Smakportioner/välling vid 3 mån?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Fridde

Smakportioner/välling vid 3 mån?

Inlägg av Fridde »

Vi har ett stort matbekymmer i vår familj. Vår 3 mån baby vill inte dricka någo mycket = sover dåligt = gnällig när hon är vaken. Jag började ge ersättning för 1½ vecka sedan och hon dricker mellan 400-700 ml/dygn efter mycket kämpande!!!
Min fråga är alltså:
:arrow: Kan jag börja med fast föda redan så hon skulle bli mättare, trots att hon bara är 3 mån???
Ni som börjat ge smakportioner, har de börjat dricka mindre mjölk efter att magen fylls med annan mat???
:arrow: När får jag börja ge Sempers majsvälling, på paketet står det ju 6 mån, men visst var rekomendationen tidigare för samma välling 4mån???
:arrow: vad kan hända om man börjar ge annan mat förtidigt???

Hon väger fortfarande under 5 kg...så någon storätare är hon inte!!!
Vad tror ni?? Vore det värt att prova??
Mamma till trollungen Nadja, född i maj 2007.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att du ska satsa på att få upp mängden ersättning ordentligt. Och kanske lite mosad banan. Man ska vara försiktig med magen, som inte riktigt är utvecklad förrän någon gång mellan 3-5 månader, vi pratar här om bland annat spjälkningsenzymer för tex stärkelse, som ju finns i välling. Men från fyra månader går det i allmänhet mycket bra med välling, och det kan även göra det tidigare, men det är inte självklart.

Hur ser det ut med nappstorlek och napptyp? Allt sånt kan hjälpa.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Vi började med smakportioner härhemma när barnen blivit 4månader.Då fick dom oxå välling.Började lite långsamt med att ta 50/50välling/ersättning.
Jag skulle nog som torpsara skriver vänta lite med smakisarna pga magen.
När det var dags för smakisar började vi med banan,potatis,morot,majs.
Gröten började dom få runt5månader
Liw har inte heller varit någon stordrickare av ersättning men man får försöka luska ut lite olika knep som tex ge flaska med bebisen bredvid dig liggande,titta på något intressant på väggen tex och vips för du flaskan till munnen.Liw brukade ta den påengång då utan att jag tror hon tänkte på det.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi började ge lite potatis vid 3,5 månad. Kanske en tsk potatis blandat med massor av bröstmjölk eller ersättning och lite olja, det såg mer ut som nån sorts potatisvälling :P . Men det gick jättebra, vi höll oss dock på samma mängd i ca två veckor och ökade när han blev 4 månader, men då gick det fort fram!
Lycka till!
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Min Haeyli blir 4 månader om 1,5 vecka och vi började med banan i måndags förra veckan, och har sen smakat på potatis också. Vi är kvar där men jag tycker inte att hennes mage reagerat alls. Jag har kört potatisen och bananen i mixer, så den har varit helt slät. Haft i bröstmjök först 6 dagarna, nu bara några stänk för konsistensens skull. Men magen har som sagt inte reagerat alls faktiskt!

Men hon är iofs en 7 kilos klump :)

Kanske inte gav något konkret, men jag var också orolig att jag började för tidigt men det var läge helt enkelt! Lycka till.
Älskad Haeyli 070510 - SM i tanke från början... I praktik återstår att se.
Mata

Inlägg av Mata »

Min man och hans bror fick börja dricka vanlig komjölk (utblandad med vatten), och även kefir (de är uppvuxna i Ryssland!) från att de var ett par veckor gamla. Svärmor hade amningsstrul. Det gick visst bra.
Bra att veta tycker jag, även om det nog inte är det bästa.
Jag matade min senaste bebis med onaka-fil när hon var 4 veckor, bara ett par tsk om dagen, för den innehåller bifidus-bakterier och det kan hjälpa när barnet bajsar väldigt sällan. Det var samma med förra bebisen och det hjälpte nästan direkt.
Syftet var ju då inte att mätta barnet, men hon överlevde och började bajsa som folk... :lol:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Det är AJJABAJJA att mata småttingar med komjölk. För det första kan barnet i tidigt skede utveckla laktosintolerans och dessutom försvårar mjölken upptaget av järn :( .

Ersättningen är lämpad för barn under 6 månader och vällingen för barn över 6 månader. I Finland och tidigare även i Sverige ger/gav man barn välling från 4 månader. Nu innehåller vällingen mjölkpulver/vassle (baserad på komjölk) så en viss fara föreligger. Det är därför rekommendationerna ändrades.

Jag har inte märkt att barnet har börjat dricka mindre välling eller bröstmjölk när vi började ge smakportioner. Snarare blev det ett komplement till varandra. Båda mina tjejer började äta VÄLDIGT MYCKET ju närmare de kom 6 månaders gränsen.

Mitt råd till dig är att först se över hålen på nappen. När du vänder på flaskan skall det komma en liten stråle (inte bara droppa). Tala med BVC, kanske får du byta ersättning. Vid 4 månader kan du försiktigt börja med olika pureer och kanske vid 5 månader börja lätt med välling (lite i taget).

Getmjölk skall tydligen vara bra för laktosintoleranta - men detta har jag bara hört ryktesvis. Dessutom är det lite svårt att få tag på :)
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Mata

Inlägg av Mata »

Vill bara påpeka att jag inte gjorde reklam för att föda upp barn på kefir eller onaka-fil eller vanlig mjölk, men att det är möjligt och helt utan att bli allergisk :)
Jag minns hur svärmor stoppade en äppelklyfta i mitt första barns mun när hon var ca 3 mån. Hon tänkte att det kunde vara trevligt för bebisen att smaka lite. Och jag blev helt förskräckt för jag trodde nästan det var livsfarligt att smaka på något annat än bröstmjölk... (Du är en "typisk svensk" säger min ryska man...).
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"