Vaknar flera gånger på natt

Skriv svar
sepia

Vaknar flera gånger på natt

Inlägg av sepia »

Min son på 2,5 år vaknar flera gånger per natt o kommer till vår säng. Flera gånger går vi och lägger honom tillbaka. Sen framåt 3-tiden har vi alldeles tuppat av o orkar inte mer, då kommer han o smyger sig ner o lägger sig brevid oss igen. Hur gör man för att bli av med detta? När han vaknar skriker han också ofta om att han vill tex ha hjälp med täcket, gå på pottan,torka näsan med mera men blir aldrig nöjd.

Detta problem verkar alltid uppkomma i samband med att jag är höggravid. När jag var höggravid förra sommaren vaknade han o skrek o ville sova brevid oss och nu när jag är höggravid igen, gör han likadant...
3-barnsmamma till 1 pojke 050418, 2 flickor 060720 och 071101
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej! Jag ser att du inte fått svar och skriver hur vi gjort. Jag läste för länge sen i en tidning ett råd från en klok människa (Anna Wahlgren) tipset att lägga en madrass på golvet bredvid föräldrasängen. Så småningom tröttnar ofta barnet och föredrar sin mjuka goa säng...Det funkade på vår sessa. När hon vill snyta, kissa osv hjälper vi henne men pratar inte mer än nödvändigt. Svarar lite av en ramsa alá "godag yxskaft" att nu är det dags att sova. För "på natten händer ingenting". Det brukar funka. Hoppas du får fler utförligare svar om du vill slippa madrassen...
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Ps. Som jag minns det var det Anna Wahlgrens tips, men det var inte hennes första hands val med madrass utan mer ett nödtips. Säkert kan någon "kurare" svara mer utförligt. Ds
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Åh förlåt, vad skulle jag in här och svara för :oops: Kan man ta bort inlägg :?: Det är nog meningen att bara kurare ska svara. Jag kanske gör mer skada än nytta :!: Glöm mitt inlägg och lyssna på en kurare istället. Fölåt igen :oops:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära söta :heart: Inte ska du gå in och be om ursäkt :roll: :!: Det är inte alls "meningen att bara kurare ska svara". Och du gör verkligen inte "mer skada än nytta" :!: Vet du vad :shock: Dina synpunkter är värdefulla :heart: och högst värderade.

Sedan är den där lilla detaljen med madrassen inte min :oops: Jag tycker ju att sömnen är barnets egen och bör helgas och fredas i lugn avskildhet, fredad för "vargen" - jag har aldrig förstått poängen med madrasser på golvet, varken för barnet eller föräldrarna :roll: :oops: :shock: Men det är jag, det. Jag tycker livet kan vara så mycket enklare, säkrare, klarare och tryggare.

Men TACK för ditt engagemang och tro för allt i världen aldrig mer att din röst inte skulle vara värd att höras :wink: :lol: :heart:

:D sepia - kör en lien minikur för äldre barn, tycker jag. Han behöver slippa sin oro. Han måste få veta vad som gäller, så att han tryggt kan slå sig ner i det. Han ståller frågor hela tiden och ni måste ge för honom nöjaktiga svar på dem, i handling.

Slocknar ni medvetslösa och märker inte när han kommer, så installera ett trådlöst larm från Claes Ohlson - har glömt vad det heter - som säger till, högt och ljudligt, när lilla barnet passerar ett visst utrymme från sängen. Ni vaknar och kan reagera som på en olyckshändelse. "Oj då, är du uppe och går? Hopp i säng! Sov så gott, vi ses i morgon!" Och då ska han krypa i säng själv, inte lyftas, och få med sig en betryggande ramsa när ni går à la goddag yxskaft, x 4, precis som sömnlös skrev här ovan :wink: :sleep: :lol:

Det är inte så konstigt. Det handlar om enkel betingning. På natten sover man, är budskapet. Allt man möjligen vill avhandla och behöver utreda tar man hand om på dagen.

:heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"