Hej
Har haft kvar spjälsängen till den stora sonen, men nu börjar han bli för stor och tung för den lilla sängen. Han är nu 3.5 år och ganska lugn. Jag har gått och väntat på en ny trotsvåg men ännu har ingen dykt upp sedan i våras/försommar. Kan det vara lämpligt att byta till större säng eller ska man tro att det kommer en ny våg av trots innan han tagit sig igenom trotsåldern?
På kvällarna kan han vara lite av en trixare och ska upp och kissa några varv innan han kommer till ro. Har försökt göra det så tråkigt som möjligt med potta på rummet och kissa i mörkret så det har funkat ganska bra. Likaså med hans önskan om att småprata då han inte kan somna direkt. Det tar vi imorgon...
Men vad tror ni, kan det vara lämpligt att byta säng eller böär jag vänta ytterligare lite?
Tacksam för råd.
Tina
Byte från spjälsäng till juniorsäng
Byte från spjälsäng till juniorsäng
Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
Albin 0607 kurad jan -07
Albin 0607 kurad jan -07
Hej!
Vi bytte säng när Vera fyllde 3. Hon fick den i födelsedagspresent
De första nätterna gick förvånansvärt bra, men efter ett tag så började hon trixa lite med vatten, kissa, kan inte sova osv. Jag gick på det några gånger, men sedan fick det vara nog och sedan dess har det gått bra.
Hon går upp och kissar på natten ibland, men nu håller vi på att lära henne att hon inte behöver väcka någon för det. Det börjar bli bättre...
En sak som vi har infört sedan ett tag tillbaka är att hon vill prata lite innan vi går ut ur rummet. Det tar ändå inte mer än 2-3 minuter, men har blivit en liten mysig avslutning på dagen, som gör att jag med gott samvete kan säga att vi pratar mer imorgon, om hon skulle ropa igen.
Jag tycker att du ska byta om det känns bra. Förvänta dig inget annat än att det ska funka. 8)
/LO
Vi bytte säng när Vera fyllde 3. Hon fick den i födelsedagspresent
De första nätterna gick förvånansvärt bra, men efter ett tag så började hon trixa lite med vatten, kissa, kan inte sova osv. Jag gick på det några gånger, men sedan fick det vara nog och sedan dess har det gått bra.
Hon går upp och kissar på natten ibland, men nu håller vi på att lära henne att hon inte behöver väcka någon för det. Det börjar bli bättre...
En sak som vi har infört sedan ett tag tillbaka är att hon vill prata lite innan vi går ut ur rummet. Det tar ändå inte mer än 2-3 minuter, men har blivit en liten mysig avslutning på dagen, som gör att jag med gott samvete kan säga att vi pratar mer imorgon, om hon skulle ropa igen.
Jag tycker att du ska byta om det känns bra. Förvänta dig inget annat än att det ska funka. 8)
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Tack för svar och råd
Jag tycker det känns bra. Har gått och väntat på en ny trotsomgång men det verkar inte komma. Så då ska sonen få en ny säng. Han är ju stor kille nu! Äter på stor tallrik, med bestick och utan gafflar. klart han ska ha en stor (lite större i alla fal) säng också
Tina
Jag tycker det känns bra. Har gått och väntat på en ny trotsomgång men det verkar inte komma. Så då ska sonen få en ny säng. Han är ju stor kille nu! Äter på stor tallrik, med bestick och utan gafflar. klart han ska ha en stor (lite större i alla fal) säng också
Tina
Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
Albin 0607 kurad jan -07
Albin 0607 kurad jan -07