen. Han somnar fint och sover hela natten till 5. Äter relativt bra men inga stora mängder, har fått rek att ge lite extra fett i maten. Han fungerar jättebra i gruppen, är vi hemma kan han ibland somna vid halv sju på morgonen och ta igen en till 1,5 timmar, men hos dagmamma går inte det men det händer så mycket att han håller sig vaken till 12.
Jag vet att vi inte har varit konsekventa eller så, men det känns hopplöst att börja göra en kur för morgonen eftersom vi vet att han kan skrika i princip hur länge som helst. Han blir hes, spyr och allt möjligt. Och det är därför jag inte gjort nåt åt saken, för jag orkar inte lyssna på hans skrik så länge att han till slut somnar. För som sagt, han har vant sig vid att vi kommer till slut om han skriker sådär högt och hemskt och länge. Ramsor, fjädrar, lugnande försök, tjänar inget till, för han är så arg just den tiden. Däremot funkar ramsan bra på kvällen och natten om han ibland råkar vakna. Men klockan 5, det känns som det är hans biologiska klocka som är sååå svår att ställa om, men han orkar inte och vi orkar inte vakna fem. Min teori är att han är så arg för att han vaknar och inte kan somna om. Och han är arg på mig för att jag inte kan hjälpa honom somna om. Så vad i hela världen ska jag nu göra, eller ska vi fortsätta tills det nån gång naturligt lägger sig när han blir äldre, är vissa barn sådär att de inte kan komma till ro och somna om på morgonen? Han är så lugn i personligheten också (och nej, inte bara för att han är trött, han har sovit 12 timmarsnätter tidigare när kuren fungerade, och ibland har han ju tagit igen timmar på morgonen. Så inte lugn-trött utan verkligen lugn i personligheten, mysig, vill läsa, kramas osv, behöver inte springa runt hela tiden, gillar att titta på andra barn). Så därför har jag så svårt att förstå varför han har så svårt att komma till ro?