Ja du jag kan bara säga att jag känner igen vissa delar av det du skriver
Under min Barnaboksera har jag hunnit med att ha två män.
Så här gjorde jag med första mannen:

Jag bönade och bad om att han skulle läsa Barnaboken.

Jag berättade med ord, om filosofin

Jag satte upp ett PM på kylskåpet tillsammans med ett schema.

Jag tjatade och tjatade.

Jag hade utvalda kapitel, uppslagna på morgonen när han åt sin frukost. Han läste inte
Killen brydde sig inte ett dugg. Han tyckte visserligen att det var jättebra att pojken börjat sova hela nätter. Men praktiserad ingenting av detta själv. hur mycket jag än förklarade.
Så här gjorde jag med min nuvarande:

Jag visade utvalda delar i Barnaboken. Tex hur man vagnar och buffar.

Han har faktsikt läst SHN boken två gånger.

Jag har förklarat hur mycket Barnaboken betydde för mig, och hur det ändrade vårat liv.
Så här fungerar det:

Han lärde sig aldrig någonsin att vagna. Han läste i boken att man skulle dra långa drag med hela armen i hög fart.
Så han skickade först vagnen framåt med hela armlängde och sen bakåt med hela armlängden, så hela vardagsrummet behövdes, för att han skulle kunna vagna. Han såg för övrig ut som stålmannen som jusst skulle lyfta för en flygtur. Många gånger hade han dessutom sin blåa morgonrock på sig, där knytningen åkte upp i all hast, så i farten så fladdrade hela morgonrocken iväg

vilket förstärkte känslan av superman. Han svettades som en gris, när han vagnade som värst.
Han gick dessutom ner i vikt under denna period
Jag sa ju förståss att han inte vagnade rätt, men det tyckte han, han tyckte dessutom att det funkade bättre. Så jag fick ta ett steg tillbaka och låta honom vagna så då. Jag kunde ju inte tvinga honom att vagna annorlunda
Trots att han läst sova hela natten boken, så förstår han inte alls ramsan, och hur den ska användas. Hur bestämd och överröstande man måste vara, hur man går ner i sista versen...
Jag har fått stå många gånger och dirigera, med händerna.
Ja faktiskt precis som en dirigent. Jag hoppas att han såsmåningom ser och lär. Han behöver någon som visar och leder tror jag
Pratar och tjatar jag så, blir det inte begripligt. Utan han måste först se, och sen bli visad och sen göra själv.
Han har köpt detta med den otroligt viktiga sociala delaktigheten, men har svårt att praktisera den med en 7 månaders yvig och envis kille.
Och många gånger står lilleman och hänger i pappas byxben, och vill upp och hjälpa till eller undersöka, blir det gnälligt, så går jag dit. Lyfter upp lill killen på diskbänken, och sen går jag igen
Då förstår han
Vi har inte så enorma problem med att han sitter vid datorn, hos oss är det jag som gör det mest

Men skulle faktiskt inte heller gilla om det blev för mycket dator, i stället för umgänge och social delaktighet.
Då tycker jag man kan säga stopp.
Men i den övriga vårdnaden så kan man faktiskt låta bli att bråka om saker man inte gör precis lika. Han lär ju märka vad som funkar och vad som inte gör det. Det är då han möjligen kommer att göra som du gör
Som man brukar säga:

Välj dina strider
Blev lite långt det här