"Illskrik", hur bemöta?

Skriv svar
K-lina

"Illskrik", hur bemöta?

Inlägg av K-lina »

Hej! Jag har en fråga om "skrikande" och vet inte riktigt var jag ska skriva inlägget eftersom detta handlar om skrik både dagtid och efter läggning. Men så här är det iallafall:

Min tvååring ( i december) har natt mellan halv åtta och halv åtta. Detta har strulat ett tag då han vid läggning till och från ligger och tjoar/hojtar och liksom "illskriker" i sängen i upp till en och en halv timme. Och jag tycker inte att något av de sätt vi väljer att bemöta detta på, fungerar. Vi har:
¤ Ignorerat.
¤ Sagt ramsan, (lite smått irriterat så där)...
¤ Stängt dörren när han "illskrikit" för att öppna den direkt när han istället blir ledsen och börjar gråta.
¤ Gått in och lagt tillrätta och sagt ramsan.
¤ Tillslut, rusat in och mer fräst att han ska vara tyst och ligga ner och sova!
(Detta känns inte alls bra och fungerar förstås inte alls heller.)

Han reagerar ungefär likadant på alla ovanstående punkter. Är tyst en stund för att sedan stötvis återuppta "illskrikandet"...

Ibland känns det som om skrikandet beror på att han inte är riktigt trött, utan liksom är irriterad över att inte kunna somna. Han sover fortfarande en och en halv timme (12.30 - 14.00) på dagen, är det dags att dra ner på det nu?

Skrikandet på dagarna handlar om att han rätt som det är "illskriker", ett plötsligt jättehögt ljud som nästan får det att slå lock för öronen. Detta gör han fleraflera gånger per dag och i olika situationer. Han pratar inte än och det känns som om han använder skriket som ett sätt att liksom påkalla uppmärksamhet eller att uttrycka missnöje. Jag reagerar ofta genom att impulsivt rätt irriterat "hyscha" honom. Detta fungerar inte.

Ni alla kloka, hur ska jag göra?
Mamma till pojke född 2005-12-20 och flicka född 2007-07-18!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej! Jag tycker det verkar som om skriket används för att kommunicera och påkalla uppmärksamhet. Sömnen är inte i överkant, så den tycker jag inte ni ska dra ner på. Men börja med att bestämma ett förhållningssätt till hans illvrål, och kör konsekvent med det. På barnafostran finns många trådar om skrik, jag ska länka några till dig i ett skilt inlägg. Vad gäller nattningen så skulle jag säga så här:

Ingrip bara om han är ledsen. Så länge han vrålar för vrålandets skull, eler för att påkalla uppmärksamhet, ignorerar ni. Därför att på natten händer ingenting. Redan en ramsa kan för honom kännas som underhållning, och därför menar jag att ni ska låta honom vråla "ifred". Ledsen pojke betyder ramsa. SOm ni märkt har det ingen effekt att gå in. Det är inte det han vill heller. Han frågar. Och ni ger det rätta svaret genom att i handlig visa att på natten händer ingenting.

Hör gärna av dig igen så jag får höra hur det utvecklar sig!

Länkar kommer.

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
K-lina

Inlägg av K-lina »

Å, tack så mycket för svar och för länkar! Nu har vi (maken och jag) pratat ihop oss och bestämt att vi kör med ignorering ikväll! (Och kvällarna framöver I guess...) Jag ska läsa bifogade länkar lite mer noga så hör jag av mig och talar om hur det går! TACK!!
Mamma till pojke född 2005-12-20 och flicka född 2007-07-18!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"