Hjälp!!! Vad skall jag göra???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
theflower

Hjälp!!! Vad skall jag göra???

Inlägg av theflower »

Hej är en hemmamamma :D till en pojk på 2år, har varit hemma sedan han förddes och känner nu att jag vill börja få lite egen tid själv, då han kan leka själv. Han har väldigt svårt att leka själv, släpper mig inte en sekund...utan skall vara med och pilla och röra hela tiden fast jag säger till på skarpen att nu leka själv och mamma diska en stund. Då blir han arg och sparkar på allt och hittar på massa bus, sina leksaker leker han aldrig med endast då mam eller papp är med.
Vet ej om detta är trots? Han har varit så här i flera månader och har blivit så arg och busig, kan inte sysselsätta sig själv, vill vara med hela tiden. Vad skall jag göra? Har jag för höga krav på att han skall leka själv en timme och jag kan sitta och ägna mig en stund själv med hobby?

Jag tänkte att vi nu skulle gå på kyrkis och varit där 2 gånger. Min pojk älskar det bara att han vill inte sitta på stolen och lyssna utan vara i centrum hela tiden och göra precis som han vill, lyssnar inte alls på mig! Jag känner att det kvittar hur arg jag blir och säger att nu sitter du still för det gör alla andra barnen, så skiter han i mig och vrålar. Går inte dit mer eftersoim jag tycker att då är han inte mogen för samlingar och sådana aktiviteter utan vi är hemma hela veckan med djuren och vardagliga aktiviteter.

Vad skall jag göra? Jag är gravid och skall ha barn om några månader. Jag tvilvlar på att vara hemma och sätta min pojk på dagis istället, fast jag vill vara hemma med mina barn och att de skall få lugnet och kunna leka mycket i naturen, men kanske det inte passar min son?????

Vad skall jag göra? Är det trots som går över ? Hur vet jag det och hur skall jag hanterar det, känns som att jag bara får säga till negativt hela tiden, han kan ju inte göra något rätt själv-inte leka utan bus!!

Min dröm är att vara hemma med barnen och vi har råd, men jag behöver min egna tid också. Har jag för stora krav? Varför beter min son sig så här? :(

Hoppas någon kan ge mig en klokare syn i min mammaroll!!!!!!!!!!!!
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig theflower och välkommen till forumet :D :!:

Har du Barnaboken? I så fall ska du genast kasta dig över kapitlet om SMÅFOLK med start sidan 267. Detta handlar inte alls om 2-åringar, men där får du grunden till varför din son inte är nöjd. Han inte bara VILL, utan SKA vara med i dina sysslor. För det är inte dina sysslor, det är ERA sysslor, er gemensamma kamp för tillvaron. Din son måste få känna sig behövd, han vill veta att du klarar dig sämre utan honom, och det är din plikt att i handling visa detta.

Det är klart att han inte vill leka med sina leksaker. Vill di stryka med ett leksaksstrykjärn? Eller köra bil på en bana som inte leder någonstans, en bana där du inte kommer någonstans utan bara kör runt runt för ditt nöjes skull? Läs även från sidan 785 och framåt, där hittar du lösningen på sysselsättningsproblemen :wink:

Återkom gärna, du ska se vilken otrolig metamorfos ni kommer att genomgå på blott några dagar bara du läser på och tar din son i bruk!

Lycka till :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen :!:

:arrow: Som inspiration vill jag ge dig en helt vanlig dag hemma hos oss. Det är minsann inte perfekt varje dag men allt som oftast har vi det jätteskönt!

7.10 kliver jag och Alva upp. Vi fixar fram frukost och gör henne redo för skolan. Strax före 8 cyklar hon iväg. Jag skakar 2 rejäla vällingflaskor för klockan...

8.00 väcker jag småisarna. De är SUPERGLADA när jag knackar på dörren och frågar om det finns några snygga barn här... De äter välling i saccosäcken och sen är det ren blöja, tandborsting och påklädning. Sen har de ensamlek. Allis i sin spjälsäng och Isak i en resesäng ett annat rum. Under tiden gör jag morgon i lugn och ro.

9.45 En banan innan vi går ut. Ibland går vi till kyrkis, ibland till nån kompis, ibland till lekpark, eller till skogen...

11.15 Lunch. Vi ägnar ingen energi till att laga lunch. Om vi inte har rester från gårdagen så äter de burkmat.

11.45 lägger vi Isak.
Sen diskar jag och Allis bort efter lunchen. Det är Allis egen uppgift och jag klarar mig INTE utan henne!

12.15 Allis läggs.
Medan de sover brukar jag hänga här, vila, läsa eller surra i telefonen.

13.15 Jag väcker Isak. Vi jobbar i tvättstugan. Det är hans uppgift att dra ut blöta kläder, stoppa in smutsiga och trycka på ALLA knappar - helst samtidigt!

13.45 väcker vi Allis.

14.00 Mellanmål. Alva kommer från skolan den här tiden.
Efter mellis och fram till Isaks andra lur jobbar vi med social delaktighet, umgås, leker och busar, förbereder middagen, är ute....

16.30-16.50 Isak sover en kortis i vagnet inne, mitt i händelsernas centrum. Vi dukar och gör färdigt för middag.

Ca 17.00 Middag. Efter maten händer lite av varje. Pappa P har kommit hem och barnen är mycket med honom, vad han nu gör. Ibland är han lat och då blir det mys och böcker, ibland är det jobb, ofta ute på gården. Alva har träning två gånger i veckan och så är det läxläsning och kompisar.

19.00 Bad! Inte alla dagar men nästan.

19.30 Kvällsslurk, välling. Skratt till godnatt och ....

20.00 Godnatt!

Som du ser är det mycket att göra men det är också relativt mycket tid för återhämtning: ensamleken och vilan mitt på dagen. Rejält med utevistelse ryms, liksom social delaktighet och bus.

Jag trivs otroligt bra med mitt liv hemma, numera! Och Barnaboken är bara bäst!

Kram Lua. :heart:
theflower

hej.

Inlägg av theflower »

hej igen :D

Jag får tacka för era synpunkter och råd och inblick i er vardag. Nu skall jag läsa lite noggrannare i Barnaboken, se om jag blir klokare :)

Ibland känns det som att hela dagen ägnas åt min son och jag får inte en stund över till egen hobby förutom kvällstid och en timme då han sover. Jag vill gärna att han leker en stund själv, men det kanske är för höga krav?!?

Jag vet att min pojk älskar att få vara med och hjälpa till i vardagliga sysslor och har tidigare alltid fått det, men känner nu att han ibland får rå om sig själv.

Nu skall jag läsa i Barnaboken...återkommer !!

MVH Carina
Hemmamamma som väljer familjen!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen Carina!

Ville bara kolla vilka sovtider din pojk har? :D Det är ju ett ofrånkomligt faktum att barn som sover för lite blir väldigt rastlösa och har svårt att sitta still. Han borde sova 13 timmar per dygn.

Ska bli spännande att höra om du får ny inspiration från BB :wink: :!:

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"