Mitt i kuren och ny användare - tidiga uppvak mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Stina Holmberg

Mitt i kuren och ny användare - tidiga uppvak mm

Inlägg av Stina Holmberg »

Hej!
Min Martin 9 månader och jag(ensamstående mamma) kurar allt vad vi orkar just nu, för att få tillvaron hanterbar. Jag har läst, läst igen, förberett, kollat dvd:n, förberett, fixat avlastning, läst lite till och för 7 dagar sedan startade vi.

Nu undrar jag (trots att jag vet att många frågar) :

1.Hur ska jag göra när han vaknar 05.30 och det är godmorgon 07.30.
En pangramsa ger ingen effekt (mer än möjligen mera skrik) Och solfjäder fungerar definitivt inte. Och jag kan förvisso låta honom skrika i 2 timmar, men hur ska jag kunna ta upp honom sen när man inte ska ta upp ett skrikande barn ur sängen. Och nä - han är inte tyst tillräckligt många sekunder för att jag ska hinna göra morgon utan att mötas av en rödgråten, förtvivlad unge. Han hör inte en eventuell väckarklocka, eftersom han ger ljud ifrån sig så högt. Att göra andra ljud i huset gör bara att han hojtar ÄNNU mer. Här är jag otroligt rådvill...

2. Nattningen ska enligt handboken ta 2 minuter vid det här laget. Nu ikväll var åttonde nattningen. Det har tagit 60, 8, 6, 27,3 17,4 och ikväll 25 minuter. Jag gör så likadant det bara går och kan inte se varför det blir så ojämnt. Någon teori?

3. Ramsan. Svårt att låta ramsan få sista ordet. Behöver tips. Han tar fortfarande ny sats så fort jag bekräftar (dag 1,4,6 o 8), jobbar upp sig och tar i så han spricker på tredje versen... Vad göra?

Möjligt är att jag inte använder forumet på rätt sätt/placerar inlägget rätt. Kan inte kotymen här än, men eftersom jag är ensam och inte har någon hemma att bolla med och peppa tillsammans med så vädjar jag om lite hjälp...

säger Stina med ljuvlig och just nu snusandes Martin
Stina
frivilligt ensamstående mamma
med Martin född februari 07
och Klara född mars 10
Veronica

Inlägg av Veronica »

Hej du.

Ja, jag undrar lite vad jag ska svara till dig, jag vill nog bara säga att du ska fortsätta köra på, förr eller senare löser det sig!

Allt går inte heller enligt handbokens tidtabell, alla barn är ju olika. När jag kurade mitt andra barn så blev det enorma förbättringar redan efter första natten, MEN allt tog nog tre ggr så lång tid som det stod i beskrivningen. Inte förrän efter ca 3-4 månader kände jag att hon var en "säker sovare", hon kunde fortfarande vakna mitt i natten o gråta en timme eller vakna en timme för tidigt helt utan anledning.

Men det ger sig tillslut, ni har ju knappt börjat än!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vad otroligt starkt jobbat att köra kuren helt på egen hand, för den kräver sin kvinna kan man säga! :wink:

Tidiga uppvak får mångra dras med länge, och här är det en stor skopa tålamod och en stor tillit till det lilla (ehum nåja inte så lilla längre) barnet. Du väljer en strategi och håller dig till den, det kan ta ett tag innan den ger utdelning. Jag har alltid gjort så här:
*KOLMÖRKT i rummet, tejpade sopsäckar och mörkläggningsrullgardin.
*Svalt i rummet
*EN glad hurtig ramsa vid första pip(x4), sk pangramsa.
*Sedan INGENTING som har med barnet att göra, för på natten händer just INGENTING! Alltså inte in i rummet och solfjädra eller annat.
*Om han verkligen BER om hjälp, alltså är genuint ledsen DÅ kan du ramsa EN gång till, inte mer.
*Kör in en väckarklocka som ringer samma tid utanför hans rum, när klockan har ringt går du in i rummet oavsett om han fortfarande är ledsen. Snart förstår han att morgonen inte kommer förän klockan ringt, att det spelar ingen roll hur mycket jag försöker skrika mamma till mig :wink:
*GLATT återseende, party VARJE morgon!

Håll dig till det, så kommer det att ge utdelning. Is i magen bara! :lol:

Det kan ta ett tag för barnet innan poletten trillar ner, och han verkligen förstår hur underbart skönt det är att lägga sig och sova! Så försätt jobba på med attityden -den självklara och ös på med skrattet till go nattet, det kommer att ge sin inom sinom tid!

Ramsan är inte en samling magiska ord som bara fungerar utan det är upp till oss att få den att "ta". Alltså du fortsätter att jobba med den tills den fått sista ordet och får sätta pungt, det ska vara det sista barnet har med sig in i sömnen. När sonen har köpt det och börjar tystna på "vanliga" ramsan då stryker du bekräftelseramsan och drar ihop den med vanliga, men saktar ner och mjuknar av sista versen på ramsan!

Lycka till! :thumbsup:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Stina Holmberg

Hej igen och tack för tips!
Nu ska vi in på sista natten i kurens 12 dygn. Jag har följt råden; pangramsat och sedan gjort ingenting. Två morgnar funkade det bra - han beklagade sig i ca en timme men somnade om så att jag kunde väcka. Sedan har det varit lite upp och ner, men generellt går det åt rätt håll tycker jag. Väckarklocka (i samma rum eftersom vi delar rum) ringer samma tid varje morgon och jag gissar att det kommer att ge resultat så småningom.
Något jag upptäckt är att han faktiskt är hungrig på morgonen - JÄTTEhungrig och jag börjar misstänka att det är en del av problematiken. Jag ammar honom fortfarande och nattslurken är bröstmjölk. Skulle vilja att det var välling, men den lille mannen tycker inte att det är gott. Hur göra?

Annars måste jag säga att det har gått superbra (trots att jag är ensam med honom). Vår tillvaro är trevligare nu. :)

Stina med Martin som ska vakna nu 10.45
Stina
och Klara född mars 10
fjällström
Kontakt:

välling

Inlägg av fjällström »

Hej och välkommen :D
Så bra att det går åt rätt håll för er! Det gör det alltid, men ibland kan det ta lite längre tid bara :wink: Angående vällingen så skulle jag göra så att jag skulle servera välling på morgonen till att börja med. Då brukar de vara riktigt hungriga och tar oftast det som erbjuds. Sen skulle jag bjuda på det även till kvällen.
Lycka till!
Maria
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ni jobbar ju på toppen! :D

Hur äter han annars? Tider? Jag ammade två-tre mål och matade två matmål i den åldern. Det stod han sig fint på. Mitt hetaste vällingtips är annars att planda vällingpulver och ersättningspulver. Ersättningen är söt och mjuk, så det är en bra inkörsport. Börja men lite välling och mycket ersättning och fasa ut ersättningen allt eftersom!

Han är för stor för att vakna av hunger, men det är klart att aptiten kanske hinner växa till när man varit vaken en stund. Men jag tycker ändå inte att du ska ha den vargen hos dig. Det här är vanliga vargtimmesuppvak, och de löser sig i sinom tid.
Stina Holmberg

Jag tror inte heller att han vaknar av hunger, men jag gissar att det blir svårare o svårare för honom att somna om efterhand som kvartarna går där på morgonen - OM det nu är hunger som spökar...

Han äter nu:
07.15 frukost (bröstmjölk)
09.30 Fika (½ banan eller bröstmjölk)
11.30 Lunch (1-1,5 dl mat+0,5-1 dl frukt)
13.00 Fika (ibland bara)
15.00 Gröt (stor portion)
17.30 Kvällsmat (1-1,5 dl mat+0,5-1 dl frukt)
18.45 Nattslurk

Angående vällingen och tips så tror jag att jag ska prova med att ge på morgonen när han uppenbarligen är hungrig. Han tar nämligen inte ens bröstmjölk serverat på något annat vis än i originalförpackning, så att blanda med välling med ersättning känns inte som gångbart.

säger
Stina som är så tacksam för detta forum
Stina
och Klara född mars 10
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag ser att du har ganska många och täta mål, det optimala för att hungern ska hinna jobba upp sig så att det finns aptit för massa mat är att ha 5 mål om dagen, fördelat med 3-4 timmar mellan målen. Kvällsslurken får komma ganska nära middagen, det gör ingnting.

Tex.
7.00 frukost
11.00 lunch
14.00 mellis
17.00 middag
18.30 kvällsslurk.

Jag har haft en flaskvägrare jag med och jag har provat allt, tillochmed sockrad saft, men inget funkade. När han var 10 mån började han äntligen drickvälling och nu älskar han sin "lällä".
Fram tills dess har jag alltid gett mosad banan som kvällsslurk med en amningssluk till och det sover man gott på!

//Malin
Stina Holmberg

HEJ!!!
Rapport vecka tre och TACK för hjälp hittills...

Först; det är mycket möjligt att schemat och mattider skulle kunna se annorlunda ut, MEN det är inte läge att ändra och trixa nu. (2 veckor sedan jag startade)

Läggningen fungerar numera utmärkt :) Från att jag lägger ner honom tills jag bekräftar går det bara några minuter. Härligt!

Dom tidiga uppvaken jobbar vi med. Han protesterar med jämna mellanrum från kl 05 VARJE morgon fram tills klockan ringer. Han är inte glad när jag gör morgon, men inte heller jätteledsen. I början av kuren kunde jag få väcka honom vissa morgnar vilket var jättemysigt och faktiskt glatt, men det är ett minne blott för nu studsar han upp till stående så fort jag tar ett fotsteg...
Tålamod stavas det va?

Ny fråga nu:
Från att ha sovit i långa pass (första veckan på kuren) utan ett knyst är vi tillbaka (?) i någonslags missnöjesnätter. Han somnar gottgott efter skratt kl 19 men har sedan en period runt 22-23 och en period 01-02 samt 05-07 så han "vaknar" MASSOR av gånger. Det kan röra sig om 7 ggr/timmen. Han bökar o gnäller, ömsom gråter och hojtar. Om jag "struntar" i honom somnar han om, men vaknar som sagt efter en liten stund igen. Om jag ramsar somnar han också om, men vaknar ändå efter en liten stund. Hur vaken han egentligen är vet jag inte, men JAG är definitivt vaken (och grannarna fick jag veta).
Hur ska jag tackla detta? (känns inte som att ramsa 7 ggr/h är ngn bra idé)

undrar

Stina med Martin, just nu i en böktimme :(
Stina
och Klara född mars 10
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det kan vara yttre omständigheter som rör till det om nätterna just nu, men nattliga uppvak föra 04 får han sköta själv så långt det går, och uppvak efter 04 bemöts med en sk pangramsan. Håll dig till det så kommer det att gå över, det kommer att komma perioder där sömnen kanske blir lite sämre och då är det dessto viktigare att man som förälder står stadigt och visar hur det går till här i världen. Förstår du hur jag tänker?

//Malin
Stina Holmberg

Hej igen!
Ja, jag tror jag förstår. Dessutom var det just det jag "ville" höra, dvs att han får sköta det själv så långt det bara går.

Inatt sov han över vargtimmen av bara farten, vilket jag glatt konstaterade när klockan ringde. Så idag finns det en extra taggad och utvilad mamma som vargarna ju kan försöka reta nästa natt :)
Stina
och Klara född mars 10
Gäst

Inlägg av Gäst »

Heja Stina! Vad otroligt duktig du är. Jag hade aldrig orkat kura utan käre maken vid min sida. Imponerad!

Tror du att även ni är i den berömda 8-månadersångesten? Det rör ju verkligen om i sömnen och dom flesta kan vittna om många uppvak helt plötsligt.

Har du koll på den totala dygnssömnen? Jag märker många uppvak när lillan har blivit för stor för sitt schema... det har alltid varit några veckor innan det i teorin är dags att dra ner på sömnen.

Och så maten förstås. Bröstmjölk som kvällsslurk är ju lite tunt, så kämpa på med flaskan bara. Rätt vad det är tar han den (speciellt om det inte erbjuds något alternativ... :roll: )

Kram!
Stina Holmberg

liten rapport

Hej och tack för pepp och råd...

det är faktiskt ovärdeligt när man inte har ngn att diskutera med. Vänner o bekanta kommer med massa "tips" men dom är inte inlästa, än mindre erfarna av SHN, så det nyttar inte mycket till.

Vi kämpar på. Snart tre veckor sedan starten. På det hela taget är jag egentligen oehört nöjd. Min kille befinner sig i sin säng 12 timmar varje natt. Han somnar själv, och somnar om själv. Han äter som en häst på dagarna och är mer nöjd med det mesta...
Men fortfarande vaknar/vaknar han till många ggr varje natt. Gråter och bökar 1-2 minuter för att sedan somna om. Sen tar det ibland 5 minuter, ibland 2-3 timmar innan nästa gång. Jag försöker hitta mönster, men jag kan inte, och kanske går det inte...

Och vi jobbar på med tidiga uppvak och välling-träning :)

FRÅGA: hur gör jag bäst om vi vill vara borta en kväll lite längre (dvs förbi hans läggtid)?

Det ska tilläggas att som grädde på moset så började han gå igår, bara drygt 9 månader gammal... hans mamma hinner inte med i svängarna
:D

/stina mitt i Idol
Stina
och Klara född mars 10
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag skulle ta med vagn eller resesäng och lägga som vanligt. Sen är det bara över i bilstolen och hem och så över i sängen och en ut ur rummet. Som den naturligaste sak i världen. Min lilla brukar alltid vakna när hon blir förflyttad, men vad gör det... hon somnar alltid om när hon kommer hem i sängen igen.

Går han redan???? Det var det värsta! :shock: :D

/Tinis
Stina Holmberg

Tinis mfl...

Japp, han går... inte långa promenader (tack o lov) dock. Jag har inte tränat med honom kan jag meddela för jag tycker egentligen att han kan vänta... Han har lärt sig alldeles själv. I SHN-boken står det att när barnen börjar sova bättre så blir också utvecklingen gynnad... TACK GUD att jag inte kurade i somras - då hade han kanske varit i puberteten nu ;)

Funderingar:
Ska prova med att ta med vagnen... men läggningen blir ju ändå helt annorlunda. Inget bad och inte mörka rummet hemma... Men tiden blir ju densamma och skrattet... fast jag lär få vagna honom till sömns... annars kliver han ur...

Stina
som ikväll har tagit ett långt och efterlängtat bad för första gången på mycket mycket länge
Stina
och Klara född mars 10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"