Klättrar över spjälsäng HJÄLP

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kriss

Klättrar över spjälsäng HJÄLP

Inlägg av kriss »

Hejsan!

Allt går riktigt bra med barnen tack vara alla underbara tipps och råd men.. Min dotter som snart är 22 månader hon försöker att klättra över kanten på spjälsängen. Jag har för mig att det fanns ett jättebra svar på detta på det förra forumet men jag hittar inte det här. Hon ligger hela hon uppepå sängen och balanserar. Vi hade intentionen att säga att man ligger i sängen men när jag berättade detta för min mamma säger hon att tänk om hon ramlar och bryter nacken!
Jag blev jätterädd. Hon gillar sin säng och sover bra, det är när hon vaknar som hon tycker att hon kan fixa lite grejer själv som vårt problem infinner sig.
Vad göra? är det stor säng som gäller? Om jag har kvar spjälsängen kan jag känna mig trygg då??
Jag behöver vägledning.

Kramar
mamma till två barn f?dda maj -03 och en nov -05
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Inte bryter hon nacken... Har hört ngn stans, tror faktiskt att jag läste det på förra forumet, att om de klättrar över så klarar de också av att göra det. Alltså ingen fara på taket. Jag var också lite tveksam när Emil började klättra över, men han ramlade aldrig ned och slog sig.
Lägg en madrass nedanför så slår hon sig inte och kör sedan en nu-ligger-vi-kvar-i-sängen-och-sover-kur på ett par dagar så ska du se att det löser sig.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis. Folk klättrar över kanten som en övergående hobby. Det är en utmaning :!: De gör det inte förrän de klarar av det, vilket skulle bevisas :lol: Ömtåligt modershjärta lägger madrass under, ja :!: Men de ramlar inte och slår sig inte - jag har faktiskt ALDRIG hört talas om det. De övar och KAN. Investera i en ribbstol :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis. Folk klättrar över kanten som en övergående hobby. Det är en utmaning :!: De gör det inte förrän de klarar av det, vilket skulle bevisas :lol: Ömtåligt modershjärta lägger madrass under, ja :!: Men de ramlar inte och slår sig inte - jag har faktiskt ALDRIG hört talas om det. De övar och KAN. Investera i en ribbstol :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kriss

Inlägg av kriss »

Tack Anna, tack Liw för era svar.
Skönt att höra att det inte är någon fara på taket. När man har två barn som har så goda sovrutiner (att folk storknar) så vill man ju gärna att barnen även i fortsättningen skall ha denna gåva. Känns skönt att behålla spjälsängen ett tag till. Med ökat råg i ryggen skall vi få ordning på sängerklättringen.

Kramar Kriss
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tror det var mitt dilemma som var på tapeten på förra forumet. Gustav dristade sig till att klättra över vid 16 månader ett par gånger och jag hade hjärtat i halsen. Men som Anna skriver: Det är en hobby som går över. Han har inte gjort det en enda gång sedan dess! Han sitter lugnt och stilla i sin säng tills han blir hämtad/somnar om. No problem!

På dagis är de imponerade över hans klättrartalang upp OCH ner. De oroar sig i onödan har jag talat om för dem. Han har fått träna så mycket så han KAN faktiskt! Däremot tycker jag att de gör rätt i att försöka få in i hans huvud att man faktiskt inte SITTER på bord! Men den kunskapen har inte satt sig än!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
kriss

Inlägg av kriss »

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. :D :D :D

Kramar Kriss
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"