Frågor inför SHN kur på 18 månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Dexter

Frågor inför SHN kur på 18 månaders

Inlägg av Dexter »

Idag gör vi flera fel - Dexter får välling i sängen och när han vaknar tar vi in honom till oss, och han får välling igen runt 3 :oops: Nu ska vi genomföra kuren och vi har läst boken och tittat på dvd'n. Har lite funderingar.
Dexter gråter när vi går ut ur rummet, ibland så mycket att han kräks. Förstår efter att ha sett dvd'n att om han gör det så får vi byta lakan medan han är kvar i sängen - han ska inte upp! Vi har buffat lite förut så han är van vid det. Ska jag lägga honom på mage och hålla ner honom och buffa eller spelar det ingen roll hur han ligger nu när han är så stor? När kan jag börja ramsa? Om jag lägger honom ner i sängen utan välling börjar han omedelbart att gråta och ställer sig upp. Ska jag försöka lägga honom ner igen då innan jag ramsar? Då blir han ännu mer upprörd... Det hjälper inte att vi stannar kvar i rummet, han gråter fortfarande och vill upp. Är det ok att han står upp i sängen och gråter när vi går ut och ramsar eller måste han vara lugn först?
Tacksam för tips och kommentarer!
Sofia :?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sofia och välkommen hit :D

Vad skönt för er att få ordning på nätterna nu, så att ni får sova ordentligt allihop!
Det allra viktigaste av allt,är att ni är ordentligt pålästa innan ni börjar, så att ni inte står där med en massa tvekan när det är dags! Vänta hellre ett par dagar och plugga på, än att ni kör igång oförberedda. Och här på forumet finns vi alla som gärna stöttar och svarar på dina funderingar!

När man ska kura ett så pass stort barn, så brukar man slopa buffen - men om han nu är van det, så kan ni föralldel buffa natt ett - men sen är det buff-stop :wink: :!:
Första kvällen/natten buffar/solfjädrar (vilket ni nu väljer) ni vid läggning tills han är lugn men inte tills han sover - och ut med ramsan! Ge honom reaktionstid, och så in och göra om igen! Det allra viktigaste är att du ALLTID avslutar med en stabil ramsa, så att det är den som följer honom in i sömnen!
Likaså vid uppvak på natten, in och buffa/solfjädra tills han är lugn, ut med ramsan!
Sen beror det på hur natt ett går, om ni måste använda er av solfjädern natt två - här gäller det att lyssna med hjärnan och inte med mammahjärtat :heart: du får bara gå in näär gråten inte går ner alls, och du måste bryta!
Det är INTE meningen alls att han ska kräkas, ni ska se till att lugna honom innan sånt händer, och första och andra natten har ni buff/solfjäder och arbetar in ramsan, sen tar ramsan över!
Men lova mig nu att läsa på ordentligt :wink: och fråga på om du har fler funderingar!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Dexter

Inlägg av Dexter »

Hej Mia,
tack för snabbt svar - vilken service :D
Ska läsa på lite till innan vi drar igång så att det inte blir någon osäkerhet som får oss att tveka. Såg att Trollet1969 hade en del funderingar som liknar mina så där har jag hittat en massa svar.
Kram så länge,
Sofia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:wink: :thumbsup:
Låter som en utmärkt strategi :!:
Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "