OT? SHN för vuxna i dagens GP

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MarieH

OT? SHN för vuxna i dagens GP

Inlägg av MarieH »

Måste bara citera en del av en artikel i dagens GP (15/2 -05) "Sömnbrist - vår tids folksjukdom". Man skriver om att folk har svårt att sova och att det på sikt kan ge konsekvenser för både individer och samhälle. Sahlgrenskas sömnlabb har en metod för att komma tillrätta med problemet:

"På Sahlgrenskas sömnlabb använder man ibland det som kallas "sömnrestriktion": patienten får följa en strikt sömnhygien genom att dra ner tiden i sängen till ett minimum, ungefär fem timmar per nett. Långsamt ökas sedan tiden under cirka två veckor till dess att man uppnår en normal sömn. Inga undantag med tupplurar dagtid eller genom att gå och lägga sig tidigare under perioden är tillåtna."

Dessutom tipsar man om att lägga sig och stiga upp samma tid varje dag, ha svalt i rummet . Är det bara i mina öron det låter väldigt likt SHN?

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Visst gör det. Och regelbundna tider ÄR viktigt.

Jag tror ju dessutom på skrattet till gonattet, även för vuxna.
Om man ligger och funderar på jobbiga saker och oroar sig, så kan man inte sova. Men troll spricker i solsken - försök att skratta (kanske inte högt, men inne i huvudet och magen) så försvinner de onda tankarna. Det svåra är att komma ihåg att skratta när man är orolig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kit

Inlägg av Kit »

/LO skrev: Det svåra är att komma ihåg att skratta när man är orolig.
Precis! Därför är det smart om man har en utvald bok eller flera, eller vad komiskt som helst, som man en gång läst, sparat och låter det ligga framme lättillgängligt för att kika i och börja skratta! :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Inez

Inlägg av Inez »

Halloj!

Ja... det är visst viktigt att vuxna lär sig sova och ha regelbundna tider. Medans barn " tar den sömn de behöver" säger de flesta "barnexperter"!!!

Nej, tacka vet jag föräldrar som har fattat galoppen att barn behöver sova sina timmar. Min bästa vän ringde igår. Hon var helt desperat, hon fick inte sin nyfödda son att äta. Jag frågade om han sov bra. Visade sig att han inte sov alls nästan, väldigt lite i alla fall. Åkte dit och visade "vagning" och han har sovit som en stock. Fick rapport i kväll om att han hade ätit väldigt bra på eftermiddagen... Mat & sömn = nöjd bäbis = glad mamma

Hej då!!
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
br

Inlägg av br »

vad bra att din bästis fick hjälp. MIna vänner tror mer att det är en slump att våra barn är så "snälla" och "enkla"! och tror inte alls att mina råd (eg Annas råd) skulle förändra ngt eftersom de har fått så "jobbiga" barn".

Nä, nu var jag orättvis! Jag har flera vänner som faktiskt har reviderats in syn på ANna och hennes barnteorier, fast tyvärr inte de som mest skulle behöva det :(
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"