sömnbehov vid 2 1/2 år

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jennifer

sömnbehov vid 2 1/2 år

Inlägg av jennifer »

Jag letar på forumet efter sömnbehov för lite större barn men hittar inget. Hur mycket räknar ni med att en 2 1/2 åring behöver sova? Min pojke går på dagis fyra dagar i veckan och där sover de middag redan kl 11. Det är för tidigt för honom och därför somnar han inte, men vilar en timme ungefär. Detta betyder att han nästan aldrig sover middag längre, men jag känner att han nog skulle behöva det ett tag till, speciellt nu när det är vinter och mörkt, då blir man ju tröttare. Hans sovtider på natten är 20.00-08.00. Då skulle det kanske räcka med en 20-minutare när jag hämtar honom på dagis vid 15.00? Vad tror ni? Det blir ju problem att somna på kvällen om han sover länge på eftermiddagen. Eller borde 12 timmars nattsömn räcka för honom nu? Det är så han har haft det sedan i somras, men lite gnälligt (eller ganska mycket) blir det vid middagstid. Tacksam för tips och synpunkter.
Mamma till tv? pojkar f?dda i april -02 och maj -04
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag vet faktiskt inte fakta på större barn.
Kan bara gå till mig själv.
Min Clara 3,5 år sover 11,5 timmars natt och 1,5 timmars middag fortfarande! Hon skulle aldrig orka med dagen annars! (och det är skönt för mig med, med en paus mitt på dagen :wink: )
Jag tror definitivt han är för liten för att orka dagen utan någon middagssömn alls, han är för liten för det.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Anna :D

Sover han verkligen sina 12 tim natt :?: I så fall borde det räcka med en 20-minuters (vid samma tid) på vardagarna, som du kunde tänja lite på på helgerna med hjälp av marginalkvarten åt båda hållen; då fick du ihop en 45-minuters. Och skulle också kunna dra till med en 1,5-timmeslur någon gång när du tycker det behövs.

Det är svårt att ange exakt sömnbehovstid för folk över året - en 1,5-åring t ex både behöver och inte behöver en fm-lur utöver middagssömnen (om just det står en hel del i Barnaboken). Saker håller på att ändras - det sammanlagda sömnbehovet är fortfarande ca 13,5 tim hela första året, men det tar tid för lurarna att möbleras om till bara en. Små barn kan liksom vi vuxna ha dagar som är tröttare än andra :!:

Jag har behållit 1,5 tim-luren långt upp i småbarnsåren. Det behövdes för att jag skulle kunna jobba, och det var skönt för barnen med en rejäl paus. Jag skar alltså hellre en aning på nattsömnen än kortade ner eller tog bort den långa middagsluren.

(Än i denna dag tar mina medelålders ungar gärna en 20-minuters då och då... :D Vilket motsvarar 1,5 tim nattsömn för en vuxen.)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till tre kottar
Kontakt:

Kan man verkligen vara SÅ exakt

Inlägg av Mamma till tre kottar »

Anna W skriver att sömnbehovet för en 1½åring är 13,5 timmar. Det låter visserligen inte orimligt, men kan man verkligen vara så exakt. Ja menar, barn är ju olika och därför måste ju behoven också skilja sig lite, eller hur?
Mamma till fyra kottar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det kanske skulle vara mer pedagogiskt att skriv mellan 13 och 14 timmar, men Anna väljer att ha ganska exakta mått (även om hon skriver ca).

Det jag tolkar in i det är att det faktiskt inte skiljer så mycket på BEHOVET av sömn mellan olika barn. Däremot är det ju skillnad på hur lätt barn har att komma till ro.

De som har svårt att komma till ro och därför sover mindre behöver ÄNNU mer hjälp att få till sömnen. Utvilade barn sover bättre än trötta - hur konstigt det än låter. - fast det vet ni ju redan...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Ack ja, Mamma till tre kottar, en del små barn äter en hel barnmatsburk, andra bara en halv. Men äta måste de.

En del vuxna (kannibaler, gula, röda, svarta, byråkrater, städerskor, kineser, statsministrar, uteliggare, rymdfarare, aboriginer, småbarnsmammor) sover bara sju timmar. Eller sex. Eller fem. Eller fyra! Men sova måste de.

De flesta vuxna sover - eller behöver sova - ca åtta tim/natt. För såväl det psykiska som det fysiska välbefinnandets skull bör denna nattsömn vara sammanhängande.

Människor (även barn, som också är människor, om man säger) är verkligen otroligt olika. Det märkliga (?) är att de alla - vi alla - behöver äta varje dag och sova varje natt. Allihop. Utan undantag. För att må bra.

Av den anledningen är svält och sömnförbud av hävd utmärkta tortyrmedel i krig.

Barn är inte gjorda av något annat än vi vuxna.

Tänkt på det?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Ack ja, Mamma till tre kottar, en del små barn äter en hel barnmatsburk, andra bara en halv. Men äta måste de.

En del vuxna (kannibaler, gula, röda, svarta, byråkrater, städerskor, kineser, statsministrar, uteliggare, rymdfarare, aboriginer, småbarnsmammor) sover bara sju timmar. Eller sex. Eller fem. Eller fyra! Men sova måste de.

De flesta vuxna sover - eller behöver sova - ca åtta tim/natt. För såväl det psykiska som det fysiska välbefinnandets skull bör denna nattsömn vara sammanhängande.

Människor (även barn, som också är människor, om man säger) är verkligen otroligt olika. Det märkliga (?) är att de alla - vi alla - behöver äta varje dag och sova varje natt. Allihop. Utan undantag. För att må bra.

Av den anledningen är svält och sömnförbud av hävd utmärkta tortyrmedel i krig.

Barn är inte gjorda av något annat än vi vuxna.

Tänkt på det?
jennifer

Inlägg av jennifer »

Tack för alla svar! Nu har han varit sjuk i snart en vecka och har därför sovit mycket på dagarna av naturliga skäl. Jag tänker följa era råd och återinföra middagssömn framöver. Anna W svar om att låta det vara 20-minuters lurar som förlängs vid behov, var det spår jag redan var inne på innan jag skrev mitt inlägg.

"Poletten håller på att trilla ner " hos mig nu. Jag menar det här som AW skriver om att det är du som mamma/pappa/vårdare som bestämmer hur barnets rutiner ska se ut (utifrån barnets behov). Det är så självklart men ändå så svårt. Förut tänkte jag mer att, "jaha nu har sonen bestämt att han ska sluta sova middag. Ok, då behöver han väl inte det då." Men så är det ju inte, han kan ju inte själv ta ansvar för en sån sak. Däremot måste jag ju se till att han får rätt förutsättningar för att sova middag. Självklarheter? Ja, men det är så många som tycker annorlunda (barnet bestämmer själv, de tar sig den sömn de behöver osv). Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Tack igen! //jennifer
Mamma till tv? pojkar f?dda i april -02 och maj -04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"