Ta bort dagsluren för 2½ års???

Skriv svar
Sandy_7

Ta bort dagsluren för 2½ års???

Inlägg av Sandy_7 »

Hejsan.

Vår tjej blir 2½ år i oktober. Vi funderar allvarligt på att slopa dagssömnen och jag behöver era råd. Gör vi rätt i det???

Så här brukar det se ut:

läggdags 20:00
väckning 08:00
läggdags hemma på dagen 14-14:45 (sover 3 av 4 dagar) :roll:
läggdags på dagis 12:30 (sover 1 av 3 dagar) :roll:

Vad göra :?:

De dagar hon sover 45 minuter har hon svårt att somna på kvällen. Det trallas och leks (trots att de är kolmörkt i rummet - ja lite ljus kommer alltid in).

Fram tills nu har hon sovit riktigt mycket (fram tills i somras sov hon 14 timmar per dag), vi har nu successivt gått ner i tid från 2 till 1½ och nu 45 minuter (med ett par veckors mellanrum).

Igår hade hon inte sovit en blund på dagis och var trots detta pigg o glad på kvällen. Somnade bums i sängen vid 20:00.

Råd och tips. När tar man bort dagssovningen?
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det är så olika när man tar bort middagsluren, så det måste man själv komma fram till. Min 3,5-åring har sovit 45 min fram tills för en dryg månad sen. Nu har vi middagsvila, med sagoband och böcker i sängen 1 tim mellan 12.30-13.30, och han sover 20 eller 45 minuter NÄSTAN varje dag, men nu är det alltså upp till honom.

Så tror du att hon inte längre behöver sova kan du ju införa vila enligt ovanstående istället, för en stunds vila i avskildhet tycker jag absolut hon behöver. Det enda jag reagerar på är att 14-14.45 är rätt sen vila, även med läggning 20.00. När hon sover 12.30, brukar hon då ta lång tid på sig att somna på kvällen också, eller? Ni skulle ev kunna tidigarelägga luren till 13, för att se om det gör någon skillnad. Under trotsen, som hon snart kommer in i, kan sömnen på dagen verkligen ha STOR betydelse, så var inte allt för snar med att rycka den, om den inte ställer till det, är mitt råd.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Stort tack för dina råd.

De dagar hon är på dagis och läggs 12:30 somnar hon oftast inte alls. Då vilar hon i ca en timme på dagis. Alla de andra ungarna sover och hon ligger där och vrider sig [-( (men sedan går hon också bara 5 timmar om dagen, 3 dagar i veckan och de andra ungarna är där 7-17 varje dag...eller dyl).

Hemma somnar hon ju oftast när vi lägger henne, men även där har det hänt att hon inte vill somna. Vi har testat att tidigarelägga vilan, men då blir det som på dagis.

Vi fortsätter försöka få henne att sova 45 min, för precis som du säger så känner vi att det är för tidigt att ta bort sovningen. Bättre att hon sover några dagar än inga alls. Och vilar hon ordentligt de dagarna hon inte kan somna så fungerar även det. Hon är ju aldrig grinig på kvällarna så jag känner att det här blir bra. :D
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"