9 mån tjej som skriker nästan jämt, ej ledse

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lilo

9 mån tjej som skriker nästan jämt, ej ledse

Inlägg av Lilo »

Hej! Min lilla tjej är glad, sover bra hela nätterna och även i vagn dagtid. Trots att hon är (tror jag) utvilad, så skriker hon rätt ut, mycket högt och nästan konstant. Hon är inte ledsen så att man kan trösta utan bara frustrerad, uttråkad eller något som jag inte kan komma på. Även när hon blir matad så skriker hon emellan skedarna.

Jag min man och vår äldre dotter gör allt för att hon ska sluta eftersom det är så jobbigt. Stora tjejen brukar försöka underhålla henne då vi sysslar med annat. Ibland funkar det, ibland ej. Ibland skriker hon fast hon sitter i knät eller jag ligger på golvet och leker med henne. Trodde att det skulle hjälpa när hon kunde krypa, men nu kryper hon nästan och inte har det blivit bättre för det..

Har nu börjat gå runt med hörselskydd hemma och väntar bara på att störningsjouren ska ringa på dörren :)

Så här har hon hållit på sedan 5 månader och nu bryter jag snart ihop. Hon pratar även da da da ibland så det känns inte som om det är så att hon "pratar" så.

Snälla finns det någon aning om varför hon skriker eller hur vi kan göra för att ändra detta beteende?
Mamma till Lova :heart: f?dd 040518 som blivit sv?r att l?gga och ska SNH-kuras s? fort vi l?st p? lite mer..
och Linnea :heart: f?dd 020812, som sovit 12 h per natt sedan hon var 10 v.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har inget konkret råd mer än att skaffa barnaboken. Den har så mycket som får en att tänka på ett annat sätt. Vända på tanken och göra det självklara.

Hur mycket social delaktighet deltar hon i? Nu borde hon klara två pass om dagen. Se till att hon får känna sig behövd.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Jo, det är nog just så som du ändå misstänker att hon "pratar" så. Hon har fastnat i det enda sätt att meddela sig på som hon vet att ni lyssnar till :evil:

Så det är ni som får lära om, och därmed lära om henne.

Kolla först under shn-kuren att hon får den sömn hon behöver, så att hon inte är övertrött. Ta sedan ledningen och inse ert kärlekfulla ansvar :heart: Att sätta på hörselskydd och invänta störningsjouren är ett svårt underbetyg åt er (o)förmåga att visa henne den goda vägen till ett gott liv. Hårda ord, men sanna, vill jag påstå. Så besinna er och tänk om :idea: Med hjälp av Barnaboken kan ni börja om från början. Rätt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lilo

Tack för era svar..

Inlägg av Lilo »

Nu har skriken helt försvunnit. Det löste sig när hon kunde krypa så pass att hon kunde byta rum själv. Så hon var förmodligen helt frustrerad. Självklart har du helt rätt i att det är fel med hörselskydd :oops: fast jag måste tillägga att det var ju inte så att vi lät henne ligga och skrika helt själv, utan mer för att en vuxen skulle få vila öronen lite., och nu vet vi ju om det kommer en ny period (kanske när det är dax att lära sig gå själv) att det går över. Då är det lättare att härda ut..
/Linda
Mamma till Lova :heart: f?dd 040518 som blivit sv?r att l?gga och ska SNH-kuras s? fort vi l?st p? lite mer..
och Linnea :heart: f?dd 020812, som sovit 12 h per natt sedan hon var 10 v.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D Som jag skrivit på fler ställen tycks en motorisk utvecklingsrevolution alltid föregås av missnöje :cry: Läs nu på ordentligt om att inte hindra, att fungera som redskap och guide... :lol: Pris och beröm och uppmuntran :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"