Magar, ständigt bekymmer...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Livans mamma

Magar, ständigt bekymmer...

Inlägg av Livans mamma »

...tjejen är drygt 2 år och har blivit väldigt hård i magen. Först var det ständigt ett tag och nu är det lite från dag till dag/gång till gång. När det är som värst så blir hon jätteledsen och vill att man ska vara där fast helst inte ta i eller hålla henne (jag har läst rekommendationer här om att ta barnets ben och lyfta upp) men hon drar sig ur och blir ännu mer hysterisk.

Jag tänker på hennes kost. Hon är ingen allätare precis... Vad frukt anbelangar äter hon vindruvor och apelsin (nån som vet huruvida det är bra eller ej för hårda magar). Hon gillar ju oftast pasta och potatis då :!: Ris går bra ibland. Hon äter nästan alltid enbart det ena av det som serveras. Är det ris och kyckling, äter hon antingen ris eller kyckling :D

Välling dricker hon morgon och kväll (200-400 ml) om dagen. Den är köpt och fullkornsvälling från 1 år. Jag har ju inte missat diskussionerna som sker både här och på andra ställen kring fullkornets nytta för små barn och andra. Men hur är det egentligen med denna vällingen? Är det kanske inte alls bra för henne med välling, men vad ger jag henne istället? Ibland vill hon ha gröt (havregryn) och oftast då på kvällen, men hon vill ändå ha välling oxå.

Åsikter, erfarenheter tips och idéer efterfrågas :heart:
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, du... Det där är ett gissel. Har ni även problem med att hon håller sig och att bajsandet verkar vara en jobbig grej? Det är lite märkligt det där, men jag tycker att många hårda magar och bajsbekymmer uppkommer i och med trotsåldern... Kan det finnas ett samband? Eller är det bara medvetenheten om hela processen och att göra av med saker från kroppen som blir så jobbig.

Mitt hetaste tips är i alla fall Lactulos. Kan ges helt obemärkt i vätska och smakar ingenting. Helt ofarligt eftersom det är bara är utfyllnad i tarmen och alltså inget lavemang eller så. Det blev räddningen för oss. Men prata gärna med BVC också!

Om hon är svår att få i frukt så kanske bebisburkar med päronpuré, katrinplommonpuré osv kan funka? Det är ju lent och gott.

Har du sett den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13709

Där har jag skrivit följande om hårda magar och problem att bajsa:
här kommer "kuren" som funkade för oss:

Backa bandet! Låt honom bajsa hur han vill, dvs i blöjan om det är det som gäller. Berätta att man kan bajsa i toan, i pottan eller i blöjan och att det är han som väljer. Så fort han är redo lägger han bort blöjan.

Bort med alla hot, mutor, förväntningar osv. Det är ingen prestation att bajsa utan något nödvändigt och naturligt. Man är inte duktig alls!!! (jättesvårt, jag vet, men väldigt avdramatiserande).

Bestäm att oavsett om han väljer blöja, potta eller toa så ska man befinna sig inne på toaletten. Ha gärna en leksak eller bok enbart för detta syfte som kan distrahera lite.

Bestäm en tidpunkt när man ska försöka bajsa varje dag. På morgonen, ca 20 min efter frukost brukar vara bäst. Gör stor affär av VALET. Vill du försöka på toan, eller på pottan? Eller vill du kanske ha blöja?

Banna det dumma hårda bajset som gör ont att få ut. Det är bajset som är hårt och dumt. Det är inte hans fel! Låt honom gärna hjälpa er ibland genom att t ex hålla handen när ni har hårt baj (lite skådespelartalanger är här på sin plats! ) Hur är det man gör? Det gör ju ont! Jasså, får man inte knipa? Hur får man ut det då?

Om det sitter en hård förstoppning i tarmen så måste den ut. Det är inget roligt, men inget annat hjälper innan man fått bort denna. Därför måste man tyvärr köra lavemang tills proppen har lösts upp. Men man ska inte använda Microlax som svider på barnen utan ett annat medel som heter Resulax. Måste ni ge detta så gör så här: Ge honom chansen att bajsa. Ta på blöja om det är så han vill ha det. Efter en stund, om inget har kommit, går ni in, drar ner blöjan och säger sakligt och snabbt att "Ojdå, det dumma bajset behöver visst lite medicin. Nu kommer det lite medicin i rumpan så vi hjälper bajset att komma ut". Och så snabbt som ögat in med lavemanget och upp med blöjan igen.

Oavsett var det bajsas så töm det i toan tillsammans. Nu ska vi se, var ska bajset vara någonstans? I toan? Ja, men var hamnar det sen då, när man spolar? Jaha, i havet? Men kan bajskorvarna simma då? Humor kan vara väldigt förlösande! Ni har väl Bajsboken?!

Kör med Lactulos! Det är jättebra eftersom det smaklöst och kan blandas i morgondrickat utan att det märks. Gör alltså ingen affär alls av detta utan ge det bara i hemlighet. Lactulos gör verkligen nytta i tarmen och eftersom det bara fyller ut så stör det inte tarmens funktion på något sätt. Hitta den rätta dosen! Han ska få normal avföring varje dag. Inte för hårt och inte för löst! Har för mig att vi gav 10 ml varje dag för att sedan trappa ner till 5 innan vi slutade helt. Ge detta länge, länge tills han bajsar naturligt och av sig själv. Vi höll på i flera månader.

Se samtidigt över kosten. Inte för mycket mjölmat (pasta är stoppande!), inte för mycket mjölk. Kiwi är jättebra. Katrinplommonpuré på burk blev poppis hos oss sedan vi gjort stor affär av att det såg ut som chokladpudding... Ge extra dricka. Tips är en rolig sportflaska, som det gärna dricks ur. Muta med lite, lite saft eller lättdryck i så att det smakar lite roligare.

Håll ut! Ge inte upp modet och visa INGEN besvikelse, oro eller ledsamhet över läget (Jag vet mycket väl att man känner så, men det är portförbjudet inför barnet!) Jag lovar, helt plötsligt ger det sig...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, du... Det där är ett gissel. Har ni även problem med att hon håller sig och att bajsandet verkar vara en jobbig grej? Det är lite märkligt det där, men jag tycker att många hårda magar och bajsbekymmer uppkommer i och med trotsåldern... Kan det finnas ett samband? Eller är det bara medvetenheten om hela processen och att göra av med saker från kroppen som blir så jobbig.

Mitt hetaste tips är i alla fall Lactulos. Kan ges helt obemärkt i vätska och smakar ingenting. Helt ofarligt eftersom det är bara är utfyllnad i tarmen och alltså inget lavemang eller så. Det blev räddningen för oss. Men prata gärna med BVC också!

Om hon är svår att få i frukt så kanske bebisburkar med päronpuré, katrinplommonpuré osv kan funka? Det är ju lent och gott.

Har du sett den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13709

Där har jag skrivit följande om hårda magar och problem att bajsa:
här kommer "kuren" som funkade för oss:

Backa bandet! Låt honom bajsa hur han vill, dvs i blöjan om det är det som gäller. Berätta att man kan bajsa i toan, i pottan eller i blöjan och att det är han som väljer. Så fort han är redo lägger han bort blöjan.

Bort med alla hot, mutor, förväntningar osv. Det är ingen prestation att bajsa utan något nödvändigt och naturligt. Man är inte duktig alls!!! (jättesvårt, jag vet, men väldigt avdramatiserande).

Bestäm att oavsett om han väljer blöja, potta eller toa så ska man befinna sig inne på toaletten. Ha gärna en leksak eller bok enbart för detta syfte som kan distrahera lite.

Bestäm en tidpunkt när man ska försöka bajsa varje dag. På morgonen, ca 20 min efter frukost brukar vara bäst. Gör stor affär av VALET. Vill du försöka på toan, eller på pottan? Eller vill du kanske ha blöja?

Banna det dumma hårda bajset som gör ont att få ut. Det är bajset som är hårt och dumt. Det är inte hans fel! Låt honom gärna hjälpa er ibland genom att t ex hålla handen när ni har hårt baj (lite skådespelartalanger är här på sin plats! ) Hur är det man gör? Det gör ju ont! Jasså, får man inte knipa? Hur får man ut det då?

Om det sitter en hård förstoppning i tarmen så måste den ut. Det är inget roligt, men inget annat hjälper innan man fått bort denna. Därför måste man tyvärr köra lavemang tills proppen har lösts upp. Men man ska inte använda Microlax som svider på barnen utan ett annat medel som heter Resulax. Måste ni ge detta så gör så här: Ge honom chansen att bajsa. Ta på blöja om det är så han vill ha det. Efter en stund, om inget har kommit, går ni in, drar ner blöjan och säger sakligt och snabbt att "Ojdå, det dumma bajset behöver visst lite medicin. Nu kommer det lite medicin i rumpan så vi hjälper bajset att komma ut". Och så snabbt som ögat in med lavemanget och upp med blöjan igen.

Oavsett var det bajsas så töm det i toan tillsammans. Nu ska vi se, var ska bajset vara någonstans? I toan? Ja, men var hamnar det sen då, när man spolar? Jaha, i havet? Men kan bajskorvarna simma då? Humor kan vara väldigt förlösande! Ni har väl Bajsboken?!

Kör med Lactulos! Det är jättebra eftersom det smaklöst och kan blandas i morgondrickat utan att det märks. Gör alltså ingen affär alls av detta utan ge det bara i hemlighet. Lactulos gör verkligen nytta i tarmen och eftersom det bara fyller ut så stör det inte tarmens funktion på något sätt. Hitta den rätta dosen! Han ska få normal avföring varje dag. Inte för hårt och inte för löst! Har för mig att vi gav 10 ml varje dag för att sedan trappa ner till 5 innan vi slutade helt. Ge detta länge, länge tills han bajsar naturligt och av sig själv. Vi höll på i flera månader.

Se samtidigt över kosten. Inte för mycket mjölmat (pasta är stoppande!), inte för mycket mjölk. Kiwi är jättebra. Katrinplommonpuré på burk blev poppis hos oss sedan vi gjort stor affär av att det såg ut som chokladpudding... Ge extra dricka. Tips är en rolig sportflaska, som det gärna dricks ur. Muta med lite, lite saft eller lättdryck i så att det smakar lite roligare.

Håll ut! Ge inte upp modet och visa INGEN besvikelse, oro eller ledsamhet över läget (Jag vet mycket väl att man känner så, men det är portförbjudet inför barnet!) Jag lovar, helt plötsligt ger det sig...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen, varför blev det två gånger???
susanneethel

Re: Magar, ständigt bekymmer...

Inlägg av susanneethel »

Livans mamma skrev:
Välling dricker hon morgon och kväll (200-400 ml) om dagen. Den är köpt och fullkornsvälling från 1 år. Jag har ju inte missat diskussionerna som sker både här och på andra ställen kring fullkornets nytta för små barn och andra. Men hur är det egentligen med denna vällingen? Är det kanske inte alls bra för henne med välling, men vad ger jag henne istället?
Det kan vara en anledning till hård mage, inte alls ovanligt. Du kan ge 8-månadersvällingen istället.
Livans mamma

Tack!

Inlägg av Livans mamma »

alla som svarar så snabbt!

Ja, men vällingen har jag oxå funderat över, har köpt ett paket med den från åtta månader och ger henne nu. MEN, hon verkar inte bli lika mätt... ...ska hon få mer då eller fortfarande samma mängd :?:

Jag har vart inne och läst tråden du tipsar om Tinis och fått en del tips. Men det här med en bestämd tid... ...känns som att jag förstorar upp det ännu mer då :?

Trotsåldern är helt klart på intågande här, så kanske du har en poäng där...

Hoppas det löser sig :oops:
Kram till er allesammans :heart:
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Vad äter hon på för tider för övrigt? Är hon hungrig när hon ska ha välling? Är hon hungrig kan hon ju få något mättande och en slurk välling efter.

Vindruvor förresten, dom är lite lösande. Iallafall på min son. Russin är också det.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har vart inne och läst tråden du tipsar om Tinis och fått en del tips. Men det här med en bestämd tid... ...känns som att jag förstorar upp det ännu mer då
Nja, precis som jag skrev så vet ju inte jag om det här med att bajsa är en issue för henne, eller om hon "bara" är hård i magen. Det här med bestämd tid är framförallt för barn som medvetet håller inne och inte riktigt vågar, vill eller kan bajsa. Det mönstret behöver man bryta genom regelbundenhet. Men faktum är att alla magar mår bra av regebundna tider, och särskilt små hårda sådana.

Men absolut inte förstora upp... Det är livsfarligt. Det vet jag aaaaaallt om :(
Typiskt är hård mage som följd på att blöjan ska bort. Då är det många som börjar hålla sig, tycka det är obehagligt och det blir en ond spiral. Lägg därtill att det lilla barnet som kommer i trotsåldern börjar haja att detta visst är något viktigt för mamma och pappa och något man kan utmana och ifrågasätta... :roll: Har hon blöja ännu?

/Tinis
2-barnsmor

Inlägg av 2-barnsmor »

Hej!
Här kommer mina tips. Fullkornsvälling brukar ha en lösande effekt på barnmagar, mina små klarar inte av den. Havregrynsgröt brukar jag ge när mina är lösa i magen för jag tror att det binder, det har jag inga belägg för, det är bara så jag lärt mig hemifrån.

Annat att testa är päron, messmör, kiwi funkar suveränt lösande på min kille. Undvik banan.

Det är inte så bra att stå upp och bajsa för då tömmer man inte tarmen helt, då kan de signaler som säger till att man behöver bajsa bli förslöade och inte säga till ordentligt. det leder då till förstoppning och man kan komma in i en ond cirkel. Försök med pottan om det går. Du vet ju när hon brukar behöva bajsa eller sätt er en stund efter maten.

Annars håller jag med föregående, använd lactulos så magen blir mjuk.

Hoppas era problem löser sig :)
2-barnsmor
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"