Lugna ett-åring i sängen

Skriv svar
Sidda75

Lugna ett-åring i sängen

Inlägg av Sidda75 »

Alice som nyss blivit 13 månader har inte haft några probelm med läggningar. Är så kvällstrött och är glad när vi börjar busa och sedan lägger henne skrattandes i sin säng.

De två senaste kvällarna har hon som vanligt lagts skrattandes i sin säng men sedan har hon protesterat ordentligt :shock: Jag har ramsat men den har inte tagit alls. Hon har blivit jätte, jätte ledsen :cry: När jag gått in för att lugna kryper hon runt i sängen och sätter sig och skriker. Hon är helt skärrad och pekar mot dörren. Går inte solfjädra då hon blir rasande :twisted: Undrar nu hur jag lugnar henne i sängen :?:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Hur ser erat schema ut?

Kram Lua. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej!

Sovschemat ser ut så här:
07:00 Morgon
12:30-14.00 Middagslur
19:00 Gonatt

Jag har precis tagit bort förmiddagsluren och hon har varit ganska trött men det har funkat de senaste dagarna. Hon har ensamlekt på morgonen och ibland tagit sig en liten lur på eget bevåg. Dock har hon vägrat ensamleken de två senaste dagarna samtidigt som hon inte velat lägga sig. Idag skrek hon lite då jag la henne inför lunchluren. Dock tystande hon direkt efter ramsan och somnade. Det känns som hon blir jätte arg när hon ska sova, att hon inte riktigt har tid att sova, trots att hon är trött.

Hon hålller på att krypa otroligt mycket nu (har varit lite sen med det motoriska så hon började krypa ordentligt för några veckor sedan) och det känns lite som hon är i en utvecklingsfas nu och inte tycker att hon har tid att sova riktigt.

Kan ju även erkänna att jag tagit upp henne lite senare en sju den senaste veckan.:oops: Ska ta upp henne sju imorgon och se om det är där skon klämmer.

Känns dock som det är något med sängen hon inte gillar just nu. En varg som smygit sig dit. Eller rättare sagt så har vargar smygit sig på mamma. Har nog väldigt mycket med min attityd att göra. Ser det klart nu när jag skriver här :wink: Måste peppa mig själv för jag vet ju att hon egentligen är en SS :wink:

Igårkväll var det åter stora protester vid läggningen. Hon skrek, jag ramsade, gick och gjorde lite hushållsysslor, ramsade egen, lyssnade av skriket och ramsade. Hon somande efter ungefär 10 minuter men då hade hon skrikit mycket :cry: Känns inte kul att avsluta dagen så.

Det jag funderar över är när hon skriker riktigt mycket och är LEDSEN och ramsan inte verkar ta. Hur lugnar jag då :?: Hon kryper ju runt som sjutton i sängen och sätter sig upp. Känns som om jag gör bäst i att inte gå in till henne. Blir så frestad att ta upp henne då eftersom jag inte kan lugna henne i sängen. Om jag går in och ska lägga till rätta blir det mer en dragkamp mellan oss. Hon kommer definitivt inte till ro.
indra

Inlägg av indra »

Sidda, Teo var likadan när han höll på att krypa i början, jag avakta, med att gå in,han blev mer upprörd då, ramsa ej heller utan kunde vänta i fall det höll på länge. Han kunde vkna på natten oxå o gallskrika men det löste han själv, vi fick ej heller till riktigt skrattet till godnattet ett tag, men sen släppte det bara, o han sov som en prins igen (håll på i ca 1 vecka sen blev det bättre). Han blev likadan när han lärde sig gå.. Nu i dag var han ledsen igen, men det kändes som det bara var övertrötthet, sluta att gråta några sekunder efter vi avsutat ramsan, är nog lite vintertrött av sig. Hoppas det löser sig. Kram.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Glömde berätta om ensamleken: den krångla när han lärde sig krypa o gå med, kom i håg att han stod upp o gasta smågrina i spjälsängen när han kröp på ensamleken, korta ner den med 45 min. i stället för en timma, gick in o presentera leksakerna o hade med mig något nytt till han i bland. Men i bland blev mer ledsen då när jag skulle lämmna han igen trots mina försök att vara glad så funka det icke på min lille Teo [-( .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Sidda!

Orsaken till att hon pekar mot dörren när du kommer in är att hon inte vill ha dig inne i rummet! Hon vill att du ska stå på din vaktpost utanför! Jämför med guiden i djungeln, och du som sover i tältet med lejonen rytande utanför :wink:

Använd ramsan. I övrigt tilltro till lilla barnet. Lägg henne med marginalkvart så hon inte hinner bli för trött nu när ni infört nytt schema. Ha lite tålamod så kommer detta att sätta sig :wink:

Om du upplever detta väldigt jobbigt kan du hålla dig väldigt nära hennes rum efter nattningen och arbeta där med något som hörs lagom mycket. Så behöver hon inte ställa frågorna "är du där? Håller du vakt?". Hon HÖR att du håller vakt!

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack för era svar!

Idag gick läggningen suveränt utan några frågor :D Då pappa har brytit av hälsenan och inte längre tar upp henne strax innan sju på mornarna har jag som är riktig trötter på morgonen dragit mig lite extra och tagit upp henne kvart över och ibland har klockan faktiskt blivit närmare halv åtta :oops: Kanske var det detta med schemat som spelade in i samband med att hon inte riktigt tycker hon har tid att sova när hon kan krypa och testa diverse nya saker. Dessutom kände jag att attityden var på plats igen ikväll 8)

Så suveränt att detta forum finns =D>
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"