Växtmån vinterkläder

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Nancy

Växtmån vinterkläder

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Hösten/vintern är i antågande och Leias garderob behöver ses över. Vår ekonomi är inte den bästa (som många andras också antar jag) så man försöker ju se över inköpen ur flera aspekter:
-pris
-kvalitet
-att de skall "räcka" en hel säsong

Igår var maken och Leia på Maxi och köpte då vinterkängor för 99 kr och overall för 199 kr. Sakerna verkade vara av fin kvalitet trots det låga priset.

:? Men, jag är osäker på om de köpte rätt storlek eller ej.

Leia är 90 cm lång. Overallen de köpte var 86/92. Nästa storlek 98/104 påstod maken var på tok för stor och att hon inte skulle hinna växa i den på hela vintern.

Hennes fötter är 13,5 cm och kängorna i strl 24 mäter 15,5 i innermått. Dvs 2 cm i växtmån.

Är det dumt att köpa dessa storlekar :?: Borde de ha köpt större :?: Kan man egentligen hoppas på att skor + overall räcker en hel säsong :?:

Tacksam för lite guidning i barnklädesdjungeln :D

Kram från Nancy
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej Nancy.

Skorna tycker jag verkar ok, hon måste ju kunna gå i dem med :lol:

Overallen vet jag bara att vi hade fått tagit 98-104. Vår dotter är inte tjock eller kraftig, men lite robust eller satt. Dessutom brukar de ha lite små storlekat på Maxi tycker jag. Prova den riktigt noga och tänk på att det inte ska strama öh i rumpan när hon sitter ner el böjer sig. Det ska ju ändå hålla i några månader.

Hur menar du med att de ska hålla en hel säsong??? Menar du till våren eller??? Det tycker jag helt klart att de ska och vi har köpt vinterkläder så att de ska hålla så länge. Hellre lite bylsigt i början. Man är ju inte gjord av pengar precis :)

kram
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för responsen :D

Då behåller vi skorna. Svårt med overallen dock :? Armarna blir så himskans långa i 98/104 men det du skrev om att den inte skall strama är ju viktigt. Leia ligger på "medelkurvan" gällande länd/vikt men ändå tycker jag att en del kläder är tighta (ex kläder från HM:s flickavd.)

Skall låta dottern prova idag igen och annars byta till den större storleken.

Menade precis som du trodde att man ju vill att kläderna skall räcka till våren.

Tack från Nancy
Jannika

Inlägg av Jannika »

Lilla stora damen Leia! 90 cm lång!

Bättre lite stort när det är kallt ute. Handleder blir lätt kalla med för korta armar. Långa ben gör ju inget, de korvar man upp på skorna. Har ni tur räcker den till nästa år också. :wink:

Men jag kanske tänker för mycket utifrån vår runda gnocchi Milo. Han drar storleken över "sin" och inte beroende på längden, om man säger så. :shock:

Annars kan jag varmt rek Blocket. Speciellt när man har flera barn som ska ekiperas, det kan bli dyyyyrt. Där finns allsköns saker, beg och billigt. Jag har precis shoppat upp mig på findyra termobyxor och Pippi-vinterskor till Jander för det gentila priset 175 kr och Bamse-regnställ till Nike samt gummistövlar och PoP-mockasiner till Milo för 150 kr.

Kram Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Är också Blocket-fan - men ännu hellre Tradera...

Så här har jag "alltid" gjort: En overall/ett set i "rätt" storlek. Gärna billig och begagnad. + en litet finare (?) i den större storleken... Nästa år är den lagom och jag investerar i en i större storlek att använda parallellt med fjolårets... Jag har aldrig betalt mer än två hundra kronor per säsong och unge för vinterkläderna...

Om jag var du så skulle jag behålla den redan inköpta och sen - efter nästa lön - ge mig ut på begagnatmarknaden och köpa en till, ännu billigare (?!), i storleken större. Vinterkläder är lättast att få tag på nu... I fjol gick blixtlåsen sönder i Gustavs jacka och overall i mars och det fanns inte nån att handla NÅGONSTANS!!! :shock: Tack och lov räddade grannen mig när hon gjorde djupdykning i en kartong... Att byta blixtlås hade varit en grej i och för sig - men jag är inte så bäst på sånt... :wink: :lol:

Tack för att du väcker mig! Det är dags att se över föråden av kläder inser jag och börja BUDANDET på Tradera! :thumbsup:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Ett tips är att inte titta bara på armar o ben, det är egentligen inte det viktiga, utan kolla grenen. Jag tror att det "ska" vara en ca 10 cm extra tyg där.
Alltså barnet ska kunna böja sig :wink: obehindrat (gärna igenom en hel vinter...)
Jag tar alltid till extra och det är jag tacksam för i april varje år, när vintern äntligen är slut och man ser att ungarna växt sig igenom en hel overall :lol:

Jag hade nog tagit 98 om det inte är ett märke som är känt för att vara stort ex Reima o pop.

Säger som Jannika, Blocket är fenomenalt! Man får BRA kvalitet till vanligt HM pris tex.
Jag köper vattentäta, jättefina Reimaoveraller för 4-500.- Det kostar lika mycket som att köpa nytt från HM. Sen säljer man det nästa år. Eller har kvar till lillsyrran :wink:
Det tror jag inte att du kan göra med en overall från Maxi, varken spara eller sälja. Jag köpte ett par täckbyxor där förra året, som extrabyxa, och det var hål på dem ganska snabbt. Vet inte om det var ett måndagsexemplar eller.

Kängor/stövlar ska vara 2 cm större än foten och där kan jag rekommendera Kavat tex som du kan får för 100:- eller mindre på blocket. Eller goretex stövlar. Billiga beg. men är helt vattentäta och VARMA. Vattentätt är guld, med våra slaskvintrar. Inga gummistövlar på halvtöad is...

Hoppas det går bra med väljandet!

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tack för era kloka svar :!: Efter övervägande med maken lät vi AnnaO:s råd om att se till rörligheten i overallen fälla avgörandet. Den fina overallen i strl 86/92 var då på tok för liten i grenen. Vi bestämde att inte byta till ny utan leta på Blocket el Tradera istället. Är på jakt efter storlek 98 och INTE nån fånig dubbelstorlek :x

Slutsats: En slags kombination av ALLAS råd i tråden :wink: :lol: Tack skall ni ha :thumbsup:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Polarn och Pyret har mycket kloka tankar om storlekar och kläder på sin hemsida! :D

www.polarnopyret.se
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vi kör Polarn och pyrets overaller och de är stora i storleken, så köper man rätt/exakt storlek så passar den hela vintern utan att bli tajt i grenen :wink: .

:D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Jag har också använt Polarns vinteroveraller och "överdragskläder" sen Emma var liten. Hon har storlek 86 i vindjacka med tillhörande flis i och vindbyxor. De kan hon fortfarande ha även fast jag på tex Hm och Cubus måste köpa storlek 98 i byxor och tröjor.
Nu börjar de bli lite tighta så jag ska köpa en storlek större men jag ville med det bara instämma i father of sons inlägg om att de räcker gott och väl över säsongen även om du köper det som Leia kan ha nu!

Brukar finnas bra med begagnat pop på Blocket :lol:

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Jag har också använt Polarns vinteroveraller och "överdragskläder" sen Emma var liten. Hon har storlek 86 i vindjacka med tillhörande flis i och vindbyxor. De kan hon fortfarande ha även fast jag på tex Hm och Cubus måste köpa storlek 98 i byxor och tröjor.
Nu börjar de bli lite tighta så jag ska köpa en storlek större men jag ville med det bara instämma i father of sons inlägg om att de räcker gott och väl över säsongen även om du köper det som Leia kan ha nu!

//Tessan

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

//Tessan

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

//Tessan

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Öh...Dålig uppkoppling eller något. Sidan låste sig och blev blank ett par gånger :lol:
Ja ja, nu kan du läsa flera gånger om vad jag tycker 8)

/T

Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack igen för svar :D

Har kollat runt lite på Tradera och det är inga dåliga priser på begagnat... Verkar som om namnet "Polarn" får folk att tappa fattningen totalt. Overaller som saknar huva och resårband under fötterna och är slitna på knäna har ex "köp nu-pris" på 500 kr :shock: De i nyskick går lätt upp till 7-800 och då skall det frakt på det :?

Sorry att jag låter gnällig, inte alls meningen. Men nu snurrar det lite i mammans huvud :? Era argument är ju annars inget jag kan sätta emot :wink:

Får dryfta vidare med maken. Som för övrigt var mycket besviken över att lämna tillbaka Maxi-overallen eftersom den så fint matchade kängorna han valt. Fast han var tvungen att tillstå att overallen var för tight och faktiskt inte satt riktigt bra ens nu... Det var därför vi inte följde ditt annars fina råd K-ina :heart:

Letar vidare på begagnatmarknaden.

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"