Behöver hjälp!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
AnnaBus

Behöver hjälp!!

Inlägg av AnnaBus »

Hej Alla!
Vi har börjat på SHN den 6 januari. Min dotter är snart ett år. Allt har funkat med nattsömnen, tog knappt 2 nätter. Dessvärre har dagsömnen inte funkat alls. Jag känner att jag "läser" inte henne på rätt eller har jag fel tider på henne. Frida lägger sig 19.00 sover till 07.00 med marginal kvarten på morgonen. Hon får välling , runt halv tio får hon en smörgås eller något annat. lägger henne 10.00 då har hon gnällt i ca 1,5 timme, kl 12.00 lunch
kl 14.00 eftermiddagsluren. 16.00 middag. Någon frukt när vi äter kl 17.00.
Bad och bus innan vällingen kl 18.45. Natt 19.00
"Problemen" är när hon ska gå och lägga sig på dagen då är det mycket gnäll och skrik. Det i sin tur gör att hon vaknar och är sur... Hjälp mig förstå min unge!!!
Tack på förhand. Fösta gångs mamman till Fida 1 år
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej och välkommen till det här trevliga forumet! :D
hur länge sover din lilla tjej under lurarna??? menar du att hon gnäller av trötthet i 1½ timme?? annars är ett tips på hur ett sovschema kan se ut för en 1åring såhär:
natt: 19-07
sova: 11-12.30
sova: 15.40-16

kanske kan det hjälpa lite med schematänket? :D och du, glöm inte att det ska vara kul att sova! locka fram skrattet innan det är läggdags,vare sej det är på dagen eller inför natten! :thumbsup:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
AnnaBus

Inlägg av AnnaBus »

Hej!
Tack så mycket. Normalt sover Frida en timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen. Jag hon " gnäller i 1,5 timme på morgonen . och ändå skriker hon när jag ska lägga henne. Jag ramsa och buffar. Jag försöker att underhålla henne. Har inte prova ensamleken men den är på gång. Ska bara läsa in mig på den..
Jag tror inte att jag kan hålla henne ända till kl 11 innan hon ska sova.
Men har Ni fler idee´r så är jag väldigt tacksam. Man blir lite enkelriktad i sitt sätt när det funkar så bra på natten...
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Hejsan!

Vi har haft de ganska likadant men när jag ändrade till bara en sovstund om dagen så blev genast allt mycket bättre. Trodde de skulle bli knasigt eftersom Anton också verkade trött å gnällig redan vid 10 efter att vi klivit upp runt 8. Istället blev det både lugnare vid läggningen på dagen och en bätter sömn och nu är det sällan han vaknar och är "sur" vilket var rätt vanligt innan. Sover allt mellan 1,5-2,5 timme då isället på en gång och här har det deffenitivt blivit mera harmoniskt.
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
JH

Inlägg av JH »

Är du säker på att hon gnäller av trötthet? :-k Ett par gånger när min man har haft hand om Elsa på morgnarna (så att jag får sovmorgon :D ), så har han varit stressad och därför satt henne i bärsele, istället för att se till att hon kan roa sig (ensam eller med honom), eller lagt henne på lekfilten med en massa (gamla :roll: ) leksaker runt sig. Då har hon blivt uttråkad, gnällig och till sist trött och velat sova 45 min före sovtid.

Andra morgnar när han har mer tid, eller när jag är uppe, så har hon inte alls blivit så trött så tidigt....

Om du har problem vid själva läggningen på dagen, så tänk på att bara buffa vid verklig KRIS! :evil: Annars ska du ramsa och framförallt AVVAKTA. Låt henne försöka lösa insomnandet själv. Överkoncentrera inte på henne, utan gör andra VIKTIGA saker i huset istället för att stå och lyssna och vänta på henne. Det brukar funka! :D

Om hon lyckas somna utan allt för mycket ingripande av dig, så kommer det att bli bättre och bättre för varje dag!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
AnnaBus

Inlägg av AnnaBus »

Hej Antons mamma!

Tack för tipset. Ska prova det. När lägger du då Anton?
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Direkt efter lunch (ca 12) å då vaknar han tidigast halv 2.

Tar oftast inte mer än ett par minuter innan han somnar eftersom han ändå är rätt trött och nyäten.
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
AnnaBus

Inlägg av AnnaBus »

Tack alla för Era tips. Kom gärna med fler.
Forumet är min nya favoritsida, känner att jag kommer att få mycket glädje och tips + ideer av Er alla.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D

:D Välkommen, AnnaBus :D Fina råd har du fått här och jag instämmer. Hon behöver lite meningsfulla saker att syssla med på morgonkulan/förmiddagen och hon behöver 2x20 min systematiserad social delaktighet om dagen. Då klarar hon sig utmärkt på en enda middagslur - möjligen med en extra tjugominuters vid behov.

Men fel forum... :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnnaBus

Inlägg av AnnaBus »

Hej Alla!
Tack för Er stöttning. Sorry att jag inte är på rätt forum.. Men jag var lite desperat så jag läste inte så noga på menyerna. Ska bättra mig.
Ska verkligen prova med dom tipsen jag fått.
Förmodligen kommer jag igen med funderinga.
Ska påbörja ensamlek. Några spontana tips, utöver Barnaboken. Min nya bibel.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"