Har läst "Klistrad- otrevligheter och Beteendefostran". Fick svar på mkt, men har svårt att applicera allt hos oss.
Vår dotter på snart 2 år har börjat ställa en fasligt många frågor och det innan lillebror (en månad) kom in i bilden. Farmor kom och bodde hos oss några veckor före förlossningen av lillebror för att hjälpa till då det var hektiskt här och hon ledig. Men facit i hand inte så smart kanske. Jag vilade mkt och var hemma och hon tog mer eller minde över. Lillan fick en "lektant" som lekte hela tiden och inte blev det mkt arbete. Dessutom fick hon i sin vanmakt att inte prata så mkt än sin vilja fram hela tiden med de få ord hon har. "Stå" Sitt" etc... Jag ville inte lägga mig i hur de umgicks men ångrar mig nu... sen åkte farmor och mormor i samma stad hjälper till varje dag då jag är hemma med båda och varit sjuk. Samma visa där: befallningar och "ensam i strålkastaren". Jag började ana oråd när hon dessutom började skrika "Nej!" ofta till mormor då hon ville komma nära, sätta sig på en stol, hjälpa till med att snyta sig, lyfta dockan som ramlade, ja helt enkelt konverserade med henne... Och snälla mormor följer varje vink...och jag kokar o vet inte hur jag ska säga till för att inte såra mormor o göra rätt med flickan...
frågande 2-åring
-
TorpSara
Jag skulle ta det via vägen om allmän uppfostran. Att du säger (till mormor) att du märkt att lilltjejen har en tråkig ton och att du inte vill att hon accepterar det (a la klistertråden ovan). Om mormor inte tycker att det spelar någon roll så motiverar du det med att du vill att hon ska lära sig att möta ALLA med respekt, även en kärleksfull mormor. Och att vad gäller det så har mormor inget val, det är grundläggande beteende-uppfostran. Tror du att den ingången funkar?
Sen med social delaktighet: Hon måste känna sig behövd. Visa Barnabokskapitlet för din mamma och förklara hur du menar. Sen skapar ni sysslor som är storasysters. Handräckning med lillebror, hämta blöjorna (som du inte alls vet var de finns, har helt glömt!
), Hjälpa vagna, för du vet ju inte hur man gör. Plocka ur diskmaskinen och visa mormor var saker ska vara, hon har också glömt, och hittar ju inte så bra? Etc, etc!
Sen med social delaktighet: Hon måste känna sig behövd. Visa Barnabokskapitlet för din mamma och förklara hur du menar. Sen skapar ni sysslor som är storasysters. Handräckning med lillebror, hämta blöjorna (som du inte alls vet var de finns, har helt glömt!