Kurade min flicka vid 6 mån, är nu 1 år+2v. (Finns skrivet om i forumet för yngre barn- Trisskatten) De senaste månderna har schemat varit 19.30-07, dagsova vid 9 och 15, ca (1-)1½ timme per gång. Har sovit helt ok mestadels men nu har hon börjat vakna runt 5, 5.30 alldeles ifrån sig. Senaste morgonen på ett tag är 6.30, inte bra! Varken hon eller jag orkar... Hon sover då längre på dagen vilket blir en ond cirkel! Hon har också vaknat till ibland mitt i natten o inte kunnat somna om själv... Är det dags för henne att sova bara en gång på dan eller 2 pass fast kortare? Vad ska jag göra för att få henne att sova till det är dags att gå upp? Skulle vara hemskt tacksam för ett schemaförslag som passar hennes ålder samt lite hjälp att kura om henne så att tiderna sätter sig. Min dröm vore om hon sov hela 12 timmar på natten, förslagsvis 19.15-07.15. [-o<
Vi har en bra läggningsrutin på kvällen med välling, saga, mörkt, gosedjur som sällskap i sängen, ramsa. Hon somnar oftast bra helt själv, men har nu även börjat gnälla en del vissa kvällar. Jag går bara in då o stoppar om henne tyst alt ramsar ut. I värsta fall får hon nappen. Den har hon när hon sover på dagen o det funkar utmärkt.
När hon då vaknar så tidigt på morgonen använder jag ramsa, lägger ner henne då hon ställer sig upp, nappen.... I morse lyckades jag hålla henne i sängen från 5.30-6-45 med ramsor, hon somnade om i kvartar. Lyckades ta upp henne i en tyst paus med glatt humör, från min sida.
Har läst här om väckarklocka...kan det vara något kanske? Hur gör man då?
Tacksam för hjälp!!
Morgonstrul! schemaändring?
-
Trisskatten
Morgonstrul! schemaändring?
Trisskatten med lilla Elina, född 2 sept 06. Kurstart fredagen den 23 februari 07.
Hej Trisskatten!
Nu har jag inte läst dina "gamla" trådar, men jag tror absolut det är dags att införa en lur!
Visst kan du ha 12-timmars natt! Ditt önsekmål om 19.15-7.15 är jättebra, och så 1,5 timmes dagvila. Jag har haft dagvilan kl. 12 till mina barn, då äter de lunch före klockan 11.00.
Tänk på att första dagarna kan bli lite kämpig när man inför ett nytt shchema, det viktiga är att du håller benhårt på tiderna, så fundera riktigt på schemat så det passar er
Om tidiga dagslurar finns mycket att läsa, här har du lite olika strategier (en sammanställning av Elle!) att välja på:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara flickans frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Och väckarklocka ÄR jättebra! Du ställer väckarklockan utanför hennes rum, och gör morgon närklockan ringer!
Och du... nappen skulle du ta bort! Den stör mer än hjälper, jag lovar!!! Hon glömmer den på en natt, om DU gör det! Och nån gång måste man ju ta bort den, så nu är väl ett ypperligt tillfälle
Hoppas du fått lite mer kött på benen nu, annars är det bara att hojta
Kram Mia
Nu har jag inte läst dina "gamla" trådar, men jag tror absolut det är dags att införa en lur!
Visst kan du ha 12-timmars natt! Ditt önsekmål om 19.15-7.15 är jättebra, och så 1,5 timmes dagvila. Jag har haft dagvilan kl. 12 till mina barn, då äter de lunch före klockan 11.00.
Tänk på att första dagarna kan bli lite kämpig när man inför ett nytt shchema, det viktiga är att du håller benhårt på tiderna, så fundera riktigt på schemat så det passar er
Om tidiga dagslurar finns mycket att läsa, här har du lite olika strategier (en sammanställning av Elle!) att välja på:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara flickans frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Och väckarklocka ÄR jättebra! Du ställer väckarklockan utanför hennes rum, och gör morgon närklockan ringer!
Och du... nappen skulle du ta bort! Den stör mer än hjälper, jag lovar!!! Hon glömmer den på en natt, om DU gör det! Och nån gång måste man ju ta bort den, så nu är väl ett ypperligt tillfälle
Hoppas du fått lite mer kött på benen nu, annars är det bara att hojta
Kram Mia
-
Trisskatten
Tack Mia för ditt svar!
Jag tror att jag gillar tanken på en väckarklocka så det ska vi testa... Minikur för morgnarna alltså!
Hon behöver alltså inte mer än 13,5h per dygn nu?! Hoppas att det ger effekt på nattsömnen att ändra dagschemat.
Nappen ja...
Jo den kom tillbaka efter att dagslurarna var skitjobbiga ett tag i våras. Vi kunde hålla på o ramsa osv i en halvtimme utan resultat men när jag stoppade in nappen så somnade hon på en sekund. O dagslurarna har fungerat jättebra sen dess på det viset. Men regeln har varit att hon somnar utan den när vi lägger henne för natten. Visst, man ska inte, men jag gjorde det valet. Eftersom det bara är jag som kan lägga henne annars med ramsor osv, då hennes pappa inte varit delaktig i läggning så mycket så är det skönt att ha den till hands om han eller någon annan ska lägga henne ibland.
Jag tror att jag gillar tanken på en väckarklocka så det ska vi testa... Minikur för morgnarna alltså!
Hon behöver alltså inte mer än 13,5h per dygn nu?! Hoppas att det ger effekt på nattsömnen att ändra dagschemat.
Nappen ja...
Trisskatten med lilla Elina, född 2 sept 06. Kurstart fredagen den 23 februari 07.
Hej igen!
Jag tror du kommer att märka stor skillnad på nätterna när du drar ner på sömnen!
Om nappen; det bästa är såklart att aldrig börja med napp
jag vet eftersom jag själv haft nappbarn... Jag vet också att det är några som kör samma variant som du gör, med dagnapp, och tycker att det funkar bra! Så funkar det för er, så finns inget att säga om det
Lova bara att du inte börjar ge nappen på natten
(Och försök få med pappan i nattningen, om det går! Det underlättar enormt för dig!)
Hoppas nu minikuren och nya schemat gör att nätterna åter blir lugna!
Och här finns vi, om det är nåt du funderar på!
Kram!
Jag tror du kommer att märka stor skillnad på nätterna när du drar ner på sömnen!
Om nappen; det bästa är såklart att aldrig börja med napp
Lova bara att du inte börjar ge nappen på natten
(Och försök få med pappan i nattningen, om det går! Det underlättar enormt för dig!)
Hoppas nu minikuren och nya schemat gör att nätterna åter blir lugna!
Och här finns vi, om det är nåt du funderar på!
Kram!