Kura tvååring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bettty

Kura tvååring

Inlägg av Bettty »

Hej!

Jag har kurat lillasyster nu med hur bra resultat som helst :!: Sover 12 timmar om natten, som en liten prinsessa. Storasyster däremot är inte kurad, funderar på om jag måste göra det nu.
Läggningen är aldrig problem, hon lägger sig och somnar fint av sig själv, men på nätterna vaknar hon ofta... Hon gallskriker och är arg i sömnen, antar att hon drömmer.
Som det är nu sover hon i egen säng bredvid vår säng för vi håller på renovera, men vi är nu på väg att flytta upp och då ska barnen flytta ihop.

Hon sover inte i spjälsäng, den bytte vi ut vid 1 1/2 för då började hon klättra över kanten. Är det någon som kurat i vanlig säng eller måste man ha spjälsäng?

Är det någon som kan berätta hur det har varit att kura ett lite äldre barn, jag känner mig lite osäkrare här, att kura lillasyster var lätt som en plätt, men den här stora busungen ifrågasätter ju allting :shock: och har ett himla humör :!: :)
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej! :D

Jag kan bara svara dig delvis... Har nyligen satt igång själv på vår stora pojke och eftersom han sover i vår säng nu medan vi kurat lillebror :oops: så har vi valt att ta kurningen av storebror i 2 etapper: få nattningen att funka, sen flytta ut lillebror ur deras gemensamma rum, in med storebror, kura honom nätterna igenom och sen in med lillebror igen.

Man måste inte ha spjälsäng, det går bra ändå! Har frågat Mammut Maria om det tidigare.

Ett gott råd är att förbereda henne ordentligt på vad som ska ske. Prata om det på dagarna och sen också precis inför sovandet. Jag missade att förbereda min stora kille ordentligt innan och det resulterade i att han verkade tro att vi höll på med någon fånig lek... :lol: Nu pratar jag med honom om det varje kväll och han är helt med på noterna :!:

Läs min fråga på typ sid 3 "2,5-åringen skrattar åt mig när jag solfjädrar!" så har du lite tips från Mammut där angående nätterna.

Lycka till!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Bettty

Inlägg av Bettty »

Tack för dina råd! Ska läsa längre ner..h
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
Bettty

Inlägg av Bettty »

Jag igen... Nu har jag läst. Haha, vad roliga de är :D Man kan ju som du säger inte alltid hålla sig för skratt, en dag kom min dotter ut med en kockmössa på huvudet, jag trodde hon somnat för länge sen :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"